Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Openingsreferaat: "Betrokken ouders zijn broodnodig" door Daniëlle Daniels, zelfstandig navormer

Onderzoek toont aan dat ouderbetrokkenheid een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling en het schoolsucces van kinderen. Veel scholen verwarren ouderbetrokkenheid met ouderparticipatie.   

Leraren willen ouders graag informeren. Toch gebeurt het vaak dat de ouders die je wilt bereiken ‘juist niet komen’. Wat kunnen de oorzaken hiervan zijn en hoe kun je dit veranderen? In het openingsreferaat hoor je praktijkvoorbeelden over scholen met een divers publiek, die deze problematiek met succes aanpakten.

Werkwinkel 1: "Creatief artistiek hoekenwerk" 
Sebastiaan Winkeler, Sapperlootjes

Een bouwhoek kent iedereen, maar hoe maak je die artistiek en creatief? Hoe organiseer je je, hoe krijg je kinderen aan creatief spel?

In deze doe-werkwinkel ervaar je de duizenden mogelijkheden van hoekenwerk. Met de eenvoudigste materialen kan je jonge kinderen al in contact laten komen met drama, beeldende kunst, muziek en dans. Met de juiste vragen krijg je ze nog verder en zorg je ervoor dat kinderen zelf ontdekken en onderzoeken.

Werkwinkel 2: "Ervaringsgericht, doelgericht en procesgericht werken zonder thema"
Delfien Beekaert, Pauline Van Daele en Hilde Van Damme respectievelijk kleuterleidsters en pedagogisch directeur Basisschool Sint-Martinus te Zomergem

Vanuit een ervaringsgerichte visie zal je zien hoe je een dag kan laten groeien vanuit de inbreng van de peuters/kleuters. Zo is het mogelijk om zonder thema te werken gedurende het hele schooljaar, met soms een project dat groeide vanuit de interesses. Je kan ook de meerwaarde ervaren van teamteaching. Alle leeftijden door elkaar met twee juffen. Hier krijgen de peuters ook hun plaats. Voortdurend wordt het welbevinden en de betrokkenheid centraal gesteld, waarbij het proces belangrijk is.
'Hoe verloopt een dag in de klas? Wat met "verplichte" thema's? Welke leuke materialen kunnen aangebracht worden? Wat is de meerwaarde van het leeftijdsdoorbrekend werken?' zijn vragen waarop je antwoord zal krijgen.

Werkwinkel 3: "Gespitste oortjes en wiebelende kontjes. Elk verhaal is een beleving"
Frederik De Schepper, zaakvoerder Skriewer

Telkens weer stijgt de spanning wanneer je naar een boek grijpt. Er komt een verhaal! De oren worden gespits. Ogen gaan blinken. Het verhaal gaat beginnen! Het zit in elke mens, in ieder kind om graag te luisteren naar verhalen. Maar hoe geef je meer kleur aan verhalen? Hoe maak je er een beleving van? We openen een boek vol vertel-methodiekenen en maken van elk verhaal een avontuur.

Werkwinkel 4: "Maak peuters fit voor taal!"
Daniëlle Daniels, zelfstandig navormer

Taalproblemen kan je beter voorkomen dan remediëren. Als peuterleerkrachten aandacht hebben voor risicosignalen dan kunnen peuters grote taalsprongen maken. Welke risicosignalen zijn volgens onderzoekers zorgwekkend?
We bespreken praktijkvoorbeelden die kinderen groeikansen geven. Je ziet in deze werkwinkel hoe je begrijpend luisteren bij peuters kan ontwikkelen, want jong geleerd is oud gedaan!

Werkwinkel 5: "Muziek in beweging (een schat aan bewegingsliedjes)"
Hilde Van Beveren, muziekjuf kleuter-lager, docent muzikale vorming van jonge kinderen, zelfstandige nascholer

Muziek en beweging gaan hand in hand. Jonge kinderen bewegen vanzelf als ze muziek horen. Daar moet van geprofiteerd worden! Leuke liedjes om de grote en de kleine motoriek te oefenen. Stap-, klap- en wiegeliedjes die ons ritme doen ervaren.
Liedjes die de handjes laten wapperen, de voetjes doen stampen, de vingertjes doen kriebelen en de poepjes laten schudden. Van zo’n liedjes kan je nooit genoeg hebben!

Werkwinkel 6: "Stap je mee? Trek je stoute schoenen aan en ga mee op LEEF-TOCHT rond godsdienst in de kleuterschool"
An De Clerck, nascholer identiteit en kwaliteit Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Je stapt letterlijk het schooljaar binnen. Je gaat op stap doorheen verschillende thema’s (onderliggende thema’s van leeftocht die gaan voorkomen in het schooljaar met heel wat verschillende schoenen).
Op de weg die je gaat bewandelen kom je via praktische voorbeelden de ontwikkelthema’s vanuit r.-k. Godsdienst tegen. Je maakt als het ware een jaarwandeling rond godsdienst in de peuterklas aan de hand van het jaarthema: "Stap je mee?". De gebedenklapper vormt de rode draad. De activiteiten zijn op peuters gericht en heel praktisch.

De koppeling met de ontwikkelthema's zill wordt gemaakt!

Een basis over werken met componenten is aan te raden om deze werkwinkel te kunnen volgen.

Werkwinkel 7: "Wat doe je met al die kriebels in de peuterklas?"
Kathleen Pisman, taalbegeleider basisonderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

"Stil zitten? Niets voor mij hoor juf!… laat mij maar bewegen."
Heb jij actieve peuters in jouw klas en wil je samen met hen bewegen? Volg dan deze werkwinkel. Met heel weinig materiaal krijg je snel een heel gamma aan uitdagende bewegingsmogelijkheden.

Trek gemakkelijke kledij aan a.u.b.!

Werkwinkel 8: "Zonnegroetjes uit yogaland"
Vanessa Demeulemeester, kinderyogadocent amba-amba

Maak een cirkel heel erg rond… zo start de zonnegroet. Maar wist je dat er nog veel meer groeten bestaan? De maangroet, de paddelstoelengroet, Wees gegroet! De lesgeefster neemt je tijdens deze werkwinkel graag op verkenning mee langs peuteryogaversjes. Spelenderwijs de kracht van yoga ontdekking…

Er is geen voorkennis vereist maar wel een open houding en "goesting" om te ontdekken en te ervaren wat yoga voor peuters kan betekenen.