Het Muzo-twin-traject bestaat uit twee begeleide werksessies waarbij visieontwikkeling en concreet werk hand in hand gaan.
Sessie 1: van inhoud naar activiteit
De sessie is opgebouwd rond de volgende stappen
- Brainstormen met kinderen: werkvormen voor het verdiepen van inhouden bij thema’s
- Brainstormen: de kunst van verzamelen en selecteren: visieontwikkeling
- Oefenen op het selecteren van doelen bij een thema.
- Oefenen op het kiezen van een gepast onderwijsaanbod bij doelen.
Tussen sessie 1 en 2 is er een taak voor de deelnemers:
- ontwikkelen van een brainstormfiche
- voortaak bij sessie 2
Sessie 2: de handjes op de tafel (uitwerken muzisch jaarthema)
De tweede sessie wordt een begeleide werksessie. De sessie wordt opgebouwd rond 5 fasen:
- inspiratie: input door nascholer: voorstelling project ‘De handjes op de tafel’
- actualisatie: brainstorm in duo’s rond thema’s (toepassing inhouden vorige sessie)
- conceptualisering: selectie van doelen en onderwijsaanbod bij een thema, uitwerking van eerste ideeën
- planning: afspraken rond verdere uitwerking van het jaarthema
- reflectie: op het einde van de sessie is er een duiding bij het eigen leertraject: explicitering van de didactische kringloop van inhoud naar activiteit.