ACHTERGROND
Wij hoeven niet naar Afrika, Amerika, de Himalaya en zelfs niet naar de woestijn om jongeren of kinderen met alle kleuren van de regenboog te vinden. Voor wie werkt in een van de scholen uit de Mechelse regio is dit de dagdagelijkse klasrealiteit.
Is daarmee het verhaal van de Super!diversiteit verteld? Neen, uiteraard niet. Als directeur, leraar of zorgcoördinator weet je immers dat ‘kleur’ maar een van de aspecten is van de Super!diversiteit in je klas of school. Iedere individuele leerling heeft zijn eigen specifieke context en achtergrond, kenmerken, problemen en talenten. Bijna elke klas telt wel één of meerdere leerlingen uit kansarme gezinnen, gescheiden of nieuw samengestelde gezinnen, leerlingen met psychologische en/of emotionele problemen, leerlingen met vragen rond gender, leerlingen die met hun migratie-achtergrond worstelen, leerlingen die minderbegaafd of net hoogbegaafd zijn, leerlingen die thuis een andere taal praten dan op school...
Het organisatieteam van de BaSo-dag heeft getracht om via een gevarieerde keuze aan sprekers en infosessies de Super!diversiteit waar wij in het onderwijs mee geconfronteerd worden zo breed mogelijk te belichten.
Guido Decombel, key-notespreker, neemt ons in de eerste plaats mee naar de wereld van de kansarmoede.
Nadien kunnen de deelnemers een individueel programma samenstellen en twee werkwinkels kiezen uit een aanbod van 8 sessies.
Snel inschrijven is de boodschap, want het aantal deelnemers per sessie is beperkt. Een omschrijving van de werkwinkels vindt u verder in deze uitnodiging.
PROGRAMMA
08.30 uur Ontvangst en om 08.50 uur welkom door Kristof Dupont
09.00 uur Onderwijs en ouders in armoede: hoe vinden we mekaar? (een lezing door Guido Decombel met Monique Adyns)
De kloof tussen leerkrachten en mensen in armoede is niet te onderschatten! Wij en zij bekijken mekaar door een bril van vooroordelen en reageren dan ook vaak niet op de juiste manier. De ervaringen van mensen in armoede met de maatschappij zijn vaak zo frustrerend dat ze niet de kracht kunnen opbrengen om respectvol – in onze betekenis van het woord – met die maatschappij om te gaan, maar kinderen zijn en blijven hun voornaamste prioriteit.
In de keynote gaan we op zoek naar wat het betekent in armoede te leven, hoe de binnenkant van armoede er uit ziet en aanvoelt en wat ouders in armoede van de school van hun kinderen verwacht.
Guido Decombel is pedagogisch competentiebegeleider en zet zich vrijwillig in voor de VZW Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen.
10.30 uur Pauze
11.00 uur Keuze uit werkwinkels 1 tot en met 8 – sessie 1
12.30 uur Warme lunch
13.45 uur Keuze uit werkwinkels 1 tot en met 8 – sessie 2
15.15 uur Einde