Programma 15 november 2019
Op vrijdag bieden we verschillende inspirerende sessies waaruit je er twee kan kiezen. In anderhalf uur proberen de sessiegevers u mee te nemen in hun verhaal.
mogelijke sessies:
- Anderstaligheid, meertaligheid … Hier spreekt men Nederlands!? (Joke Boeckx & Liesbeth De Bruyne, PBD Mechelen-Brussel)
- Een verbindende leerlingenbegeleiding (Fabian Willems & Yannick Noppe, PBD Mechelen-Brussel)
Hoe realiseer je in je school een verbindend beleid op leerlingenbegeleiding. Welke rol speelt de leerlingenbbegeleider of de coördinator hierin? We verkennen de principes van verbindend werken en proberen dit toe te passen naar leerlingen en leerkrachten en tov het beleid inzake leerlingenbegeleiding dat de school wil/moet voeren.
- Polarisering … hoe werkt dit? (Dieter Hoedekie, Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
Op school worden we geconfronteerd met polarisatie. Leerlingen doen radicale uitspraken, andere leerlingen gaan in het verweer. Als leraar probeer je te verzoenen of word je zelf gedwongen om standpunt in te nemen. In deze workshop gaan we dieper in op wat polarisering inhoudt. Met een herkenbaar en praktisch kader kijken we naar de samenleving, de school en de klas. We wisselen van gedachten over depolarisatiestrategieën en hoe om te gaan met radicale uitspraken van leerlingen en collega’s.
- Armoedebewust beleid op school (Marie Reusen, Welzijnszorg)
Armoede op school is misschien niet altijd even zichtbaar, maar des te meer een probleem. Hoe zorgen je ervoor dat alle leerlingen, ook de leerlingen in armoede, kunnen participeren aan het onderwijs? Hoe bouw je een gedragen visie rond armoede uit? In deze werksessie gaan we dieper in op hoe je als school een armoedebewust beleid kan voeren en welke aspecten hier allemaal een rol in spelen.
- Wijze lessen (Tim Surma, Thomas More Hogeschool)
Effectief onderwijs en effectieve lessen, er is steeds meer rond te doen. Tim Surma nam, samen met vijf andere wetenschappers en onderwijskundigen, het initiatief om vele decennia aan wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring omtrent effectief onderwijs te bundelen in de publicatie, Wijze Lessen. Elk instructieprincipe maximaliseert de leerwinst bij leerlingen, en daarenboven zijn de ingrepen vaak kleinschalig, kostenloos en niet heel arbeidsintensief. Tim Surma bespreekt enkele van deze instructieprincipes uit het boek Wijze Lessen.
- Moeilijk gedrag … niets voor mij! (Joke Langmans, ONW Noord-Brabant)
Niet iedereen weet goed hoe om te gaan met het soms lastige gedrag van pubers. Welke strategieën kunnen we inzetten. Welke begeleidershouding moeten we ons aanmeten? Hoe ondersteun je collega’s die met moeilijk gedrag geconfronteerd worden?
- Begeleidingsplan of IAC … hoe beginnen we eraan? (Luc Bosmans en Stéphanie Van Eycken, competentiebegeleiders regio Mechelen-Brussel)
Elke leerling kan leervorderingen maken binnen een krachtige leeromgeving. Toch hebben sommige leerlingen specifieke onderwijsbehoeften (SOB) en hebben zij nood aan (en recht op) redelijke aanpassingen. Om effectief dat leren te bevorderen gaan we aan de slag met de M-cirkel. Dit doen we zowel binnen het gemeenschappelijk curriculum als binnen het individueel aangepast curriculum. We verkennen de grenzen van het curriculum en verdiepen ons opnieuw in het handelingsgericht werken. We ontdekken samen mogelijkheden om het zorgbeleid voor leerlingen met SOB planmatig te concretiseren.
Hoe kan je als leerlingenbegeleider of coördinator de leerkrachten ondersteunen bij de opmaak van een begeleidingsplan en/of een IAC? Hoe ver moeten en kunnen we hierin gaan. Welke grenzen moeten we in het oog houden en welke kansen zitten hierin voor de leerlingen?
Op vrijdagmiddag sluiten we het congres op ludieke wijze af.