Op basis van een intakegesprek met de school/scholengemeenschap worden concrete doelen bepaald. Het aantal schoolsessies en de invulling ervan kan op basis van dit intakegesprek nog aangepast worden.
De nascholing richt zich op een kernteam van de school/scholengemeenschap (beleidsteam, kwaliteitsteam). Dit kernteam bestaat minimaal uit twee personeelsleden in een (formele of informele) positie om de nodige expertise in de school/scholengemeenschap binnen te brengen, en die een zeker draagvlak kunnen creëren binnen de school/scholengemeenschap.
De schoolsessies zijn steeds een afwisseling van input van de nascholer en uitgebreide oefeningen waarbij deze input onmiddellijk toegepast worden voor je school. Van de school/scholengemeenschap wordt een actieve bijdrage gevraagd tijdens de sessies, en mogelijk ook in de periode tussen twee sessies. Zo kan een tussentijdse opdracht worden meegegeven. Op die manier wordt de tijd tijdens de sessies optimaal benut. We faciliteren hiermee ook de transfer van de theorie naar de praktijk van de school/scholengemeenschap.
In de nascholing bieden we specifieke expertise rond ROK en kwaliteitsontwikkeling aan. Dat staat niet in de weg dat we een coachende en activerende stijl gebruiken. Door reflectie en dialoog stellen we- de school/scholengemeenschap in staat om het ROK te gebruiken in het licht van aan kwaliteitsontwikkeling.
Het slagen van deze nascholing wordt versterkt door een intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context en de vragen van de school/scholengemeenschap kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.