Doelstellingen:
godsdienstleraren worden toegerust om:
-
De interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven (ILC-DS) met leerlingen op te nemen
-
Het eigen levensbeschouwelijke perspectief verder te verhelderen en te versterken
-
In eigen spiritualiteit te groeien
- De eigen grondhoudingen in de interlevensbeschouwelijke dialoog te ontdekken en kritisch te evalueren
- Vanuit praktische oefeningen de vertaalslag naar het klasniveau te maken.
- Het model ‘katholieke dialoogschool’ in het functioneren als leraar godsdienst verder te verkennen.
Doelgroep:
Alle godsdienstleraren in het katholieke onderwijs
Inhoud:
Het werken aan de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven betekent een uitdaging voor de leraar r.-k godsdienst in de katholieke dialoogschool. Deze module zet in op het versterken van de competenties van de leraar zelf en op het verhelderen, verdiepen en voeden van de persoonlijke spiritualiteit. In de verschillende werkblokken van deze module zetten we (aan de hand van telkens andere, ook in de klas bruikbare gespreksmethodieken) een (inter)levensbeschouwelijke dialoog op, die gevoed wordt door een voorafgaande individuele oefening/opdracht (gekoppeld aan observatie en reflectie). Na elk gesprek leert een reflectie op metaniveau hoe de oefening en het gesprek de levensbeschouwelijke competenties (die noodzakelijk zijn voor interlevensbeschouwelijke dialoog) ons als leraar hebben gevormd. Hoe voeden we onze spirituele competentie als leraar? Hoe versterken we onze verhouding tot onze eigen traditie en onze hermeneutische competentie (specialist)? Wat betekent ‘getuigen’ in het kader van ILC-DS? Hoe kan de (inter-) levensbeschouwelijke bedachtzaamheid en communicatie verder ingeoefend worden?
Telkens bekijken we hoe dit soort oefeningen een weg kunnen zijn om leerlingen aan de slag te laten gaan met de ILC-DS.
Strategie en methode:
Oefeningen, uitwisseling, persoonlijke reflectie, reflectie i.f.v. professionele context
Voorwaarde:
De ingeschreven leraren volgen de vier sessies (twee volle dagen)
Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
Oude Abdij
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Drongenplein 27
9031
Drongen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 13 oktober 2016
van
09:30
tot
16:30
- vrijdag 25 november 2016
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
Kasteel Mariagaarde
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Kasteelstraat 10
3840
Hoepertingen
(Kaart)
- Reeks
3:
(Voorbij)
- donderdag 20 oktober 2016
van
09:30
tot
16:30
- vrijdag 2 december 2016
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
Cultuurcentrum De Schakel vzw
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Schakelstraat 8
8790
Waregem
(Kaart)
- Reeks
5:
(Voorbij)
- donderdag 19 januari 2017
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
- vrijdag 17 februari 2017
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
Adbij Tongerlo
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Abdijstraat 40
2260
Tongerlo
(Kaart)
- Reeks
6:
(Voorbij)
- vrijdag 13 januari 2017
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
- vrijdag 10 februari 2017
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
meerdere locaties
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
7:
(Voorbij)
- vrijdag 30 september 2016
Jezuïtenhuis Heverlee
Waversebaan 220
3001
Leuven (kaart)
van
09:30
tot
16:30
- vrijdag 21 oktober 2016
Geertruihof
Halfmaartstraat 5
3000
Leuven (kaart)
van
09:30
tot
16:30
Cultureel centrum 't Vondel
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
J. Possozplein 40
1500
Halle
(Kaart)
- Reeks
2:
(Afgelast)
- vrijdag 14 oktober 2016
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
- donderdag 24 november 2016
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
Abdij Roosenberg
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Oudeheerweg-Heide 3
9250
Waasmunster
(Kaart)
- Reeks
4:
(Afgelast)
- vrijdag 21 april 2017
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)
- vrijdag 19 mei 2017
van
09:30
tot
16:30
(Afgelast)