WW1: 'Pesten aanpakken: van analyse naar actie. Hoe neem je het hele schoolteam mee?'
Gie Deboutte, stafmedewerker Leefsleutels vzw
Pestgedrag voorkomen is en blijft voor elke school een belangrijke uitdaging. Het streven naar goede leerprestaties in een veilige en zorgzame leeromgeving geldt voor elke school.
Scholen ondernemen actie om pestgedrag te helpen terugdringen. Helaas ervaren kinderen, noch ouders, noch leerkrachten hiervan altijd het verhoopte resultaat.
Deze workshop zet de deelnemers op weg naar een doelgericht actieplan. Vertrekkend vanuit de eigenheid van het Finse KiVa-programma, gaan alle deelnemers aan de slag met de ‘bouwstenenoefening’. Deze methodiek laat elke school toe haar eigen antipestbeleid te evalueren en een schooleigen actieplan te ontwerpen.
Sleutelelementen voor een geslaagde implementatie worden aangereikt en besproken. De workshop reikt voldoende inzichten en hulpmiddelen aan en stuurt aan op een feitelijk vervolg in de eigen school.
Achtergrondinfo:
www.kivaschool.be
www.pestenengeweldopschool.be
www.vista-europe.org
WW2: 'Preventief omgaan met probleemgedrag in de klas!'
Albert Janssens, CESMOO
Steeds meer scholen krijgen te maken met kinderen die probleemgedrag stellen en zoeken antwoorden om hiermee beter te kunnen omgaan.
Een eerste vraag die moet leiden naar een goede oplossing is waarom kinderen dit gedrag stellen. Gaat het echt om probleemgedrag of eerder om ‘onaangepast schoolgedrag’? In een eerste deel van de werkwinkel staan we stil bij deze vraag.
In een tweede deel wordt ingegaan op de vijf pijlers van G. Patterson. Zij zijn de handvatten die leiden naar een preventieve aanpak en zorgen voor duidelijkheid en warmte in de omgang met de kinderen.
Tot slot leren we vanuit de preventiepiramide van J. Deklerck kijken naar onze eigen school en zoeken we de verbinding met Patterson’s pijlers.
Het doel van de werkwinkel is de deelnemers concreet bruikbaar materiaal aan te reiken om een schoolanalyse te kunnen maken m.b.t. de wijze waarop de school preventief omgaat met kinderen die moeilijk gedrag stellen.
WW5: 'Vijf werelden van verandering: omgaan met verandering in 5 kleuren.'
Annemie Jennes, stafmedewerker Dienst Lerenden Katholiek Onderwijs Vlaanderen
In deze workshop ga je mee op reis naar vijf verschillende werelden van verandering. Tijdens deze tocht verwerf je inzicht in vijf concurrerende manieren om met verandering om te gaan. Deze workshop is gebaseerd op de kleurentheorie van professor Leon de Caluwé (NL). De kleurentheorie helpt om je organisatie in beweging te krijgen. Niet door middel van het aanreiken van een stappenplan of te volgen procedure, maar door het verwerven van inzicht in de manier waarop medewerkers van een organisatie op een verschillende manier naar verandering kijken en hoe men hiermee kan omgaan. Wil je mee op reis naar de vijf werelden van verandering? Bereid je dan voor aan de hand van de kleurentest die je vooraf toegestuurd krijgt.
WW6: 'Samen sterker in gezag: van onmacht naar invloed.'
Hilaire Dolfeyn, trainer vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school
Elke vorm van grensoverschrijdend gedrag waartegen leerkrachten en ouders zich niet uitdrukkelijk verzetten, is een gemiste kans om een veilig schoolklimaat te creëren. Dit is de inzet van Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Leerkrachten en schoolteams die kiezen voor de weg van Nieuwe Autoriteit, kiezen ervoor om…
- aanwezig te zijn en te blijven in het leven van hun leerlingen, ook als het moeilijk loopt.
- zichzelf onder controle te houden en bewust, pro-actief het eigen handelen vorm te geven.
- te handelen als deel van een netwerk, in team en met ouders.
- In een transparante sfeer te werken: iedereen merkt hoe ze hun gezamenlijke autoriteit vormgeven
- altijd te streven naar verbinding met kinderen of jongeren: “Ik ben en blijf je opvoeder, ook als het moeilijk gaat laat ik je niet los.”
- zich te verzetten tegen iedere vorm van grensoverschrijdend gedrag op een niet-escalerende manier, krachtig en vastberaden.
WW11: 'Zorgzame communicatie met ouders: een kunst?'
Kristof Dupont, pedagogisch begeleider regio Mechelen-Brussel
Kennis en inzicht verwerven over kwaliteitsvolle communicatie met ouders.
- Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen om de communicatie en samenwerking met ouders te optimaliseren.
- De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders.
- Inzien dat zorgzame schoolcommunicatie met ouders leidt tot een positief schoolsaldo,een persoonlijk krediet en een verhoogde ouderbetrokkenheid. Aanvoelen en weten hoe hierin stappen te zetten of dit te bereiken.
Inhoud:
- communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders, oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal
- elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen
- valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen , van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders
WW13: 'STOP 4-7 Omgaan met moeilijk gedrag op school'
Anneleen Feyaerts, teamverantwoordelijke Stop 4-7 regio Mechelen-Antwerpen
STOP4-7 is een trainings- en behandelingsprogramma voor kinderen met gedragsmoeilijkheden. De kinderen die worden aangemeld hebben vaak moeite met het accepteren van regels en grenzen, proberen vaak hun eigen zin door te drijven en kunnen moeilijk omgaan met frustraties. Ze hebben behoefte aan veel aandacht. Vaak zijn ze onzeker en verbloemen dat door opstandig, uitdagend en/of agressief gedrag. Het lukt hen vaak niet om problemen in de omgang met anderen op een goede manier op te lossen.
