- Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau - Kobe Kennes - leraar klassieke talen Sint-Jan Berchmanscollege, Brussel
Bij het lezen van poëzie ervaren we ritme op een bijna lichamelijke manier, maar in de les Latijn is metrum vaak een abstract en ingewikkeld gegeven. In deze workshop kijken we kritisch naar de didactische traditie en gaan op zoek naar een authentiekere beleving.
Het resultaat is een leerlijn metriek, geïntegreerd in de actuele leesmethodes, met het hoorbare woordritme als uitgangspunt. Leerlingen raken vertrouwd met de typische dynamiek van de Latijnse hexameter en maken kennis met diverse lyrische metra, waar ze creatief mee aan de slag gaan.
Doelgroep: leerkrachten Latijn
- Journaal maken met de tablet - Hanne Rosius, Rita Ramaekers - PXL
De leerkrachten gaan in deze sessie zelf een jeugdjournaal maken! In deze workshop leer je zelf een jeugdjournaal maken op een tablet. We laten je kennis maken met een project waarin leerlingen regelmatig zo'n journaal maken en van elkaar bekijken. Tijd - en ruimteoriëntatie, informatiebekwaamheid en mondelinge taalvaardigheden vloeien hier mooi in elkaar over.
Doelgroep: de doelgroep is in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten PAV, maar de sessie kan interessant zijn voor alle taalleerkrachten.
- Coöperatieve werkvormen vervolg – andere structuren ontdekken - Tineke Turck - Art de Co
Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr Spencer Kagan en is gebaseerd op een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.
Uniek aan en de sterkte van deze werkwijze is het GIPS-principe.
Dit staat voor Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane actie.
De leerwinst wordt gecreëerd doordat de leerlingen samen gestructureerd discussiëren over de leerstof, samen zoeken naar oplossingen, elkaar uitleg geven.
Klasbouwers en teambouwers bevorderen de veiligheid en de sociale vaardigheden.
Doelgroep: leraren talen so (Duits, Engels, Frans, Grieks, Latijn, Nederlands)