Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Overzicht van de werkwinkels op woensdag 16 oktober 2019
( ) : graad van interactiviteit -  schaal van 1 (enkel luisteren) tot 5 (actief meewerken)

Werkwinkel 1: De zoektocht naar een Nieuwe Autoriteit in scholen (3)
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer

Nieuwe Autoriteit (Haim Omer) werd ontwikkeld als antwoord op de onmacht, die veel leerkrachten voelen. Het laat zien hoe goede relaties en duidelijke grenzen kunnen samengaan, en hoe leerkrachten en schoolteams zich krachtig kunnen verzetten tegen onacceptabel gedrag zonder daarbij terecht te komen in spiralen van onmacht en escalaties. In deze werkwinkel laten we zien hoe dit gedachtegoed schoolteams kan versterken en wat dat betekent voor je rol als directeur.

Deze werkwinkel overlapt de 2 werkwinkelmomenten op woensdag 16 oktober 2019 (2 x 1,5 uur)!

Werkwinkel 2: Dynamisch innoveren met zelfsturende teamwerking! (3)
Peter Van de Moortel

Hoe hou je het veranderingsproces in beweging en hoe hou je iedereen betrokken?

We gaan dieper in op de urgenties van en inzichten over veranderingsmanagement. We bespreken acht stappen noodzakelijk voor een geslaagd innovatieproces gebaseerd op onderzoek van John Kotter.

Daarnaast wordt een introductie van een methodiek aangereikt om de verandering dynamisch en bottom up te ondersteunen. Het afchecken van een stappenplan is gebleken niet voldoende te zijn om een proces te doen slagen. We gaan dieper in op de SCRUM methodiek, aangepast aan onderwijs. SCRUM is één van de "Agile" methodieken en kan worden ingezet om op een effectieve, flexibele manier veranderingsprojecten te ondersteunen. Kenmerk van SCRUM is: zelfsturende en multidisciplinaire teams verantwoordelijk voor het vliegwieleffect binnen innovatieprocessen op school. Het resultaat is hoge betrokkenheid van alle medewerkers en een hogere KWALITEIT van je onderwijs en een snel resultaat in de vorm van quick wins.

Werkwinkel 3: Sensorische Informatieverwerking. Mogelijke oorzaken van onrust en signaalgedrag bij personen/kinderen met een (centraal)-neurologische aandoening (ADD, ADHD, …., stress, enz..) (3)
Kris Dequick, Business Development Manager V!GO

Dit verhaal situeert zich in de Sensorische Informatieverwerking. We kijken naar het "waarom" van onrust of signaalgedrag. Vaak heeft het te maken met een verstoring in de zintuiglijke verwerking van prikkels of stimuli. Je kan er vast vanuit gaan dat iedereen die een (centraal)-neurologisch probleem heeft (ook bv. bij stress en zenuwachtigheid) moeilijkheden heeft met de regulatie van zijn alertheid of aandacht. Onbewust stimuleren deze personen hun "lichaamsgevoel" door het aanwenden van de drie primaire zintuigen, nl. het proprioceptief, het vestibulair (evenwichtsorgaan) en het tactiel (huid) zintuig. "Bewegen" is bijgevolg een onbewuste tool om tot rust te komen en anderzijds is "pro-actief bewegen" een uitgesproken manier om bewust onze alertheid te regelen. Indien "bewegen" door bepaalde omstandigheden geen optie is, wordt er gegrepen naar de andere primaire zintuigen (vestibulair en tactiel). Schommelen, nagelbijten, kauwen, zenuwachtig tikken, enz. … zijn daar reële voorbeelden van. Op die manier kunnen eventuele emotionele uitlatingen getemperd of voorkomen worden.

Werkwinkel 4: Leren is een sociaal gebeuren (3)
Nik Lippens, Community builder scholen

Leren is een sociaal gebeuren en stopt niet wanneer we buiten de klasmuren treden.
Hoe zet je een leergemeenschap op? Hoe maak je vlot die connectie met de maatschappij?
Hoe kunnen we de intrinsieke motivatie van lerenden aanboren en inzetten in functie van hun persoonlijke, academische, maatschappelijke en professionele ontwikkeling?

Een aantal aspecten die aan bod zullen komen:

· Community Service Learning (hoe combineren we persoonlijke ontwikkeling, professionele ontwikkeling en maatschappelijk engagement)
· High Impact Learning: hoe evolueren we naar sturing en zelfsturing
· Welke rol speelt de leerkracht? "Het zweet op de juiste rug"

Werkwinkel 5: ICT beleid voor en door directies (3)
Stijn Van Lokeren, Onderwijstechnoloog en Docent Odisee

Je maakt kennis met een aantal belangrijke en krachtige kaders (o.a. 4 in balans, TPACK) die je als directie, in samenwerking met je team, kan toepassen op de praktijk in de eigen school.

