Intakegesprek (2u.) (nascholer + kernteam)
Het kringgesprek van de nascholer en het kernteam is gericht op:
- kennismaken met elkaar,
- verkennen van de leervraag van de school,
- bepalen van de beginsituatiebepaling van de school aan de hand van een vragenlijst,
- uitstippelen van het traject + planning + afspraken,
- afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst
- kennismaking met het RV- SharePoint
Sessie 1:Studiedag Concept voor het hele schoolteam (4u.) (nascholer + team)
Via verschillende werk- en gespreksvormen maken de deelnemers kennis met de inhouden van het Concept voor Relationele vorming:
- de visie op RV,
- de 3 ontwikkelingsniveaus voor RV: de persoonlijke (ik), de inter-persoonlijke (jij) en de sociale (wij) relatie,
- de 5 ontwikkelingsgebieden van RV:
- werken aan zelfvertrouwen,
- werken rond de eigen gevoelens,
- werken aan inlevingsvermogen,
- werken aan sociale competentie,
- werken aan waarde- en normbesef,
- seksuele vorming als bijzonder toepassingsgebied van RV.
Er wordt gewerkt met het Concept en de praktijkmap RV en allerlei materiaal dat ook in de praktijkmap wordt beschreven.
Coachingsessie voor schoolleiders en gangmakers(RV- bis) (door projectleider)
De kernteamleden en directeurs van de deelnemende scholen worden uitgenodigd voor de coachingsessie die doorgaat op twee locaties in Vlaanderen. (Zie RV-bis)
De projectleider geeft tips voor een geslaagde implementatie van het Concept in de klaspraktijk. Er worden procedures en instrumenten verkend die de directeur en het kernteam kunnen helpen bij de schoolinterne beleidsvoering rond RV.
De bijlagen bij het Concept worden van nabij bekeken. Er worden suggesties gedaan voor beginsituatiebepaling op klas- en schoolniveau. De leerlijn wordt van nabij bekeken. Er wordt nagedacht over de aanpak van RV in de klas en op school en er wordt tijd gemaakt voor een eerste verkenning van de praktijkmap.
Sessie 2: Studiedag of personeelsvergadering (3 u.) (nascholer + team)
De tweede sessie met het team is bedoeld om inhoudelijk in te gaan op een deelthema van RV. Het is het team zelf dat bepaalt welk onderwerp zal worden behandeld.
Aansluitend op de behoefte van het team zal de nascholer een sessie op maat uitwerken. Bij de duiding zal altijd worden verwezen naar de doelen van RV.
Kernteam (2u.) (nascholer + kernteam)
Naast het intakegesprek zijn er nog twee bijeenkomsten voorzien waarbij het kernteam en de nascholer elkaar ontmoeten. Tijdens deze kernteams worden de vorige trajectstappen geëvalueerd en wordt een actieplan opgezet van waaruit het team verder kan werken.
De nascholer inspireert en ondersteunt het kernteam. Hij toont de weg naar verdere info, legt de link met het Concept en de Praktijkmap en helpt de directeur en kernteamleden vanuit zijn eigen expertise.
Tijdens de eerste kernteambijeenkomst worden inhoudelijke en organisatorische afspraken gemaakt voor de tweede vormingssessie met het team.
Het tweede kernteam is gericht op nazorg en de verdere evolutie van het traject binnen de school.
Normaal gezien is het eerste kernteam voorzien na de eerste studiedag, het tweede kernteam na de tweede vorming.