Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Voorjaarsseminarie Gent

 
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 20 februari 2020 van 19:00 tot 20:00
 
Burgerschap
Spreker: Tom Uytterhoeven

Als bestuurder neem je een belangrijk maatschappelijk engagement op. Je neemt immers de eindverantwoordelijkheid op voor de vorming van kinderen en jongeren. In een katholieke dialoogschool willen we leerlingen - vanuit de schooleigen identiteit - inspireren om hun verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de samenleving op te nemen. We willen hen inspireren om niet enkel deel te nemen aan deze samenleving, maar om ze mee vorm te geven en te veranderen, om ook anderen te inspireren. Vanuit het perspectief van ‘inspirerend burgerschap’ verkennen we in deze sessie jouw rol als bestuurder. We belichten het profiel van de bestuurder en zoeken naar de samenhang tussen het ‘van waaruit besturen?’ en het ‘hoe besturen?’ zoals dit in de Gids voor Besturen aan bod komt. Je gaat naar huis met inspiratie om als bestuur collegiaal en duurzaam samen te werken aan de toekomst van je school.

We gaan in op de inhoud:

  • Pijlers van inspirerend burgerschap verkennen en bespreken wat deze inhouden voor een bestuurder
  • Oefening rond de eigen inspiratie als individuele bestuurder en de inspiratie van de school die men bestuurt
  • Vanuit de pijlers kritisch kijken naar
  • De werking van het eigen bestuur
  • De werking van de school
  • Vanuit de pijlers inzicht verdiepen in wat vorming in katholiek onderwijs inhoudt
 
Digitalisering van de maatschappij en onderwijs – inspirerende praktijkvoorbeelden
Spreker: Marleen Decuyper

Voor scholen en besturen is de digitalisering van de maatschappij een enorme uitdaging. De maatschappij evolueert altijd maar verder in de digitale richting en de verwachtingen t.a.v. de scholen komen steeds hoger te liggen, maar de middelen en de ondersteuning volgen niet aan hetzelfde tempo. Hoe kunnen we elkaar, de scholen en besturen ondersteunen in visie en te volgen trajecten? Kunnen er voorbeelden van goede praktijk uitgewisseld worden?

 
Welbevinden van onderwijzend personeel – inspirerende praktijkvoorbeelden
Spreker: Beatrijs Pletinck & Franky Wauters

Als je je goed voelt op je werk, ben je gezonder en gelukkiger. De werknemer voelt zich dan beter maar het is ook fijner voor je collega’s en de kinderen/jongeren. Heel wat zaken kunnen daarbij een invloed hebben: een aangename werkruimte, leuke collega’s, flexibele lesuren, je gewoon goed voelen … Wat kan je doen om dit ook op jou school te realiseren?

Welbevinden van onderwijzend personeel, jong en oud is een terechte verantwoordelijkheid en tegelijk bekommernis van het schoolbestuur. Schoolbesturen voelen zich zowel juridisch als moreel verplicht om hiervoor in te staan, maar hoe kunnen zij geholpen worden om zelf dat welbevinden te bevorderen? Zijn er voorbeelden van goede praktijk om uit te wisselen?

 
Werkwinkel Capaciteit
Annemie De Clerck

De capaciteitsmonitor voor het leerplichtonderwijs editie 2018 geeft aan dat er in 2024-2025 in verschillende regio’s ofwel grote capaciteitsdruk, ofwel effectief een tekort aan plaatsen zal zijn.

