Inhoudelijke verloop: Het nascholingsproject verloopt in de volgende stappen:
Voorbereiding (directie)
- Invullen van het intakeformulier
- Keuze van het strategisch doel bespreken/bepalen
- Samenstelling van het kernteam
- Telefonische planning en afspraken
Sessie 1: Taalbeleid (kernteam)
- Inhoud: Wat is taalbeleid, taalbeleidsplan, doelgericht en cyclisch werken?
- Eerste inhoudelijke verkenning van het strategische doel
- Verwerking: Waar wil de school naartoe?
- De noden van de leerlingen, leraren en school m.b.t. de gekozen doelen ontdekken en betrekken
- Opstellen van concrete doelen en een actieplan (sjabloon) om de door de school gekozen doelen (1, 2 a of b) te realiseren
- Rol van het kernteam
Sessie 2 en 3: Vormings-en werkmomenten volgens de doelen (leergroep)
- Inhoudelijke kaders (zie verder onder inhoudelijke krachtlijnen)
- Reflectie en uitwerken materiaal in de leergroepen
Sessie 4: Impact tot op de klasvloer (leergroep)
- Coachingssessie en /of hospiteren door de nascholer en of door collega’s en (kern)teamleden.
Sessie 5: Betrekken van het schoolteam (schoolteam)
- De visie met het hele team bespreken
- Opstapjes naar een breder taalbeleidsplan voor de school
- Sensibiliseren en uitwisselen
- Evalueren
Sessie 6: Netwerkdag (kernteam en/of leergroep)
- Tijdens de netwerkdag verbreden de scholen hun inzichten en ervaringen met de andere scholen uit het nascholingsproject al of niet per regio en/of per niveau. Naast kennisdeling en uitwisselen van ervaring wordt er met de regionale schoolbegeleiding besproken hoe de school verder kan groeien in haar taalbeleid.
Inhoudelijke krachtlijnen:
Bij doel 1:
Een krachtige en functionele taalleeromgeving creëren in alle activiteiten en lessen, een visie ontwikkelen over het belang van een krachtige taalleeromgeving, uitgangspunten van een interactief en functioneel taalonderwijs (authentiek leren, sociaal leren, strategisch leren) van de vier vaardigheden, betekenisvolle taken , principes van taalvaardigheid in relatie met ontwikkelingsdoelen en doelenselectie in het HP, functionele taalvaardigheid, ondersteuning door interactie, interactieve werkvormen gebruiken, omgaan en sensibiliseren het gebruik van meertaligheid in de klas als krachtige leeromgeving,
Bij doel 2 a:
Het belang, visie op en omgaan met school-en instructietaal, vaktaal, thuistaal, woordverwerving (incidenteel/intentioneel en impliciet/expliciet woordenschatonderwijs), inzetten van meertalige diversiteit als hefboom tot taalverwerving, intensief leesonderwijs en woordverwerving
Bij doel 2 b:
Een visie op taalgericht vakonderwijs: positief leerklimaat, vormen van taalsteun ontwikkelen, werken vanuit betekenisvolle taken, interactie stimuleren, vormen van het bieden van taalsteun, werken vanuit een context
Bij doel 4:
Ondersteunen bij het opmaak van een beginsituatieanalyse vanuit de noden van leerlingen, leraren en school, een operationeel plan opstellen en visie m.b.t. de gekozen doelen van het project, evalueren.