Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Overzicht van de werkwinkel op dinsdag 10 maart 2020


Werkwinkel: Beleidsdomeinen, verantwoordelijkheidsgebieden en vorderingsprocessen visualiseren
Johan Lambrecht, vakbegeleider elektriciteit-elektronica en specifieke vakken van de 1ste graad Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Hoe kan een TAC - TA - team zijn kritische prestatie indicatoren in beeld brengen? Hoe kan men de vorderingsprocessen - regeltaken - kwaliteitsvol beheersen, opvolgen en bewaken? Hoe kan men een schoolvisie transparant monitoren?

In deze werkwinkel leer je een dashboard voor TAC's/TA's/teams ontwikkelen.

Het is een hulpmiddel om prestaties en procesvorderingen binnen de school, domeinen, studierichtingen en vakgroepen in beeld te brengen. Je leert KPI's SMART omschrijven. Een dashboard kan het opvolgingsproces faciliteren. Het zorgt ervoor dat er een dynamische efficiënte kan nagestreefd worden binnen de afdeling, het beleidsteam/vakgroep.

Het is een toegang tot actuele data. De overzichtsfunctie zorgt ervoor dat je ook sneller op bepaalde zaken kan focussen in de specifieke context. Door de prestaties onder de aandacht te brengen, blijft iedereen – intern en extern – gefocust. Het dashboard werkt als een automatische herinnering aan de collectieve streefdoelen binnen een team. Na deze werkwinkel slaag je erin om zelf een dashboard te ontwikkelen en te beheren.

Breng je laptop en GSM mee a.u.b.!

Overzicht van de werkwinkels op woensdag 11 maart 2020


Werkwinkel: De rol van TAC en TA in de processen van BVH
Maurits Goeman, vakbegeleider mechanica - auto - koeling en warmte en specifieke vakken van de 1ste graad en Johan Lambrecht, vakbegeleider elektriciteit-elektronica en specifieke vakken van de 1ste graad Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Aan de hand van verschillende casussen overlopen we de processen van het toezichtkader BVH. Waar kunnen we preventief op letten bij het aankopen van goederen en machines? Hoe kunnen we onze labo’s beveiligen en duurzame gezonde leeromgevingen creëren?

Brandpreventie en valgevaar behoort niet enkel tot het takenpakket van de preventieadviseur!

In deze werkwinkel proberen we vanuit concrete voorbeelden te schetsen hoe wij als TA bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne invullen. Diverse school interpretaties worden nader toegelicht ter inspiratie van het eigen veiligheids- en risicobeleid.

Breng je laptop en GSM mee a.u.b.!

Werkwinkel: Beroepskwalificaties: een ontwikkelingskader voor de toekomstige leerplannen
Maurits Goeman, vakbegeleider mechanica - auto - koeling en warmte en specifieke vakken van de 1ste graad en Johan Lambrecht, vakbegeleider elektriciteit-elektronica en specifieke vakken van de 1ste graad Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

In de toekomstige leerplancommissies wordt er rekening gehouden met de curriculum dossiers. Eindtermen en beroepskwalificatiedossiers vormen het voorbereidend ontwikkelingskader van de studierichtingen, waarbij de competenties verwerkt worden in de leerplannen. In deze werkwinkel worden de BK’s en standaardtrajecten duaal toegelicht. Welke kennis en vaardigheden worden er verwacht? Welke BK's worden er gelinkt aan de studierichtingen? Het is voor de studierichtingsverantwoordelijken/TA’s noodzakelijk om de implementatie van de leerplannen op een doordachte manier voor te bereiden. Er wordt per subdomein nagegaan of er specifieke doelen omgezet kunnen worden in logische leerlijnen - leertrajecten.

Breng je laptop mee a.u.b.!