De persoonsgebonden ontwikkeling staat centraal in het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! Daarom verdient het aanbeveling dat schoolteams na een algemene introductie van het leerplanconcept, snel thuiskomen in dit deel van het ordeningskader.
Het gaat om een nascholingstraject waarin zowel het kernteam als het schoolteam gevormd worden.
Dit nascholingstraject onder koepelkrediet zet in op de versterking van zowel het kernteam als het schoolteam. En bestaat uit 4 sessies op school en 1 sessie daarbuiten:
Intakegesprek: (2 uur)
De nascholer bezoekt de school en heeft een gesprek met het voltallige kernteam.
- Kennismaking
- beginsituatieanalyse
- Bepalen leerdoelen van het team
- Afspraken organisatie
- Samenwerkingsovereenkomst
Coachingsessie: (voormiddag: 9.30 tot 12.30 uur)
De kernteams van alle deelnemende scholen verzamelen op één locatie voor een vorming rond krachtig implementeren van het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven!
- Krachtlijnen van het leerplanconcept
- Samenhang persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkelvelden
- Implementeren: wat werkt en wat werkt niet.
- Verkenning materialen en werkvormen ter ondersteuning van de implementatie.
Studiedag: vier in één (3½ uur)
Teamgerichte vorming in de school.
Zin in leren! Zin in leven!
- Persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling
- Persoonsgebonden ontwikkeling: ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s
- Persoonsgebonden ontwikkeling: generieke doelen
Kernteam: maatwerk en strategie (2½ uur)
De nascholer bezoekt de school en bepaalt samen met het kernteam de volgende stappen in het traject.
Terugblik op studiedag: vier in één.
- Inhoudelijke afstemming rond verdieping: waar wil de school verdiepend op inzetten?
- Suggesties voor de aanpak binnen het team: komen tot een actieplan.
- Inhoudelijke en organisatorische afstemming sessie 2
- Zichtbaar maken van Zin in leren! Zin in leven! in de school.
Sessie 2: verdieping op maat (2½ uur)
- Appelleren van voorkennis uit studiedag vier in één.
- Inhoudelijke verdieping rond specifiek veld en/of thema’s (afgestemd tijdens kernteam).
- Generieke doelen en hun leerlijnen.
- De generieke doelen in de praktijk.
Nazorg: zo gaat het verder (2 uur)
De nascholer bezoekt de school en overlegt met het voltallige kernteam.
- Evaluatie gelopen traject a.d.h. van beginsituatieanalyse.
- Suggesties voor opvolging en verankering van het geleerde.
- Zin in leren! Zin in leven! en het schooleigen opvoedingsconcept van de school: eigenaarschap opnemen.