Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Werkwinkel 1: Creatief bewegen met peuters

Chantal Bols, zelfstandige uitbaatster van dans-yoga-vormingscentrum Wannadance     

Je zal er praktijkgericht kennismaken met een verzameling aan tussendoortjes uit verschillende domeinen: dans, yoga, sherborne, eutonie en spel. Je leert er hoe de juiste balans te maken  tussen actief bezig zijn en rust om de aandacht  van de peuters te blijven prikkelen.

Je ontvangt de neerslag en kan de gebruikte muziek uit deze werkwinkel beluisteren/downloaden via de website van de docente.  

Doelgroep: peuters.
Breng een matje of een grote handdoek mee a.u.b.!
Draag gemakkelijke kledij. 

Werkwinkel 2: Lead-upgames: varianten op traditionele pleinspelen

Joris Brans en Jan Mertens, leraren lichamelijke opvoeding en nascholers Stip-opleidingen

Het traditionele pleinspel zit al jaren ingebakken in onze schoolsportcultuur.
In deze sessie laten we je tal van varianten op deze traditionele spelen ontdekken.

Wat dacht je van Arubaans trefbal, sambal of kloppertjesbal? We zetten in op meer activiteit en dus meer fun! Zweten verzekerd!

Doelgroep: 2de en 3de graad, ook voor buitengewoon onderwijs.

Werkwinkel 3: Meer bewegen, én lang stilzitten onderbreken op school. Hoe? Start vanuit de bewegingsdriehoek

dr. Ragnar Van Acker, senior stafmedewerker coördinatie Beweging en Sedentair gedrag Vlaams Instituut Gezond Leven

Wil je voor je leerlingen een gezonde mix van zitten, staan, en bewegen op school?
De bewegingsdriehoek is hiervoor een betrouwbaar kompas en geeft helder weer hoe je deze gezonde mix aanpakt op school.
Met de bewegingsdriehoek zet het Vlaams Instituut Gezond Leven de huidige wetenschappelijke kennis over gezonde beweging en lang stilzitten om in haalbare en praktische adviezen, tips en instrumenten. Dit met de intentie om alle Vlamingen voldoende te laten bewegen en lang stilzitten te onderbreken.

Tijdens deze sessie kom je te weten wat de herziening van de actieve voedingsdriehoek concreet met zich meebrengt én wat het belang hiervan op school is. Dit is een informatieve sessie met interactie.

Doelgroep: alle leeftijden.

Werkwinkel 4: Originele bewegingsspelen

Gert Deckers, leraar lichamelijke opvoeding

 In deze werkwinkel spelen we enkele originele bewegingsspelen geschikt om te gebruiken in de lagere school of buitengewoon onderwijs.

 Doelgroep: lager- en buitengewoon lager onderwijs.

Werkwinkel 5: Dierenparadijs van het Jiu Jitsu

Dieter Truyen, coördinator Brussels Brazilian Jiu-Jitsu Academy

Trek- en duwspelen. We leren alle dieren kennen. De dieren leren elkaar kennen. De dieren worden uitgedaagd voor acrobatische oefeningen. De dieren nemen het ook tegen elkaar op.
Spel- en fotoboek "Het Dierenparadijs van het Jiu Jitsu" is ter plaatse te koop.

Doelgroep: lager- en buitengewoon lager onderwijs.

Werkwinkel 6: Kleuter Ninja

Dieter Truyen, coördinator Brussels Brazilian Jiu-Jitsu Academy

Kleuters willen graag Ninja's worden.  Alle dieren van het Dierenparadijs van het jiu Jitsu spelen met elkaar met voorwerpen. Kousen, ballen, zweetbandjes, binnenbanden,... we maken een circuit waarbij bv de Duizendpoot het opneemt tegen een Beer. Dit kan ook als integratieactiviteit: we  verbinden  een kleuterklas aan een klas van de basisschool. Elke kleuter vormt een duo met een leerling met een leerling basis. Samen dagen we ze uit voor Ninja proeven.   

