Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Overzicht van de werkwinkels op woensdag 22 april 2020
( ) : graad van interactiviteit - schaal van 1 (enkel luisteren) tot 5 (actief meewerken)


Werkwinkel 1: Leer leren met je brein (3)
Catherine Malfait, docent en onderzoeksmedewerker Odisee Hogeschool

Ben je benieuwd naar hoe jouw leerlingen leren?

Tijdens deze werkwinkel nemen we een kijkje in het brein van jouw leerlingen. We leggen je uit wat er gebeurt als leerlingen nieuwe kennis en vaardigheden verwerven. We bekijken hoe belangrijk herhaling is en hoe nieuwe kennis soms in de vergeetput terechtkomt. Zo krijg je inzicht in goede leerstrategieën die jouw leerlingen laten groeien in het leren leren. Ga naar huis met concrete werkvormen om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces, zodat je de leermotivatie van de leerlingen kan verhogen.

Werkwinkel 2: Educatieve escape-room waarin tools, handvaten en technieken aangeboden worden ter bevordering van motivatie & draagkrachten ter preventie van burn- & bore-out (5)
Virginie Vancoppenolle & Wouter Declercq, leerkracht/coach & kPNI-therapeut/ osteopaat

Dit unieke, ervaringsgerichte spel heeft geen belerend karakter maar staat voor bewustwording op basis van herkenning.
Wat voor een solide basis dient om eigen verantwoordelijkheden op te nemen richting gezonde keuzes.

Door specifieke, unieke beelden en activiteiten blijf je de inhoud langer herinneren en is de kans reëler dat je er nadien mee aan de slag gaat.
Deze tools en technieken zijn immers ook toepasbaar op kinderen!

Het geheel vindt plaats in een veilige context waar je jouw eigen grenzen bepaalt en bewaakt.
Kortom, je vindt in het educatieve spel alles wat jou dé kracht geeft om gemotiveerd en energiek door het leven te gaan!

Werkwinkel 3: Ingrediënten van een verbindend klas - en schoolklimaat (2)
Henk De Reviere, pedagogisch begeleider basisonderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Voor de meeste directeurs, leraren, ondersteunend personeel, leerlingen en ouders is samenleven op school elke dag een boeiende uitdaging. Maar wat als het moeilijk gaat? Wat als de relatie tussen de school, de leerling en zijn ouders vertroebelen en er zware conflicten ontstaan? Hoe kan de leraar/school dan nog inzetten op het behoud van de relatie? Je kan dan kiezen voor een klas-/schoolbeleid dat inzet op verbinding en het herstelgericht omgaan met conflicten. We maken vooral kennis met ingrediënten die een verbindend klas - en schoolklimaat ondersteunen (o.a. proactieve cirkels, herstelcirkels, herstelgerichte methodieken, …). Tevens leggen we ook de link naar het leerplan "Zin in leren, zin in leven!". Kortom we geven wat meer inhoud aan de bouwsteen "Verbindend schoolklimaat" van het nieuwe vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs.

Werkwinkel 4: Iets gemist ? HGW… wat is dat nu weer? (3)
Kristien Coppens, pedagogisch begeleider basisonderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Werken volgens de principes van "Handelings werken"... tijd om dit nog eens op te frissen of voor de eerste keer kennis mee te maken...
Je maakt in deze werkwinkel kennis met de principes van "Handelingsgericht werken".

  • Toepassen van de principes van HGW in je eigen praktijk
  • De samenhang tussen HGW en M- cirkel begrijpen en concretiseren

Werkwinkel 5: "Welbevinden, weerbaarheid en sociale competentie vergroten: een schoolaanpak" (3)
Erna Steenacker, zorgcoördinator

Je maakt je zorgen over ongewenst gedrag bij kinderen, je voelt de frustratie bij leerkrachten rond fout gedrag, je hoort op een klasbespreking geregeld dat een kind "weerbaarder" moet worden, je hebt het gevoel dat er enkel brandjes geblust worden. Nochtans willen alle leerkrachten dat het welbevinden OK is en dat kinderen weten hoe ze zich moeten gedragen. Je bent op zoek naar een "mogelijke" aanpak met de hele school om hieraan te werken.

