Het slagen van deze nascholing vereist intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context van de school, de vragen en de betrokken begeleider of begeleidingsdienst kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.
Op basis van een intakegesprek worden concrete doelen bepaald. Het aantal sessies en de invulling van deze sessies kan op basis van dit intakegesprek nog aangepast worden.
De nascholing richt zich op een kernteam van de school/scholengemeenschap (beleidsteam, kwaliteitsteam). Dit kernteam bestaat minimaal twee personeelsleden in een (formele of informele) positie om de nodige expertise in de school binnen te brengen, en die een zeker draagvlak kunnen creëren binnen de school.
De sessies zijn steeds een afwisseling van input van de nascholer en uitgebreide oefeningen waarbij deze input onmiddellijk toegepast worden voor je school.
Het is mogelijk dat tussen schoolsessies een tussentijdse opdracht meegegeven wordt. Op die manier wordt de transfer van het geleerde naar de praktijk en/of beleid van de school/scholengemeenschap gefaciliteerd.
In de nascholing gebruiken we een coachende en activerende stijl om – door reflectie en dialoog- je school sterker maken om aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Deze coachende houding staat het bieden van specifieke expertise rond kwaliteitsontwikkeling niet in de weg.