Nelson Ninja boek is ter plaatse te koop voor 16,00 EUR.

Doelgroep: kleuteronderwijs.

Werkwinkel 7: Lerend spelen in het diepe gedeelte

Carine Verbauwen

Eens de leerlingen klaar zijn om een technische slag aan te leren of indien ze reeds een technische slag beheersen, hoeft het (school)zwemmen echt niet uit het saaie baantjes zwemmen te bestaan. Je kan ook op een hoger niveau de lessen spelenderwijs aanpakken met alternatieve oefeningen in het water.

Deze werkwinkel geeft je oefenstof die een uitdaging vormen voor de meer gevorderde leerlingen zoals het gebruik van zwembadmateriaal op een onconventionele manier en het spelelement per 2 of in groep, maar steeds met het doel een vaardigheid in het water te verbeteren.

Er is oefenstof voor het lager- en buitengewoon lager onderwijs met of zonder bodem.

Doelgroep: lager- en buitengewoon lager onderwijs.

Werkwinkel 8: Spelend leren in het ondiepe

Filip Roeland

We werken thema’s uit waarbij kinderen in de instructiezone hun hoofd leren onder water brengen, hun ledematen (vooral de benen) leren gebruiken om te stuwen en hun romp horizontaal in het water kunnen houden (drijven). Deze drie doelen behandelen we in een speelse context en van gemakkelijk naar moeilijk (introductie van leerlijnen). Zo kunnen ook de betere zwemmertjes leuke en uitdagende oefeningen beleven. Naast een massa oefenstof ligt het accent van deze werkwinkel ook op de juiste tips die de lesgever gebruikt om sneller resultaat te boeken. 

Doelgroep: 3de kleuter en 1ste leerjaar.

Werkwinkel 9: Vaardigheden in verhaal- en spelvorm in het instructiebad

Carine Verbauwen

Je stimuleert kleuters om - via verhaal -  en spelvorm - hun grenzen te overschrijden in het instructiebad.

Doelgroep: kleuteronderwijs en 1ste leerjaar. 

Werkwinkel 10: De spelles geeft een impuls aan je gymles!

Matthijs Jansen

Iedereen met plezier laten bewegen met simpele, leuke en originele spellen die iedereen aanzet tot bewegen. In een spelles moet iedereen bewegen en ook kunnen bewegen! Vanuit die gedachte is het concept van De Spelles ontwikkeld.

Doelgroep: 3de kleuterklas, lager- en buitengewoon lager onderwijs.

Werkwinkel 11: Kijkwijzers in karate

Griet Bonamie, zelfstandig lesgever

Aan de hand van creatieve kijkwijzers maken jullie kennis met karate. Deze spelvormen kunnen jullie kant en klaar uitproberen op school. Na de werkwinkel krijgen jullie de kijkwijzers mee.

Doelgroep: lager- en buitengewoon onderwijs.

Werkwinkel 12: Bewegend leren en spelen in de bewegingsshow van Mie en Mol

Een lesgever van Bodymap

Via uitdagende originele bewegingsspelen worden heel wat vaardigheden spelenderwijs geoefend: evenwicht, proprioceptie, lateralisatie, fijne motoriek…

Doelgroep: kleuter-, 1ste graad gewoon- en buitengewoon lager onderwijs.

Werkwinkel 13: Muzische werkwinkel voor kleuters

Een lesgever van Bodymap

Via heel originele spelvormen de muzische ontwikkelingsgebieden ontdekken.

Doelgroep: kleuter-, 1ste graad gewoon- en buitengewoon lager onderwijs. 

Werkwinkel 14: Voetbal op de basisschool

Erik Azijn

Vanuit speelse vormen maak je kennis met de basisvaardigheden van het voetbal. Al passend, dribbelend, jonglerend op zoek gaan naar de winnaar van het EK 2020, het kan.

Doelgroep: lager- en buitengewoon lager onderwijs.