Eerste sessie: deze sessie wil in de eerste plaats het team bewust maken van wat speelt bij kleuters en leid(st)er wanneer zij nadenken over levenservaringen.
Het gekozen belangstellingscentrum: ziek zijn, ik ben ik, circus, verkeer wordt levenbeschouwelijk verdiept. Een door het team uitgewerkt BC met webschema en ervaringssituaties, is het vertrekpunt. Welke componenten zijn reeds aanwezig en hoe kan er een aanbod van activiteiten uitgebouwd worden? Welke LRG mogelijkheden komen voor in die activiteiten? Welk Jezus- en Godsbeeld geven wij mee in verhalen? In verschillende werkgroepen worden activiteiten uitgewerkt, rekening houdend met de leeftijd van de kleuters, en de ontwikkelingsaspecten die de leid(st)er kansen wil geven. Het resultaat van een verdieping van het BC vanuit levensbeschouwelijke invalshoek. De praktijkmap bij het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst is een bron van inspiratie.
Tweede sessie: een inleefsessie waarbij het team meegenomen wordt in een uitgewerkt BC ‘stenen’ en met een LRG invalshoek (verbondenheid met anderen/natuur/groeien in gevoeligheid voor goed en kwaad) vanaf de start. Welke ontdekkingen gebeuren er? Wordt de transfer naar de klas gemaakt? Van bij de start van een BC wordt het Werkplan Godsdienst meegenomen om:
- dominante component te bepalen
- deze component uit te diepen (componentenschema)
- verschillende ervaringskansen te bieden
De LRG component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten, de begeleiding en het klasboek van de leid-st-er. De leid-st-ers worden vertrouwd gemaakt met het componentenschema en de wijze waarop dit een ondersteuning biedt aan de klaspraktijk.