Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Overzicht van de werkwinkels op dinsdag 10 maart 2020

Werkwinkel 1: Enkele deontologische en juridische verplichtingen van leerlingenbegeleiding
Lieselot Vantuyckom, stafmedewerker Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In het omgaan met en zorg voor jonge mensen kan het gebeuren dat je kennis krijgt van complexe problemen waarmee die jongeren geconfronteerd worden. Samen bekijken we hoe je in het kader van leerlingenbegeleiding vanuit je ambtsgeheim correct reageert en binnen welke krijtlijnen je met de privacygevoelige informatie van die leerlingen omgaat.

Werkwinkel 2: Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren!
Helga Bellaert, schoolbegeider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Hoe vorm je feedback om tot een krachtig leerinstrument? Welke kansen kunnen leraren grijpen om hun leerlingen te motiveren om te leren?

Werkwinkel 3: Het belang van een inschrijvingsteam bij het vernieuwde inschrijvingsdecreet
Martine Van Overmeiren, schoolbegeleider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Vanaf dit schooljaar wordt het nieuwe inschrijvingsdecreet van kracht voor inschrijvingen van leerlingen voor het schooljaar 2020-2021. Je krijgt antwoord op de vragen of capaciteit door de school bepaald dient te worden, of de school dient te werken met een digitaal aanmeldingssysteem, wat er gebeurt indien de maximumcapaciteit bereikt is…

Tegelijkertijd denken we samen na over de meerwaarde van een geïnformeerd inschrijvingsteam binnen de school dat een gedragen visie rond inschrijvingsrecht voor iedereen ondersteunt en uitdraagt.

Werkwinkel 4: Hoezo, duaal leren?
Marijke Decavel, schoolbegeleider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Je maakt kennis met duaal leren als een vorm van voltijds onderwijs voor doelgroepleerlingen. Je leert over de decretale bepalingen en de specificiteit van deze onderwijsvorm. Aan de hand van voorbeelden geraak je vertrouwd met de nieuwe partners in vorming én met nieuwe terminologie, met leerwerkplekken, beroepskwalificaties, onderwijskwalificaties, met standaardtrajecten enz…
We zoomen in op de verschillende partners binnen duaal leren en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Breng een laptop, tablet of smartphone mee a.u.b.!

Werkwinkel 5: Polarisatie… concreet aan de slag!
Benjamin De Staercke, vakbegeleider economie en organisatie - vak mens en samenleving, vakbegeleider OPR Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

In deze werkwinkel ga je onder begeleiding dieper in op het plenair referaat van Bart Brandsma. Je plaatst persoonlijke ervaringen in het denkkader rond polarisatie en onderzoekt de concrete toepassing ervan.

Werkwinkel 6: Polarisatie... concreet aan de slag!
Sandra De Grave, schoolbegeleider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

In deze werkwinkel ga je onder begeleiding dieper in op het plenair referaat van Bart Brandsma. Je plaatst persoonlijke ervaringen in het denkkader rond polarisatie en onderzoekt de concrete toepassing ervan.

Werkwinkel 7: Scholierenkoepel of schietsportkoepel? Als het aan de feedbacktool lag...
Kristine Impens, schoolbegeleider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Ben jij op zoek naar een betrouwbaar instrument waarbij leerlingen feedback kunnen geven naar hun leraar toe?
Wil jij inzoomen op een zelfsturende tool waarbij de leraar kan werken aan de eigen professionalisering?

Ben jij op zoek naar een manier om het eigenaarschap bij de leraar op niveau van professionaliseringsinitiatieven te bevorderen? Ben jij op zoek naar instrumenten waarbij de leraar gestimuleerd wordt om samen met de leerlingen te werken aan een positief en stimulerend leer- en leefklimaat?

Fijn - dan ben jij een gemotiveerde kandidaat om deel te nemen aan deze werkwinkel.

Overzicht van de werkwinkels op woensdag 11 maart 2020

Werkwinkel 2: Goede feedback van de leraar doet leerlingen meer leren!
Helga Bellaert, schoolbegeider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Hoe vorm je feedback om tot een krachtig leerinstrument? Welke kansen kunnen leraren grijpen om hun leerlingen te motiveren om te leren?

