Binnen dit pakket bieden we een netwerk aan waarbij we verdiepend ingaan op de drie vragen van het STEM-reflectie-instrument. We vertrekken met een verdieping op de hoe-vraag van STEM-onderwijs. Daarbij zoomen we specifiek in op techniek en onderzoekend leren. Daarnaast gaan we dieper in op het WAT via de vraag: ‘Wat verbindt de verschillende disciplines binnen STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) tot een geheel? Tegelijkertijd maken we verbinding tussen STEM en de ruimere klaspraktijk. In een vierde luik onderzoeken we hoe goed STEM-onderwijs een hefboom kan zijn voor gelijkenkansenonderwijs. We gaan hier dieper in op de WIE-vraag.
In elke sessie maken we verbinding met het nieuwe leerplanconcept Zin in Leren! Zin in Leven!. We staan specifiek stil bij de kansen die STEM-onderwijs biedt om Zin in leren! Zin in leven! te realiseren en omgekeerd. In elke sessie wordt visie gekoppeld aan de klas- en schoolpraktijk. Leren van en met elkaar staat centraal. Verder worden methodieken die een plaats krijgen binnen goed WO-onderwijs ook toegepast in deze nascholing.
Deze vorming wordt georganiseerd in een netwerk van verschillende scholen. Je neemt als individu of als school deel (max 3 deelnemers per school). De 4 bijeenkomsten vinden plaats in de schooljaren 2016-2017 (2 bijeenkomsten) en 2017-2018 (2 bijeenkomsten, eerste trimester).
Thema’s die aan bod komen:
Op een praktijkgerichte manier maak je kennis met Zin in Leren! Zin in Leven! en meer specifiek met het ontwikkelthema ‘Oriëntatie op Techniek’. Je ontdekt hoe techniek kan geïntegreerd worden in de bestaande WO-thema’s, waarbij er aandacht is voor de verbinding tussen de persoonsgebonden en de cultuurgebonden ontwikkeling, of hoe een WO-thema kan opgezet worden waar de technische geletterdheid centraal staat. De drie dimensies van techniek worden verkend: begrijpen, hanteren en duiden. Bij alle praktijkvoorbeelden staat de integratie van techniek binnen de klas- en schoolpraktijk centraal.
Implementeren van zinvolle (wetenschaps- en techniek)activiteiten staat centraal in deze sessie. We bekijken welke vaardigheden je als leraar nodig hebt om onderzoekend leren in je activiteiten toe te passen en gaan met een aantal van deze vaardigheden aan de slag. De praktijkvoorbeelden die tijdens deze sessie verkend worden gaan verder dan proefjes uitvoeren. Er wordt vooral ingezet op hoe onderzoekend leren en probleemoplossend denken bij kinderen te stimuleren. Daarnaast maken we de verbinding met Zin in Leren! Zin in Leven!. We onderzoeken welke kansen het leerplanconcept biedt vertrekkende vanuit het ontwikkelveld Initiatief en verantwoordelijkheid.
In het leven komen de verschillende letters van STEM: Sience, Technology, Engineering en Maths bij elkaar, maar hoe realiseer je dat in de klas? Op een praktijkgerichte manier gaan we op zoek hoe we STEM als één verhaal kunnen brengen in de basisschool zonder daarbij de specifieke eigenheid en kennis van de afzonderlijke disciplines uit het oog te verliezen. In de aangereikte praktijkvoorbeelden vertrekken we vanuit de leefwereld van de leerlingen en onderzoeken we de kansen die deze leefwereld biedt. Tegelijkertijd maken we verbinding tussen STEM en de waaier van ontwikkelvelden binnen Zin in leren! Zin in leven!.
- STEM als hefboom voor gelijke kansenonderwijs (WIE)
Het is een hele uitdaging om leerlingen te motiveren voor STEM. We merken dat bepaalde groepen hierbij uit de boot vallen: er zijn immers nog steeds minder meisjes die voor STEM-richtingen kiezen, ook bij leerlingen met een anderstalige achtergrond worden STEM-talenten niet steeds herkend. In deze werksessie gaan we op zoek naar hefbomen om alle kinderen warm te maken voor STEM. We denken na hoe we oog kunnen hebben voor het potentieel en de talenten van alle kinderen en hoe STEM-gerichte methodieken hierbij een belangrijke rol kunnen spelen om deze te ontdekken. Met de nodige praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen verkennen we de implicaties voor onze dagelijkse klaspraktijk.