Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Het leerplan ICT implementeren

Inhoud

Het ICT-leerplan is een gemeenschappelijk leerplan. Eigenaarschap van het ICT-leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam. Een aantal elementen zijn ook nieuw binnen het leerplan ICT bv. computationeel denken, grafisch programmeren, computersystemen …

We bieden de mogelijkheid om te kiezen voor de volgende (sub)modules (invalshoeken):

Computationeel denken unplugged B-stroom

  • unplugged oefeningen;
  • de verschillende structuren en de concepten van computationeel denken;
  • aanbod van voldoende materiaal voor leraren om, zonder gebruik van een grafische programmeertaal, doelstellingen aan te brengen; opbouwende oefeningen om leerlingen op eigen tempo de leerstof te laten verwerven;
  • zelf analoge unplugged oefeningen kunnen uitwerken.

Computationeel denken unplugged A-stroom

  • dezelfde leerstof als binnen de B-stroom, met oefeningen gericht naar de A-stroom;
  • naast het unplugged werken, komt grafische programmeertaal aan bod;
  • de uitgewerkte oefeningen worden eerder gezien als een inleiding tot een specifiek onderdeel (programmastructuur, concept …). 

Grafisch programmeren

  • programmeren aan de hand van een grafische programmeertaal
  • controlestructuren en concepten van computationeel denken verwerkt in oefeningen.

Inzicht in computersystemen

  • bouwstenen van een digitaal systeem en verloop van de communicatie ertussen;
  • uitwerking van klasklare modules.
Doelen

Aan het eind van deze nascholing, kunnen de deelnemers

  • het gemeenschappelijke ICT-leerplan op een kwaliteitsvolle en schooleigen manier implementeren en evalueren
  • bepaalde aspecten van het gemeenschappelijk leerplan ICT (computationeel denken, grafisch programmeren, inzicht in computersystemen) gebruiken in lessituaties
Aanpak
  • Werkvormen die inzetten op het vertalen van de inhoud naar de eigen schoolcontext
  • Activerende werkvormen gelinkt aan de klaspraktijk
  • Reflectie- en uitwisselmomenten
  • Netwerking
Sessies
  • 2 sessies computationeel denken unplugged B-stroom
  • 2 sessies computationeel denken unplugged A-stroom
  • 2 sessies grafisch programmeren
  • 1 sessie inzicht in computersystemen
Doelgroep
  • Individuele leraren eerste graad 

Inschrijven