Werkwinkel 7: Scholierenkoepel of schietsportkoepel? Als het aan de feedbacktool lag...
Kristine Impens, schoolbegeleider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Ben jij op zoek naar een betrouwbaar instrument waarbij leerlingen feedback kunnen geven naar hun leraar toe?
Wil jij inzoomen op een zelfsturende tool waarbij de leraar kan werken aan de eigen professionalisering?

Ben jij op zoek naar een manier om het eigenaarschap bij de leraar op niveau van professionaliseringsinitiatieven te bevorderen? Ben jij op zoek naar instrumenten waarbij de leraar gestimuleerd wordt om samen met de leerlingen te werken aan een positief en stimulerend leer- en leefklimaat?

Fijn - dan ben jij een gemotiveerde kandidaat om deel te nemen aan deze werkwinkel.

Werkwinkel 8: Aan de slag met het gemeenschappelijk funderend leerplan in de 1ste graad
Nele Goethals, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming van de leerling tot persoon centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en niet bij een leraar/vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw.

Als lid van het middenkader ben je een drijvende kracht in het zoeken naar nieuwe wegen om die gemeenschappelijke leerplandoelen in de 1ste graad te realiseren. We verkennen werkvormen die je kan toepassen met jouw lerarenteam en kijken ook na hoe Llinkid je kan ondersteunen bij een coördinerende opdracht van de implementatie GFL.

OPGELET: deze werkwinkel omarmt de volledige voormiddag!
Breng jouw laptop mee a.u.b.!

Werkwinkel 9: De leerlingenbegeleider als coach van de leraar
Kris Loobuyck, competentiebegeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Er wordt verwacht van scholen dat ze ondersteuningsbehoeften van leraren in kaart brengt en dat ze investeert in maatregelen, afspraken en professionaliseringsactiviteiten om het handelen van leraren in de brede basiszorg en de verhoogde zorg vorm te geven en waar nodig zelfs te versterken.

De M-cirkel is hiervoor een concrete en praktische tool. Het model vindt intussen al in tal van scholen ingang en wordt vaak ter inspiratie gebruikt om leerkrachten in gewone scholen te versterken bij het lesgeven aan leerlingen (met specifieke onderwijsbehoeften). Het centrale thema van deze werkwinkel is "coaching". De werkwinkel is gebaseerd op de principes van "inspirerend coachen" van Jef Clement. Je verkent de 7 coachingsvaardigheden en je linkt de M-cirkel aan het GRROW-model, een handige kapstok om via een coachingsgesprek tot actie te komen. Deze werkwinkel is een verdieping van de de M-cirkel. Na deze sessie en het oefenen van het GRROW-model zal je als leerlingenbegeleider of coördinator slagvaardiger zijn om de M-cirkel als coachingstool in te zetten op je school. Deze werkwinkel kan je zien als een basissessie "coaching". Je maakt kennis met enkele belangrijke basisbegrippen van het coachen en je koppelt deze kennis aan een functionele tool. Echt vaardig worden doe je via systematische oefening en training. Dat vraagt uiteraard een intense training of opleiding!

Werkwinkel 10: Delibererende klassenraad
Jeroen Van Acker, niveaucoördinator secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

In deze werkwinkel krijg je zowel een overzicht van de regelgeving met betrekking op de delibererende klassenraad als een aantal pedagogische richtlijnen, aandachtspunten en vragen ter overweging. Er is ruimte voor je vragen en bedenkingen.

Werkwinkel 11: Een blik op het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs
Kris Loobuyck, competentiebegeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Begin november werd het vernieuwde zorgvademecum van Katholiek Onderwijs Vlaanderen boven de doopvont gehouden. Dit vademecum toont ons hoe we samen aan een school kunnen bouwen voor iedereen. In deze sessie maak je kennis met dit zorgvademecum. We maken je wegwijs in de verschillende bouwstenen en de daarbijhorende fiches, teksten, instrumenten en materialen. We gebruiken deze tool als toetssteen voor het optimaliseren van ons eigen schoolbeleid in zijn dagdagelijkse praktijk en we kijken hoe dit ons kan inspireren bij het ontwikkelen van een visie op een beleid over zorg en kansen.

Breng je laptop of tablet mee a.u.b.!