Werkwinkel 6: De zorgvraag verZILLverd! (3)
Ingrid Mattheeuws, pedagogisch begeleider basisonderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Eenmaal je de zorgvraag helder hebt, kan ZILL je inspireren bij het bepalen van een focus en bij het vooropstellen van passende acties. Hoe pak je dit als zorgco aan? Op welke manier blijf je de harmonische ontwikkeling van je kleuters en van je leerlingen voor ogen houden? Tijdens deze werkwinkel verdiep je je in het orderingskader en oefen je in het opzetten van onderwijsarrangementen op leerlingniveau.

Overzicht van de werkwinkels op donderdag 23 april 2020
( ) : graad van interactiviteit - schaal van 1 (enkel luisteren) tot 5 (actief meewerken)

Werkwinkel 7: "De draad" (2)
Bart De Wilde, pedagogisch begeleider basisonderwijs Katholiek Onderwijs regio Oost-Vlaanderen

"De draad" is een metafoor voor opvoeding en hechting. Het gaat om hoe de band tussen volwassenen (ouders en leerkrachten) en kinderen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen.
Het is een begrippenkader dat leerkrachten kan helpen om de emotionele en sociale ontwikkeling van hun kinderen beter te begrijpen. Bij problemen of in speciale opvoedingssituaties kan je het gebruiken als handvat en inspiratiebron.

De bedoeling is dat we als leerkracht de stap kunnen zetten van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingspedagogie. Van "Wat kan ik weten over de ontwikkeling?" naar "Wat kan ik doen om deze ontwikkeling te ondersteunen?".

We baseren ons op het gedachtegoed van Gerrit Vignero en maken de concrete vertaalslag naar onze klaspraktijk. We zetten hierbij in op een praktijkgerichte aanpak en willen vooral preventief te werk gaan.

Werkwinkel 8: Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas? (3)
Henk De Reviere, pedagogisch begeleider basisonderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

De eerste fase van het zorgcontinuüm is brede basiszorg. De leraar zorgt voor kwaliteitsvol onderwijs door een krachtige leeromgeving te realiseren.

Fase 0 is met andere woorden de basisdidactiek. De leraar zet de basisdidactiek om in een gestructureerde aanpak. Hoe beter je als school je brede basiszorg uitbouwt, hoe minder leerlingen nood hebben aan uitbreiding van zorg of verhoogde zorg. Krachtige leeromgevingen kenmerken zich door enkele didactische principes: een positief, veilig en rijk leerklimaat; betekenisvol leren; rijke ondersteuning en interactie.

Hiervoor moet de leraar beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren.

In deze werkwinkel gaan we in op enkele belangrijke uitgangspunten en enkele van de 49 concrete technieken. Weinig spectaculair misschien, maar het gaat erom wat werkt, en misschien zijn we deze wat uit het oog verloren. Bovendien: wat voor de ene leraar wellicht vanzelfsprekend is, kan voor de ander een eyeopener zijn. De zorgcoördinator ondersteunt de leraar hierin. Coachend werken is niet vanzelfsprekend. Je moet ook weten “wat” men moet coachen.

In deze werkwinkel worden handvatten aangereikt voor een krachtige leeromgeving in fase 0 van het zorgcontinuüm.

Werkwinkel 9: "Zillig complimenteren". Haal het beste uit jezelf en je omgeving!
Sabine Keerman, zelfstandig coach www.coaching4you.be

Van een pluim krijg je vleugels? Van bepaalde pluimen krijg je stevige vleugels, andere pluimen maken net afhankelijk en weinig weerbaar. We hebben de nefaste gewoonte om pluimen te geven op resultaat wat leidt tot stress, uitstelgedrag, faalangst en perfectionisme. Deze werkwinkel neemt je mee in de kunst van het procesgericht complimenteren. Boeiende inzichten van de mindsettheorie van Carol Dweck worden geïntegreerd. De juiste mindset zorgt ervoor dat je de moed aanhoudt om uitdagingen aan te gaan, door te zetten, te leren van je "fouten", te leren van anderen. Noodzakelijke inzichten in drukke en drukkende veranderingstijden… Zo word je een echte groeimindset-zorgcoördinator die waakt over de eigen motivatie en de motivatie van je omgeving zodat deze niet omslaat in moetivatie.

Werkwinkel 10: ASS bij kleuters (3)
Joke Boeckx, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling regio Mechelen-Brussel

Heb je ook kleuters met autisme in je klas? Wil je hun denken leren kennen, hun gedrag leren begrijpen en te weten komen hoe je hen in de klas nog beter kunt ondersteunen?

