Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Openingsreferaat: "Goesting in STEM! STEM is niet langer een modegril maar een echte noodzaak!"

Thijs Eeckhout, docent Wereldoriëntatie en STEM aan de Odisee hogeschool

STEM is in. Elke dag zijn er ontwikkelingen, vernieuwingen, uitdagingen die elkaar opvolgen waaronder vele op het vlak van STEM-onderwijs. Maar kunnen mijn kinderen dat wel aan? En brengt dat wel op? Tijdens dit referaat zoomen we in op de meerwaarde van STEM voor de basisschool. We gaan op zoek naar een aantal antwoorden: wat is STEM en hoe kunnen wij STEM implementeren in de klas? Hierbij wordt concreet stilgestaan bij een aantal veelvoorkomende valkuilen bij de organisatie van een STEM-activiteit.

Werkwinkel 1: Beweging als hefboom voor STEM-onderwijs

Kirsten Devlieger, onderzoeker en docent educatieve bachelor kleuteronderwijs Arteveldehogeschool

Tijdens deze werkwinkel zullen we stilstaan hoe we vanuit een blik op bewegingsgeletterdheid kans voor duurzaam STEM-onderwijs kunnen grijpen. 
Aan de hand van een aantal concrete opdrachten gaan we aan de slag om met een brede kijk naar beweging te kijken. 

In deze werkwinkel nodigen we jullie dan ook uit om na te denken over de centrale vraag: "Hoe kan beweging bijdragen tot duurzame en krachtige leeromgevingen die essentieel zijn bij het stimuleren van de totaalontwikkeling van jonge kinderen?".

Deze werkwinkel is het resultaat van twee praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeken, waarbinnen ook heel wat praktijkvoorbeelden vorm kregen. Deze bekijken we graag actief en kritisch met jullie.

Werkwinkel 2: Juf, ik zoek het zelf wel uit!

Ines Vandoorne, nascholer Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Nascholingsdienst PEDIC

In deze werkwinkel reiken we jullie inzichten aan om in het onderzoekend vermogen van je kleuters te geloven! Hoe pak je dat aan? Aan de hand van vele concrete voorbeelden, illustreren we aanpak en aanbod om met STEM aan de slag te gaan.

Deze werkwinkel is geschikt voor kleuterleerkrachten die werken met alle kleuterleeftijden.  

Werkwinkel 3: Nooit te jong voor STEM!

Stephanie Vervaet, lector wereldoriëntatie & onderzoeker expertisecentrum onderwijsinnovatie Hogeschool Vives

Er beweegt heel wat rond STEM, maar het kleuteronderwijs wordt hierbij vaak over het hoofd gezien. Is dit een vloek of een zegen? In deze werkwinkel wordt via allerlei praktijkvoorbeelden uitgezocht hoe STEM en de kleuterschool hand in hand kunnen gaan.

Je gaat daarbij ook zelf aan de slag.

Werkwinkel 4: Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas én tegelijk de taal stimuleren?

Thijs Eeckhout, docent Wereldoriëntatie en STEM aan de Odisee hogeschool

STEM is in. Ook in kleuterklassen wordt aan Science-Technology-Engineering-Mathematics gedaan. Maar kunnen mijn kleuters dat wel aan? En brengt dat wel op? In deze werkwinkel zoomen we in op de meerwaarde van STEM voor de taalontwikkeling van kleuters. We stellen een benadering voor om tegelijk aan STEM én taal te doen, die uitvoerig is getest in 13 Vlaamse kleuterklassen met heel wat meertalige kleuters en kleuters met een lage SES tijdens een onderzoek van hogeschool ODISEE.

Geschikt voor kleuterleerkrachten die werken met de oudere kleuters.

Werkwinkel 5: STEM voor kleuters: actief en laagdrempelig

Rik Verhaest

Als leerkracht in het kleuteronderwijs krijg je een aantal handvatten aangereikt rond het uitwerken van STEM-lessen binnen een kleuterklas. De focus ligt vooral op het uitwerken en gebruiken van eenvoudige proefjes. Dat bij voorkeur met een sterke link met de wereld van de kleuters zelf.  Je maakt kennis met een aantal uitgewerkte proefjes.

Zie deze proefjes niet als strikt uit te voeren lesmateriaal maar veeleer als een aanzet en een mogelijke denkwijze om daarna zelf je eigen STEM-lesjes uit werken, vertrekkend van je eigen interesse en die van je leerlingen.

De nadruk ligt sterk op het zelf ervaren. We gaan vooral aan de slag met materialen die je in de klas of gewoon thuis wel liggen hebt.