Aanmelden




Laden…

Even geduld...

module 4 Van informatie naar actie

Doelstellingen:

De deelnemers:

  • komen tot een focus voor het traject op basis van prioriteiten in de school;
  • formuleren relevante onderzoeksvragen in het kader van het gekozen thema;
  • plannen de dataverzameling en analyse in functie van de onderzoeksvragen;
  • bespreken en interpreteren de onderzoeksresultaten;
  • formuleren beleidsopties en eventueel concrete doelstellingen;
  • verkennen oorzaken en mogelijke acties;
  • communiceren naar anderen (intern, eventueel ook extern).
Doelgroep:

Een kernteam (datateam) bestaande uit schoolleiding, geïnteresseerde leerkrachten, ICT medewerkers uit een school of scholengemeenschap.

Het aanbod staat open voor alle onderwijsniveaus: het basisonderwijs, het buitengewoon onderwijs, het secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

“We willen ons oriënteringsbeleid eens kritisch onder de loep nemen en willen graag de schoolloopbanen van leerlingen in kaart brengen.”

“We zouden ouders en leerlingen willen bevragen over het huiswerk dat we meegeven, hoe kunnen we dit aanpakken?”

“Ze zeggen soms dat zittenblijven niet goed is. Klopt dit ook voor onze leerlingen, voor onze school?”

In dit nascholingsaanbod gaan we met een specifiek thema of een specifieke schoolprioriteit aan de slag. In het intakegesprek gaan we in op de vragen en noden van het team, op basis daarvan kunnen we een aanbod op maat uitwerken. We gaan met het team aan de slag gaan om via informatie te werken aan een bepaald thema of vraag. We gaan hierbij cyclisch te werk. Het is de bedoeling om beschikbare databronnen (o.a. databundels en instellingsprofielen) te verkennen, een focus te vertalen in onderzoeksvragen, de geschikte data te selecteren, kritisch te evalueren, te analyseren, te interpreteren en conclusies te trekken in termen van beleidsopties voor de school.

Heb je nog geen idee welke module rond kwaliteitsontwikkeling het best aan de noden van je school beantwoordt? Vraag een intakegesprek aan via de projectcoördinator jerissa.debilde@katholiekonderwijs.vlaanderen.

 

Strategie en methode:

Het slagen van deze nascholing vereist intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context van de school, de vragen en de betrokken begeleider of begeleidingsdienst kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.

Op basis van een intakegesprek worden concrete doelen bepaald. Het aantal sessies en de invulling van deze sessies kan op basis van dit intakegesprek nog aangepast worden.

De nascholing richt zich op een kernteam van de school/scholengemeenschap (beleidsteam, kwaliteitsteam). Dit kernteam bestaat minimaal twee personeelsleden in een (formele of informele) positie om de nodige expertise in de school binnen te brengen, en die een zeker draagvlak kunnen creëren binnen de school.

De sessies zijn steeds een afwisseling van input van de nascholer en uitgebreide oefeningen waarbij deze input onmiddellijk toegepast worden voor je school.

Het is mogelijk dat tussen schoolsessies een tussentijdse opdracht meegegeven wordt. Op die manier wordt de transfer van het geleerde naar de praktijk en/of beleid van de school/scholengemeenschap gefaciliteerd.

In de nascholing gebruiken we een coachende en activerende stijl om – door reflectie en dialoog- je school sterker maken om aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Deze coachende houding staat het bieden van specifieke expertise rond kwaliteitsontwikkeling niet in de weg.

Bijkomende info:

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (8 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.