Op kleuterleeftijd worden de fundamenten gelegd voor tal van ontwikkelingsdomeinen. Tijdens deze uiteenzetting vertalen wij inzichten in het autistisch denken en de educatieve benadering heel specifiek naar kleuters met een autismespectrumstoornis. We gaan domein per domein na hoe autisme zijn invloed nalaat en hoe we de ontwikkeling op een aangepaste manier kunnen ondersteunen. Er komen heel wat concrete voorbeelden aan bod, zoals communicatie op deze jonge leeftijd, sociale vaardigheden, vrijetijdsvaardigheden, opbouw naar werkgedrag en zelfredzaamheid.

Werkwinkel 11: Vroegdetectie van psychische problemen bij kinderen (4)
Nathalie Haeck, klinisch psycholoog en docent

Kinderen met externaliserend probleemgedrag herken je vaak snel in de klas. Ze hebben woedebuien, zijn agressief, zijn motorisch druk of onrustig enz. Maar kinderen met internaliserend probleemgedrag herken je vaak moeilijker en zijn soms moeilijker te benaderen. Denk daarbij aan kinderen met weinig zelfvertrouwen, faalangst, traumatische gebeurtenissen, angsten, depressieve klachten. Hoe kan je die leerlingen sneller opmerken en hoe kan je je zorgen met hen en de ouders bespreekbaar maken? Wat kan je als zorgcoördinator zelf doen en wanneer (en hoe) verwijs je door? En vooral ook: hoe kan jij voor dit kind een belangrijke rol spelen en het verschil maken?    

Werkwinkel 12: "Zet je EF-bril op!" in het lager onderwijs (3)
Catherine Malfait, docent en onderzoeksmedewerker Odisee Hogeschool

Op de beurt wachten, de instructie onthouden, de toets nakijken, een planning opstellen, … dat zijn allemaal vaardigheden die jouw leerlingen dagelijks gebruiken en waarbij ze een beroep doen op de executieve functies. Tijdens deze werkwinkel leggen we je uit wat executieve functies zijn en hoe ze de basis vormen voor leren leren. We lichten de ontwikkeling van executieve functies toe en duiden wat je van jouw leerlingen kan verwachten en waar ze nog extra ondersteuning nodig hebben.

Tot slot geven we je inzicht in hoe je de executieve functies van de leerlingen kan versterken door een EF-bril op te zetten. We bieden concrete tips en handvatten om de executieve functies te versterken en te groeien in een EF-ondersteunende leerkrachtstijl en organisatie.


Overzicht van de werkwinkels op vrijdag 24 april 2020
( ) : graad van interactiviteit - schaal van 1 (enkel luisteren) tot 5 (actief meewerken)


Werkwinkel 13: Hoe praten met kinderen, jongeren, ouders, … in conflictsituaties zodat de kans op een gevoels- en of gedragsverandering vergroot? (4-1)
Dit is een interactieve workshop (4) maar met eveneens de gegarandeerde mogelijkheid om enkel te luisteren (1) voor wie zich daarbij comfortabeler voelt
Jaklin Laporte, trainer communicatie met kinderen

  • Je wordt bewust van typische manieren waarop leerkrachten/ouders gemakkelijk reageren als iemand een probleem aanbrengt.
  • Je maakt kennis met het hulpverlenend gesprek volgens de visie van Rogers, Watzlawick, Nagy, Lowen, Beck en een citaat van Epictetus.
  • Je leert een eenvoudige methode om in gesprek te gaan waardoor de ander zich gehoord en gezien voelt en zich hierdoor gemakkelijker kan openen om constructief en positief verder te gaan.
  • Je neemt een flink aantal gespreksvaardigheden onder de loep.
  • Je wordt in deze werkwinkel NIET overgoten met massa’s theorieën, maar leert heel concreet helpende antwoorden formuleren op eender welke uitspraak die een ander doet.
  • En als kers op de taart belooft Jaklin je een (nog) gelukkiger leven dan je al hebt, als je deze inzichten en tools in je leven integreert.

