Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Werkwinkels reeks 3 - 14.00 - 15.30 uur

  • Découvrir une boîte à outils pleine d’astucessolutions et du matériel pour motiver leélèves 2.0 - Ann-Sophie Schouteden - lector Frans, UCLL 

    Ben je op zoek naar een andere insteek om je leerlingen actiever te betrekken? Wil je via kleine ingrepen leerlingen meer uitdagen, motiveren of prikkelen in de les Frans, Engels of Duits? Vraag je je af hoe je het leerproces in handen van de leerling legt en hen uitdaagt om probleemoplossend te denken? Zit je met een heterogene klasgroep en heb je het gevoel dat je niet alle leerlingen kan betrekken? We testen zowel ludieke, activerende werkvormen als coöperatieve werkvormen uit die meteen inzetbaar zijn in je eigen les. Je blijft niet stilzitten maar vult jouw toolbox met nieuwe ideeën en inspiratie! Door in interactie te gaan met collega’s Moderne Vreemde Talen verken je nieuwe horizonten en bestuiven we mekaar met nieuwe inzichten. Opmerking: Deze sessie vormt een vervolg op de sessie “Découvrir une boîte à outils pleine d’astuces, de matériel et de solutions pour motiver les élèves” die gegeven werd tijdens de “Dag van de Talen 2019”. Deelname aan deze sessie is echter geen voorwaarde om deel te nemen aan deze vorming. 

    Doelgroep: alle taalleerkrachten van het secundair onderwijs. De sessie zal gegeven worden in het Frans maar de tips zijn inzetbaar en toepasbaar in alle taallessen.
    Meebrengen: tablet/smartphone

  • Spelen met taal: aan de slag met narratieve bordspelen - Tom Vandevelde & Nick Delafontaine 

    Het bordspel is booming. Steeds meer boekhandels breiden hun aanbod uit met een bordspelensectie, en met reden. In de voorbije twee decennia is het bordspel schaken, dammen of UNO namelijk volledig ontgroeid. Bordspelen bestaan er vandaag in alle maten en gewichten, van korte humoristische kaartspelen voor tussendoor tot dagvullende coöperatieve oorlogsspelen. Opvallend daarbij is de recente explosie van story-driven games, een genre waarbij het verhaal, meer nog dan het spel, de centrale rol opeist. Deze hybride vorm tussen spel en novelle biedt de speler/lezer keuzes die het verloop van het verhaal bepalen. Deze engagerende factor, alsook de kortere stukken tekst, lijken bij uitstek interessant om in het literatuuronderwijs mee te experimenteren. Naast potentiële lezersinteractie, verhoogd engagement en leesplezier, lenen deze narratieve bordspelen zich ook erg goed tot allerhande lees-, luister- en schrijfoefeningen. 

    Doelgroep: de workshop is voornamelijk toegespitst op de derde graad Engels, maar biedt ook openingen naar de lessen Nederlands. 
     
  • Making pupils media lit! Integrating media literacy into language lessons - Annelene Timmermans - leraar Nederlands-Engels (Sint-Jozefsinstituut Betekom), praktijklector Nederlands (Educatieve Master Talen, KU Leuven)

    How can teachers make their pupils more media literate? This workshop will enhance teachers’ media literacy knowledge and provide them with a practical toolbox and treasure box full of inspirational classroom ideas, based on the newest media literacy teaching techniques and methodology. In this practical workshop teachers will experience a language lesson that includes media literacy training. At least ten different classroom ideas will be introduced and tried out, and teachers will walk away with ready-made lessons and a hand-out containing the activities and links to resources. Participants are encouraged to bring a mobile device, such as a smartphone, tablet or laptop with Internet access. 

    Doelgroep: leraren Engels (alle graden en onderwijsvormen) - Deze sessie wordt in het Engels gegeven.

  • Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau - Kobe Kennes - leraar klassieke talen Sint-Jan Berchmanscollege, Brussel 

    Bij het lezen van poëzie ervaren we ritme op een bijna lichamelijke manier, maar in de les Latijn is metrum vaak een abstract en ingewikkeld gegeven. In deze workshop kijken we kritisch naar de didactische traditie en gaan op zoek naar een authentiekere beleving.
    Het resultaat is een leerlijn metriek, geïntegreerd in de actuele leesmethodes, met het hoorbare woordritme als uitgangspunt. Leerlingen raken vertrouwd met de typische dynamiek van de Latijnse hexameter en maken kennis met diverse lyrische metra, waar ze creatief mee aan de slag gaan.

    Doelgroep: leerkrachten Latijn

  • Journaal maken met de tablet - Hanne Rosius, Rita Ramaekers - PXL 

    De leerkrachten gaan in deze sessie zelf een jeugdjournaal maken! In deze workshop leer je zelf een jeugdjournaal maken op een tablet. We laten je kennis maken met een project waarin leerlingen regelmatig zo'n journaal maken en van elkaar bekijken. Tijd - en ruimteoriëntatie, informatiebekwaamheid en mondelinge taalvaardigheden vloeien hier mooi in elkaar over.

    Doelgroep: de doelgroep is in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten PAV, maar de sessie kan interessant zijn voor alle taalleerkrachten. 

  • Coöperatieve werkvormen vervolg – andere structuren ontdekken - Tineke Turck - Art de Co

    Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr Spencer Kagan en is gebaseerd op een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.
    Uniek aan en de sterkte van deze werkwijze is het GIPS-principe.
    Dit staat voor Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane actie.
    De leerwinst wordt gecreëerd doordat de leerlingen samen gestructureerd discussiëren over de leerstof, samen zoeken naar oplossingen, elkaar uitleg geven.
    Klasbouwers en teambouwers bevorderen de veiligheid en de sociale vaardigheden.

    Doelgroep: leraren talen so (Duits, Engels, Frans, Grieks, Latijn, Nederlands)