Het slagen van deze nascholing vereist intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context van de school, de vragen en de betrokken begeleider of begeleidingsdienst kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.
“Hoe kan ik de zelfstandigheid van mijn kleuters bevorderen?” “Hoe komt het dat sommige leerlingen de regel van drie niet toepassen in hun stage?” “Ik doe wel heel erg mijn best, maar doe ik er eigenlijk wel toe, als leraar?” “Hoe kan ik de diversiteit in mijn klas beter benutten?”
“Als directeur wil ik de leerkrachten binnen mijn school handvaten aanreiken om samen op zoek te gaan naar hoe ze hun eigen praktijk kunnen verbeteren, zodat ze elkaar helpen in hun reflectie en professionele ontwikkeling”
Leraren zitten met uiteenlopende noden en vragen, waarop niet altijd een gepast nascholingsaanbod is. In deze module bieden we voor vragen van leraren niet zelf de oplossing aan. We versterken de school wel om binnen het lerarenteams systematisch te reflecteren over de klaspraktijk, op zoek te gaan naar oorzaken en naar oplossingen, en om deze oplossingen te evalueren.
Het volgen van deze nascholing is, naast het ingaan op specifieke uitdagingen van leraren, bovendien een manier om samenwerkend leren te verankeren binnen de schoolwerking (echte professioneel lerende gemeenschappen).
We maken hierbij gebruik van de principes en methoden van linpilcare.
Heb je nog geen idee welke module rond kwaliteitsontwikkeling het best aan de noden van je school beantwoordt? Vraag een intakegesprek aan via de projectcoördinator jerissa.debilde@katholiekonderwijs.vlaanderen.