Werkwinkel 14: Samen professionaliseren: een springplank voor inclusieve competentiegroei (3)
Inge Van de Putte, Ugent

Hoe stimuleer je leerkrachten om te groeien in hun competenties gericht op een inclusieve klaspraktijk? Hoe moedig je hen aan om hun professionele kijk op inclusie aan te scherpen? Hoe begeleid je hen zodat ze hun competentiegroei vanuit hun eigen vragen zelf in handen leren nemen? Welke hulpbronnen kan je hen aanreiken om de diversiteit in de klas te waarderen en de samenwerking met leerlingen, ouders, collega’s en andere partners te versterken? En hoe ondersteun je hen om samen met collega’s, leerlingen en ouders in te zetten op een kwaliteitsvolle leeromgeving voor alle leerlingen?

Potential ontwikkelde daarvoor een professionaliseringstraject dat wetenschappelijk onderbouwd is en getoetst in de praktijk van Vlaamse scholen. Vanuit veelgestelde vragen, materialen en werkvormen op www.potentialtoteach.be reiken we je een springplank aan om leerkrachten te ondersteunen in hun inclusieve competentiegroei.

Werkwinkel 15: "Een Individueel Aangepast Curriculum (IAC) realiseren in het gewoon onderwijs" (3)
Mieke Meire, begeleider met specifieke opdracht IAC Vlaanderenbreed en Annick De Meyer, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling regio Oost-Vlaanderen

Kwaliteitsvolle IAC plaatsen scholen voor nieuwe uitdagingen en nieuwe vragen.

In deze sessie staan we stil bij visie op inclusie, zetten we beknopt de basisinformatie met betrekking tot IAC op een rij, bieden we kapstokken voor de realisatie van kwaliteitsvolle IAC aan en hopen we jou ook goesting te doen krijgen om deze uitdagende stap te nemen.

Werkwinkel 16: Over-leven met ADHD in de klas & op school (2)
Marc Derudder, ervaringsdeskundige ADHD (als ouder, leerkracht en leerlingenbegeleider) Centrum Zit Stil vzw

In deze werkwinkel willen we zicht krijgen op de complexe problemen die kinderen/tieners met ADHD/ADD, concentratie- en/of werkhoudingsproblemen elke dag ervaren en hoe je hen best kunt ondersteunen. 
Eerst krijg je een concreet beeld van de kenmerken van ADHD/ADD, de bijkomende problemen en de raakvlakken met andere stoornissen.

Daarna wordt uitgebreid gefocust op concrete tips voor het leren leren en leren leven op school:

  • hoe gaan we als leraar, opvoeder of leerlingenbegeleider best met deze leerlingen om?
  • welk hulpmiddelen zijn er om gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te voorkomen?

De voordrachtgever benadert deze problematiek vanuit zijn dagelijkse ervaring als leerkracht, leerlingenbegeleider en ouder.

Werkwinkel 17: “Een talenbeleid waar ge wat mee zijt!” (3)
Anneketrien Vanfleteren, zorgcoördinator en Gerda De Backer, taalbegeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen

Je maakt kennis met een voorbeeld van een talenbeleidsplan dat effectief in een Gentse kleuterschool wordt uitgevoerd.
In het eerste deel van de werkwinkel leer je de stappen kennen in het proces.
In het tweede deel heb je de mogelijkheid om je te verdiepen in de praktijkvoorbeelden van verschillende acties en om je eigen talenbeleid onder de loep te nemen.

Dit is een uitdieping van de speeddate "Talenbeleid in de kleuterschool" die door Anneketrien Vanfleteren gegeven werd tijdens editie 2019.

Werkwinkel 18: Aan de slag met handige ICT-tools binnen de zorgwerking (3)
Wim Lambrechts, zorgleerkracht/ICT-coördinator

Tijdens deze werkwinkel krijg je een aantal gebruiksvriendelijke tools aangereikt om leerlingen zelfstandig, op maat, aan de slag te laten gaan om een vaardigheid/leerstof in te oefenen. De nadruk ligt vooral op het zelfstandig inoefenen van leerstof nadat er een instructie gegeven is tijdens een zorgmoment. We zoeken de ideale middelen om aan binnenklasdifferentiatie te doen, vooral omdat leerlingen onmiddellijk feedback krijgen en zichzelf kunnen verbeteren. Handig is dat jij, als zorgleerkracht, deze oefeningen kan geven, zonder dat de klasleerkracht hier extra mee belast wordt. Het interactieve aspect zorgt daarenboven voor meer betrokkenheid bij de leerlingen. We sparen hiermee bovendien heel wat kopieer- en verbeterwerk uit.

We gaan vooral praktisch aan de slag met het verkennen van diverse ICT-tools.

Gelieve voor deze werkwinkel een laptop te voorzien.