Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Projectgericht werken met Micro:Bit (bao/so) - Christel Thonnon

In deze sessie zetten we de eerste stappen in de wereld van de Micro:bit.
Met de micro:bit (http://microbit.org) kan je makkelijk allerlei zaken meten en besturen. Dit maakt van de micro:bit de ideale tool om kennis te maken met computationeel denken, programmeren en allerhande creatieve toepassingen.
Deze workshop is bedoeld als kennismaking met de Micro:bit en de mogelijkheden hiervan.

Gelieve laptop mee te brengen.

Een beeld zegt meer dan dan 1000 woorden – QCAD voor dummies. (so) - Davy Goorts

QCAD is een gratis 2D-tekenprogramma waarmee je als leraar, maar ook samen met je leerlingen, heel snel en op eenvoudige wijze jouw techniekproject kunt visualiseren. Daarbij komt dat je je ontwerp in enkele clics kunt digitaliseren tot een laserbestand.

Kortom, tijdens deze workshop ga je aan de slag met het tekenpakket QCAD dat als opstap kan dienen tot bv het tekenpakket Inventor/Autocad. Je zal onder begeleiding de verschillende technieken en mogelijkheden kunnen inoefenen.

Gelieve laptop mee te brengen en zo mogelijk software QCAD geïnstalleerd

Meer leren met LEGO Mindstorms EV3 (so) – Davy Robberechts

Deze 4 uur durende workshop is op maat gemaakt voor leraren die:

  • graag werken met LEGO Mindstorms tijdens hun lessen techniek, ICT of STEM.
  • graag nieuwe mogelijkheden/ideeën of projecten willen ontdekken in verband met werken met LEGO Mindstorms.
  • de basis beheersen van bouwen en programmeren met LEGO Mindstorms EV3 en klaar zijn om op een hoger niveau te werken met LEGO Mindstorms.

Gelieve laptop mee te brengen - Deze sessie duurt een volledige dag, zowel voor- als namiddag.

Breng de kringloop in eigen kweek. (bao/so) - Bernard Jarych 

In een gezonde bodem groeien groenten of gewassen graag en goed. Maar hoe begin je eraan? Tijdens deze sessie kom je meer te weten over de bodem aan de hand van proefjes. We staan ook stil bij eenvoudige teelttechnieken zoals perspotjes maken, zaaien en verplanten, bodemverbetering ... Je ontdekt waarom spitten passé is en  welke kringlooptechniek schoffelen tot een minimum herleidt. Reken er maar op dat de insecten, bodemdiertjes, planten … in je tuin er voordeel uit halen dat jij kringlooptechnieken toepast. Zo simpel kan het zijn om je steentje bij te dragen voor de biodiversiteit.  Tenslotte geven we de oogstresten een nieuw leven.

Onderzoekend leren en onderzoekscompetenties stimuleren binnen het vak techniek – STEM. (so) - Lies Hamal & Heidi Emmers

Tijdens deze workshop wordt er stilgestaan bij het opstellen van een goede onderzoeksvraag binnen het vak techniek - STEM. Vanuit een basismodel worden er gerichte onderzoeksvragen per ervaringsgebied opgesteld. Op die manier ga je praktisch aan de slag om gesloten en open onderzoeksvragen op te stellen binnen je vak.

GEANNULEERD - Leerlijnen Ontdek Techniektalent - Robin Swennen (bao)

In deze vorming zal je de leerlijnen 2.0 van Ontdek Techniektalent onder de loep nemen. Aan de hand van doe-activiteiten krijg je een duiding van het onderzoekend en ontwerpend leren die als leidraad in de leerlijnen zit . Na deze vorming kan je, met de materialen uit de techniekmobiel en de info die terug te vinden is op de website, zelf in je eigen klas aan de slag.

GEANNULEERD - STEM en Zill - Stany Jackers (bao)

Ben je al even op stap met Zin in leren!Zin in leven! (Zill)?
Wil je als leraar ontdekken welke plaats STEM krijgt binnen Zill? Dan is deze workshop vast iets voor jou!
Vanuit het STEM-kader onderzoeken we welke mogelijkheden dit kan bieden voor onze klaspraktijk. We gaan aan de slag met concrete materialen!

Lego M&M - Patrick Snijders (bao)

Tijdens deze workshop stellen we de lespakketten en de leersets Machines & Mechanismen voor en gaan we er ook mee aan de slag. Het M&M-pakket biedt heel wat mogelijkheden om als echte engineers aan de slag te gaan. Met heel veel leuke doe-opdrachten leer je stap voor stap handelen en denken. Al spelend leren is hier echt van toepassing.