Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Werkwinkels reeks 2 - 11.45 - 13.00 uur

  • Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen de Moderne Vreemde talen - Ann-Sophie Schouteden - lector Frans, UCLL 

    Deel II - deze sessie duurt van 10.05 - 13.00 uur.

  • Cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven - Leticia Vandemeersche - Leraar klassieke talen en oprichter van Oida

    Deel II - deze sessie duurt van 10.05 - 13.00 uur.

  • iToolboxiToolkits - iToolbox: Apps for Language Teachers 2.0 - Jonas Nackaerts & Bart Molemans 

    Ben je op zoek naar een andere insteek om je leerlingen actiever te betrekken? Wil je via digitale apps leerlingen meer uitdagen, motiveren of prikkelen in de taallessen? Dan is deze workshop geschikt voor jou als taalleerkracht.
    We testen zowel ludieke, activerende als coöperatieve werkvormen (specifiek voor taalvakken) uit die meteen inzetbaar zijn in je eigen les. Je blijft niet stilzitten maar vult jouw toolbox met nieuwe ideeën en inspiratie!
    Twee gedreven lesgevers hebben voldoende concrete toepassingen en voorbeelden om zowel dummies als leerkrachten met meer IT-vaardigheden te inspireren.
    Deelname aan de eerste sessie is echter geen voorwaarde om deel te nemen aan deze werkwinkel. De 2 sessies bevatten verschillende inhouden.

    Doelgroep: deze workshop is bijzonder interessant voor taalleerkrachten & pedagogisch ICT-coördinatoren die op zoek zijn naar concrete en direct inzetbare interactieve ict-tools voor hun lessen. 
    Meebrengen: opgeladen tablet, laptop of chromebook 

  • Poëzie in de B-stroom - Sieglinde Vanhaezebroek - Poëziecentrum Gent 

    Kou
    dwatervrees om gedichten te lezen in de klas? Niet nodig. Poëzie is er voor iedereen, voor elke gelegenheid. In deze lezing krijg je een overzicht van het huidige aanbod poëzie voor jongeren in de b-stroom en je krijgt tips om ermee aan de slag te gaan in de klas. We kijken ook over het muurtje: van stripgedichten tot beeldsonnetten over non-
    book poetry tot visuele gedichten. Poëzie is erg divers en avontuurlijk! Je doet vast ideeën op voor de les en/of (school)bibliotheek!

    Doelgroep: alle leerkrachten die meer wil weten over het aanbod kinderpoëzie met een focus op leerkrachten in de B-stroom

  • Over de grenzen van literatuur: aan de slag met liedjes en andere artistiek-literaire teksten als culturele verrijking in de taallessen - Barbara De Graeve - lector Frans en didactiek Frans UCLL en praktijklector Frans aan de Educatieve Master Frans van KU Leuven. 

    Hoe kunnen we Franse hedendaagse liederen (nog beter) benutten om jongeren de (Franstalige) wereld te laten ontdekken en appreciëren? Met de nieuwe eindterm “Literatuur” in de eerste graad willen ook hiervoor een aantal concrete pistes exploreren die vooral voor de eerste graad kunnen gebruikt worden. Tijdens deze workshop staan we stil bij een aantal concrete didactische pistes, die samen het kader zullen vormen voor deze workshop. Daarbij wordt niet enkel gekeken naar de taalkundige rijkdom die deze teksten vaak bieden, maar zullen we ook dieper ingaan op hun culturele, grafische en muzische rijkdom (o.a. ook van films en videoclips). Er zullen concrete voorbeelden van didactische en inhoudelijke pistes aangereikt worden voor Franse liedjes van o.a. Stromae, Claudio Capéo, Black M, Vianney en (Maître) Gims. Verder komen ook enkele films en andere artistiek-literaire teksten aan bod tijdens de workshop. Hoewel het gaat om voorbeelden van artistiek-literaire teksten in het Frans, zijn de didactische principes en ideeën voor concrete uitwerkingen evengoed te gebruiken in de lessen Engels. 

  • Leerplangericht evalueren zonder cijfers - David Monsecour - Pedagogisch begeleider moderne vreemde talen focus Duits/Engels

    Open leerplannen stellen heel wat uitdagingen voor evaluatie van de vaardigheden en taaltaken. In deze sessie presenteren we een alternatieve manier van evalueren waarbij we voorbijgaan aan het mathematische, maar de nadruk leggen op de leerplandoelen en deze als gegroepeerde entiteiten een (gewogen) waardering toekennen. Deze methode wordt toegelicht ahv voorbeelden uit Engels, maar is evenzeer bruikbaar voor andere moderne vreemde talen en zelfs toepasbaar voor alle vakken, mits de eigenheid van elk vak in rekening gebracht wordt. We zijn hierbij wel niet blind voor de moeilijkheden en implicaties die met dit evaluatiesysteem gepaard gaan en geven ook hier concrete voorbeelden en mogelijke oplossingen. Open leerplannen stellen heel wat uitdagingen voor evaluatie van de vaardigheden en taaltaken. In deze sessie presenteren we een alternatieve manier van evalueren waarbij we voorbijgaan aan het mathematische, maar de nadruk leggen op de leerplandoelen en deze als gegroepeerde entiteiten een (gewogen) waardering toekennen. Deze methode wordt toegelicht ahv voorbeelden uit Engels, maar is evenzeer bruikbaar voor andere moderne vreemde talen en zelfs toepasbaar voor alle vakken, mits de eigenheid van elk vak in rekening gebracht wordt. We zijn hierbij wel niet blind voor de moeilijkheden en implicaties die met dit evaluatiesysteem gepaard gaan en geven ook hier concrete voorbeelden en mogelijke oplossingen.

    Doelgroep: leerkrachten Frans en Engels 1ste t.e.m. 3de graad