Deze kinderen hebben extra begeleiding nodig om zich in sociaal-emotioneel opzicht goed te kunnen ontwikkelen. Ze kunnen daarbij niet zonder de hulp van hun ouders en leerkrachten.
In deze werkwinkel helpen we leerkrachten op weg om bepaalde gedragspatronen te doorbreken . We bieden praktische handvatten en bruikbare materialen voor het omgaan met moeilijk gedrag in de klas en op de speelplaats.
STOP4-7 richt zich op kinderen tussen 4 en 7 jaar. De principes van waaruit gewerkt wordt zijn echter ook voor oudere kinderen van toepassing.
WW17: 'Praten met kinderen, hoe doe je dat ?'
Lies Ledegen, integratief psychotherapeute en oprichter van Kroost, praktijk voor kindertherapie.
Praten met kinderen … hoe doe je dat?
Meer oog voor de binnenwereld van kinderen.
Als leerkrachten willen we zo graag dat kinderen zich goed in hun vel voelen en dat ze komen vertellen wanneer hen iets dwars zit. Maar hoe kan je kinderen uitnodigen tot praten en wat als een kind jou iets moeilijk komt vertellen. Wat als een kind weigert om iets te doen? Zolang je niet precies weet wat er in het hoofd van het kind omgaat, kan je er immers niet achter komen wat zijn gedrag stuurt. Hoe kan je het kind aanzetten om door te gaan in zijn of haar verhaal?
Kinderen komen niet vanzelf tot communiceren. Ze hebben er onze hulp bij nodig. Uit onderzoek blijkt dat het kunnen woorden geven en afstand nemen van je gedrag, je voelen, je denken een zeer belangrijke vaardigheid is om vanuit zelfvertrouwen in de wereld te staan.
In de training gaan we praktijkgericht aan de slag en leren we een aantal communicatietechnieken die makkelijk hanteerbaar zijn in je contact met kinderen.
Ze zijn erop gericht om de achterliggende gevoelens en reacties van het kind beter te begrijpen en tegelijk het gedrag te begrenzen waar nodig.
We reiken een kader aan waarbij het duidelijk wordt waarom een kind dat emotioneel is, eerder boosheid kan tonen of zich verstopt achter een muurtje. Dit afwerende gedrag maakt ons duidelijk dat het kind vastloopt. Hoe kan je dit kind helpen met het signaalgedrag?
Doelgroep: Voor zorgleerkrachten lager onderwijs en kleuteronderwijs 4-5 jarigen
WW18: 'Leerkrachten coachen, hoe?'
Karina Verhoeven, communicatiecoach en -trainer
OPGELET: deze werkwinkel bestaat uit 2 sessies. Wanneer je hiervoor kiest dan volg je zowel op donderdag- als op vrijdagvoormiddag dezelfde werkwinkel.
Is het jouw opdracht om leerkrachten te coachen?
Wil jij dat leerkrachten zelf inzien wat nodig is in hun ontwikkeling en er ook de verantwoordelijkheid zelf voor oppakken?
Dan betekent dit dat je weet dat jij dat niet kan opdringen of oplossen voor hen. Maar wel, dat je hen kan stimuleren zodat zij hun verantwoordelijkheid opnemen. Coaching is hiertoe immers een gegarandeerde en bewezen begeleidingsmethodiek. Ben jij hiervan overtuigd? Dan biedt deze werkwinkel voor jou steun en verdieping.
Deze werkwinkel geeft:
- Inzicht in wat coaching écht is
- Structuur in het proces van coaching
- Feedback over jouw manier van coachen
- Verdiepende coachingstechnieken
De werkwinkel geeft geen:
- Bespreking van casussen of oplossing van persoonlijke problemen
- Inzicht in het coachen bij weerstanden
- Inzicht in het opstellen van coachingscontracten
- Alternatieve coachingstechnieken
- Attest als coach
WW19: 'Van Basis naar B-stroom? Het ABC van de B-stroom ….?'
Gerd Van Ael en Tom Debraeckeleer, pedagogisch begeleiders regio Mechelen-Brussel
De meeste leerlingen die vanuit het basisonderwijs de overstap naar het secundair maken, kiezen voor de A-stroom. Sommige lln kiezen voor een andere weg en maken de sprong naar de B-stroom al dan niet op aanraden van de klassenraad (of MDO)
Een sprong in het onbekende, want wat gebeurt daar allemaal in die B-stroom? Wat maakt de B-stroom anders dan de A-stroom? Hoe worden leerlingen daar begeleid? Wat is de meerwaarde voor een leerling die het wat moeilijker heeft om voor de B-stroom te kiezen? Aan welke voorwaarden moet je voldoen om naar de B-stroom te mogen gaan? Welke talenten kunnen leerlingen verder ontwikkelen in de B-stroom? En welke kansen krijgen lln na de B-stroom?
Allemaal vragen die belangrijk zijn als je een leerling het advies geeft om in het secundair onderwijs voor de B-stroom te kiezen.
Vragen waarop wij een antwoord proberen te bieden.
(Tot slot bieden we een blik op de toekomst: waar gaat het met de B-stroom naartoe in de hervorming van het secundair onderwijs?)