Kinderen zijn van nature een beetje filosoof. Ze zijn over vele dingen verwonderd waar wij als volwassenen al lang niet meer bij stilstaan. Deze sessie wil in de eerste plaats het team bewust maken van wat speelt bij kleuters en leid(st)er wanneer zij nadenken over levenservaringen en gevoelens.
Het communicatiespel IK ben Ik (VVKBaO) nodigt kinderen en leerkrachten uit om samen op zoek te gaan naar antwoorden op diepe vragen, even stilstaan bij belangrijke momenten in hun leven. Denk aan een broertje of zusje erbij, de dood van een familielid, een feest…
Verder biedt het spel kansen om intens met kleuters te reflecteren over opgedane ervaringen. Door middel van het vragenspel IK BEN IK komen we achter thema’s zoals: verbondenheid met jezelf, anderen, natuur, cultuur, God.
Kleuters en leid(st)er leren elkaar door de dialoog beter kennen. Welke zijn de ontwikkelingsaspecten van de positieve ingesteldheid die meespelen? Waar ligt de nauwe band tussen Ontwikkelingsplan en Werkplan Godsdienst?
In de sessie worden verschillende toepassingen en verwerkingsmaterialen aangereikt om mét kinderen gesprekken aan te gaan over onderwerpen die in hun leven en wereld een rol spelen in verschillende ervaringssituaties.