Goede muzische opvoeding vraagt om krachtige, creatieve processen. Tijdens deze sessie gaan we praktijkgericht in op de realisatie van het tweeledige muzische proces van creëren en beschouwen.
De sessie start met een concrete muzische oefening met de deelnemers. Hierop wordt nadien gereflecteerd (duiding en visieverruiming) tijdens een onderwijsleergesprek aan de hand van een kijkwijzer.
Er wordt nagedacht over:
- een krachtige start voor een muzische activiteit;
- manieren om de zintuiglijke waarneming te stimuleren;
- manieren om onbevangen open te staan voor de (muzische) werkelijkheid;
- de wijze waarop kinderen zichzelf bijsturen en de rol van de leerkracht hierin;
- de manieren waarop we bij kinderen creativiteit en durf kunnen stimuleren;
- toonmomenten en de beleving van kinderen hierbij;
- de keuze van vormgevingsmiddelen en manieren om er mee om te gaan.
In het tweede deel van de sessie worden de deelnemers in kleine groepen aan het werk gezet om stevige en rijke muzische activiteiten voor de klas uit te werken.