Werkwinkel 12: Gemeenschappelijk leerplan ICT als opstap naar een ICT-beleid op school
Greet Vanderbiesen, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Vanaf dit schooljaar is er een gemeenschappelijk leerplan ICT voor de 1ste graad. Het is de eerste maal in het Vlaams onderwijs dat er eindtermen zijn voor digitale competenties. Dit leerplan is gebaseerd op transversale eindtermen. Het is niet de taak van één leerkracht of een beperkt aantal leerkrachten. Wil je effectief deze eindtermen bereiken bij je leerlingen dan moet het leerplan op schoolniveau aangepakt worden. In deze werkwinkel gaan we samen op zoek naar good practices om dit realiseerbaar te maken. Er worden meerdere ondersteunende materialen aangereikt.

Een minimum kennis van de ICT-terminologie en de inhoud van het leerplan ICT is noodzakelijk om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel.
Breng het leerplan (mag digitaal), voorbeelden van hoe je het in jouw school aanpakt (verdeling leerdoelen, leerlijn, evaluatie …) mee a.u.b.!
Graag vooraf de concrete vragen die je hebt omtrent dit onderwerp en de voorbeelden doormailen naar greet.vanderbiesen@katholiekonderwijs.vlaanderen

Werkwinkel 13: ICT beleid voor en door directies en beleidsondersteuners
Stijn Van Lokeren, onderwijstechnoloog en docent Hogeschool Odisee Sint-Niklaas

Je maakt kennis met een aantal belangrijke en krachtige kaders (o.a. 4 in balans, TPACK) die je als directie of beleidsondersteuner, in samenwerking met je team, kan toepassen op de praktijk in de eigen school.

Bovendien zal je tijdens de werkwinkel je eigen school kunnen vergelijken op basis van een divers palet aan criteria met de gemiddelde school in Vlaanderen (op basis van recente MICTIVO gegevens) en leer je hoe je een "ICT-selfie" van je school maakt.

Je wordt geïnformeerd en je gaat interactief aan de slag met volgende thema's:

- Belang van ICT in onderwijs
- ICT beleid
- ICT beleidsplan
- De rol van de ICT coördinator
- ICT infrastructuur
- ICT trends voor onderwijs
- ICT bekwaamheid binnen een team
- ICT integratie in de klas
- ICT integratie kwaliteitsscan

OPGELET: deze werkwinkel omarmt de volledige voormiddag!

Werkwinkel 14: Krachtig coachen in aanvangsbeleiding!
Isabelle Step, docent banaba zorgverbreding en remediërend leren/banaba buitengewoon onderwijs/banaba schoolontwikkeling/onderzoeker/coach prioritaire nascholing Kwadraat ondersteuningsnetwerken

Als aanvangsbegeleider wordt er meer en meer beroep op jou gedaan in de ondersteuning van de startende leraar. Niet iedereen gaat zomaar mee in verandering. Hoe pak je die begeleiding aan zonder te sturend, te oplossingsgericht te zijn?

In deze werkwinkel leer je enkele coachingsvaardigheden kennen en inzetten om het leren en reflecteren van leraren te faciliteren en de coachingsgesprekken naar een dieper niveau te brengen. Zo ondersteun je de leraar op een procesmatige manier in de zoektocht naar de wenselijke situatie.

OPGELET: deze werkwinkel omarmt de volledige voormiddag!

Werkwinkel 15: Stage 2.0, een nieuwe aanpak vanuit een netwerk van leraren
Tine Van Severen, vakbegeleider personenzorg Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Hoe ervaren leerlingen de stage, de stagebegeleiding en de stage-opdrachten? Wat ervaren zij als "leer"rijk en hoe kan jij daarop inspelen? We nemen je mee in de getuigenis van een lerend netwerk waarin men aan de hand van een praktijkonderzoek een nieuwe visie en aanpak rond stage uitwerkte.

Werkwinkel 16: Stel zelf je outputdossier samen!
Sandra De Grave, schoolbegeleider secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Aan de hand van een sjabloon waarin de schooleigen gegevens worden geplakt, verkennen de deelnemers de data die nodig zijn om het dossier samen te stellen. De deelnemers leren de data lezen en van daaruit mogelijke conclusies en actiepunten formuleren.

Een basiskennis van Word is noodzakelijk om te kunnen deelnemen aan deze werkwinkel.
Breng je laptop mee a.u.b.!