Welke prognose geeft de monitor voor onze regio? Hoe bereiden we ons hierop voor? Welke aspecten nemen we mee hierin mee? …

We gaan als volgt te werk: Aan de hand van de ervaringen die het vicariaat opdeed in de vorige rondes van capaciteitsuitbreiding en capaciteitsmiddelen, suggesties aanreiken om toekomstgericht na te denken over capaciteit(suitbreiding). Hoe positioneren we ons als katholiek onderwijs scholen in het in onze stad/gemeente

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
donderdag 20 februari 2020 van 20:30 tot 21:30
 
Burgerschap
Spreker: Tom Uytterhoeven

Als bestuurder neem je een belangrijk maatschappelijk engagement op. Je neemt immers de eindverantwoordelijkheid op voor de vorming van kinderen en jongeren. In een katholieke dialoogschool willen we leerlingen - vanuit de schooleigen identiteit - inspireren om hun verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de samenleving op te nemen. We willen hen inspireren om niet enkel deel te nemen aan deze samenleving, maar om ze mee vorm te geven en te veranderen, om ook anderen te inspireren. Vanuit het perspectief van ‘inspirerend burgerschap’ verkennen we in deze sessie jouw rol als bestuurder. We belichten het profiel van de bestuurder en zoeken naar de samenhang tussen het ‘van waaruit besturen?’ en het ‘hoe besturen?’ zoals dit in de Gids voor Besturen aan bod komt. Je gaat naar huis met inspiratie om als bestuur collegiaal en duurzaam samen te werken aan de toekomst van je school.

We gaan in op de inhoud:

  • Pijlers van inspirerend burgerschap verkennen en bespreken wat deze inhouden voor een bestuurder
  • Oefening rond de eigen inspiratie als individuele bestuurder en de inspiratie van de school die men bestuurt
  • Vanuit de pijlers kritisch kijken naar
  • De werking van het eigen bestuur
  • De werking van de school
  • Vanuit de pijlers inzicht verdiepen in wat vorming in katholiek onderwijs inhoudt
 
Digitalisering van de maatschappij en onderwijs – inspirerende praktijkvoorbeelden
Spreker: Marleen Decuyper

Voor scholen en besturen is de digitalisering van de maatschappij een enorme uitdaging. De maatschappij evolueert altijd maar verder in de digitale richting en de verwachtingen t.a.v. de scholen komen steeds hoger te liggen, maar de middelen en de ondersteuning volgen niet aan hetzelfde tempo. Hoe kunnen we elkaar, de scholen en besturen ondersteunen in visie en te volgen trajecten? Kunnen er voorbeelden van goede praktijk uitgewisseld worden?

 
Welbevinden van onderwijzend personeel – inspirerende praktijkvoorbeelden
Spreker: Beatrijs Pletinck & Franky Wauters

Als je je goed voelt op je werk, ben je gezonder en gelukkiger. De werknemer voelt zich dan beter maar het is ook fijner voor je collega’s en de kinderen/jongeren. Heel wat zaken kunnen daarbij een invloed hebben: een aangename werkruimte, leuke collega’s, flexibele lesuren, je gewoon goed voelen … Wat kan je doen om dit ook op jou school te realiseren?

Welbevinden van onderwijzend personeel, jong en oud is een terechte verantwoordelijkheid en tegelijk bekommernis van het schoolbestuur. Schoolbesturen voelen zich zowel juridisch als moreel verplicht om hiervoor in te staan, maar hoe kunnen zij geholpen worden om zelf dat welbevinden te bevorderen? Zijn er voorbeelden van goede praktijk om uit te wisselen?

 
Werkwinkel Flankerend onderwijsbeleid
Spreker: Annemie De Clerck

Wat mag een inrichtend bestuur van katholiek onderwijs in de stad/gemeente verwachten van de lokale overheid? Hoe gaat het gemeentebestuur/stadsbestuur om met zijn rol als inrichtend bestuur en zijn regisseursrol voor het geheel onderwijs op zijn grondgebied?

We gaan als volgt te werk: Aan de hand van de  regelgeving ‘flankerend onderwijsbeleid’ en ‘de lopende werking in steden zoals Gent’, ervaringen uitwisselen en suggesties geven om het lokaal beleid in de eigen gemeente/stad onder de loep te nemen en mee vorm te geven. Aanreiken van infobronnen.