Bovendien zal je tijdens de werkwinkel je eigen school kunnen vergelijken op basis van een divers palet aan criteria met de gemiddelde school in Vlaanderen (op basis van recente MICTIVO gegevens) en leer je hoe je een "ICT-selfie" van je school maakt.

Je wordt geïnformeerd en je gaat interactief aan de slag met volgende thema's:

- Belang van ICT in onderwijs
- ICT beleid
- ICT beleidsplan
- De rol van de ICT coördinator
- ICT infrastructuur
- ICT trends voor onderwijs
- ICT bekwaamheid binnen een team
- ICT integratie in de klas
- ICT integratie kwaliteitsscan

Deze werkwinkel overlapt de 2 werkwinkelmomenten op woensdag 16 oktober 2019 (2 x 1,5 uur)!

Werkwinkel 6: “High Impact Learning that lasts” -- HILL (4)
Els Minner, De Opleidingscoach

Als docent zijn we vaak al gepassioneerd bezig met ons vak. Maar het is niet verkeerd om af en toe eens stil te staan bij hoe het nóg beter kan. In deze werkwinkel gaan we dieper in op het High Impact Learning model (HILL) waarbij we actief aan de slag gaan met de verschillende bouwstenen van het model (o.a. urgentie, verantwoordelijkheid van de lerende, assessment as learning). De korte introductie, in combinatie met de interactieve werkvorm geven je de mogelijkheid om de elementen die jij interessant vindt, concreet te maken, zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kan.

Werkwinkel 7: Communicatie die wérkt (4)
Hilde Van Gool

Als directeur willen we graag eerlijke en open gesprekken hebben met individuele leerkrachten of met een volledig team. Vaak is dat niet evident.
Hoe kan je tot een oprechte, duidelijke dialoog komen die leidt tot een betere samenwerking?
Hoe kan je op een constructieve manier ideeën uitwisselen rond verandering en vernieuwing?
Hoe ga je om met sterke emoties die naar boven kunnen komen tijdens zo’n gesprekken?

Tijdens de werkwinkel van 3 uren (excl. pauze) maak je kennis met het model van Verbindende Communicatie dat bestaat uit vier stappen: waarneming, gevoel, behoefte en verzoek. We staan stil bij de drie posities in communicatie namelijk zelf-empathie, eerlijk spreken en empathisch luisteren. We belichten het proces van verbinden met jezelf om van daaruit een eerlijke (moeilijke) boodschap te (durven) brengen.

We bekijken het belang en de impact van empathisch luisteren en beluisterd worden in professionele context. Bovendien leren we kritiek op verschillende manieren horen.

Het gedachtegoed van Verbindende Communicatie biedt heel concrete bruikbare handvatten om veiligheid en vertrouwen te creëren binnen schoolteams, het fundament van waaruit professioneel en eerlijk dialogeren mogelijk wordt.

Deze werkwinkel overlapt de 2 werkwinkelmomenten op woensdag 16 oktober 2019 (2 x 1,5 uur)!

Werkwinkel 8: Cognitief sterke jongeren op school: hoe integreer ik hen in mijn schoolbeleid? (3)
Leticia Vandemeersche, oprichter en lesgever Oida/leerkracht Klassieke Talen

In deze werkwinkel krijg je een zicht op de kenmerken van hoogbegaafde jongeren en hoe ze makkelijk tot onderpresteren overgaan. Er wordt je een overzicht geboden van wat je als school kan ondernemen om deze cognitief sterke jongeren blijvend gemotiveerd in de lessen te houden. De aangeboden mogelijkheden zijn zeer concreet en houden rekening met de noden van andere leerlingen en de draagkracht van een lerarenkorps.

Werkwinkel 9: Goed begonnen … aan de slag met data in je school (3)
Sandra De Grave, Schoolbegeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio OVL

Een school beschikt over heel wat 'data'.Wat doe je daar nu mee? Wat is nice to know en need to know? Hoe ga je met de beschikbare data aan de slag? …
In deze werkwinkel maken we onderscheid tussen verschillende soorten onderzoeksvragen.
Je leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen de juiste vragen stellen om zo het belangrijke te meten.

Werkwinkel 10: Omgaan met diversiteit, diversiteit in het omgaan. Onderwijs maakt het verschil! (2)
Wim Danschutter, directeur OLVI en Nieuwenboschh humaniora

Vlaanderen is multicultureel en divers en dus zijn ook de Vlaamse scholen steeds diverser samengesteld. Klasmanagement en het professioneel omgaan met diversiteit zijn dan ook uitdagingen voor elke leraar in het hedendaagse onderwijs. 'Omgaan met diversiteit, diversiteit in het omgaan’ zoomt in op de eigen culturele bril van de leraar en plaatst die in perspectief met die van de jongeren van vandaag. Het biedt een leidraad en tips voor leraren en begeleiders in het intercultureel communiceren op school.