Het werken aan de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven betekent een uitdaging voor de leraar r.-k godsdienst in de katholieke dialoogschool. Deze module zet in op het versterken van de competenties van de leraar zelf en op het verhelderen, verdiepen en voeden van de persoonlijke spiritualiteit. In de verschillende werkblokken van deze module zetten we (aan de hand van telkens andere, ook in de klas bruikbare gespreksmethodieken) een (inter)levensbeschouwelijke dialoog op, die gevoed wordt door een voorafgaande individuele oefening/opdracht (gekoppeld aan observatie en reflectie). Na elk gesprek leert een reflectie op metaniveau hoe de oefening en het gesprek de levensbeschouwelijke competenties (die noodzakelijk zijn voor interlevensbeschouwelijke dialoog) ons als leraar hebben gevormd. Hoe voeden we onze spirituele competentie als leraar? Hoe versterken we onze verhouding tot onze eigen traditie en onze hermeneutische competentie (specialist)? Wat betekent ‘getuigen’ in het kader van ILC-DS? Hoe kan de (inter-) levensbeschouwelijke bedachtzaamheid en communicatie verder ingeoefend worden?
Telkens bekijken we hoe dit soort oefeningen een weg kunnen zijn om leerlingen aan de slag te laten gaan met de ILC-DS.