Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/12/03-M03-Team Dekt de vlag de lading?

Doelstellingen:
  • Schoolteams ontvankelijk maken voor het reflecteren op hun eigen (christelijke) identiteit en de concrete beleving daarvan.
  • Met het team op zoek gaan naar de aanwezige krachtbronnen en realisaties qua identiteit.
  • Een vruchtbare spanning trachten op te roepen tussen algemeen menselijke waarden die het team zelf aanreikt en de evangelische waarden als fundamentele bron.
  • Met het schoolteam nadenken over de geïntegreerde aanpak en de haalbaarheid van het schooleigen opvoedingsproject binnen de schoolwerkplanning. (Herkennen we de gestelde waarden in onze schoolwerkplanning? Wat is haalbaar? Wat kan er beter en/of anders.)
  • Het team begeleiden in het aanpassingsproces.      
  • Communicatie en overleg binnen het team optimaliseren om zo de leefkwaliteit en de sociale samenhang te verstevigen.
  • Het beleidsvoerend vermogen van scholen verstevigen door de schoolteams te stimuleren om de vooropgestelde doelen in vraag te durven stellen en er ook concrete acties aan vast te koppelen.
    • Doelen duidelijk voorop stellen vanuit een samen gedragen visie.
    • Vanuit deze vooropgestelde doelen een duidelijk vooraf vastgelegde koers bepalen.
Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Met het team wordt op zoek gegaan naar aanwezige krachtbronnen en realisaties qua identiteit. Er wordt expliciete aandacht besteed aan het borgen van deze waardevolle opbrengst.

Er wordt een vruchtbare spanning opgeroepen door de algemeen menselijke waarden, die het team zelf aanreikt, te laten weerspiegelen in de bijbels – christelijke traditie.

Vanuit dit kader laat de school zich bevragen, appelleren en uitdagen.

  • Deze herbronde visie kan aanleiding zijn tot het herschrijven of herformuleren van het eigen opvoedingsproject.
  • Er wordt nagedacht met het schoolteam over een geïntegreerde aanpak van het schooleigen opvoedingsproject binnen de schoolwerkplanning. Dit kan de hefboom betekenen om tot concrete, aanvullende en/of alternatieve acties over te gaan. Deze acties kunnen zich situeren zowel op klas- en schoolniveau, waar vooral de leerlingen (en ook de ouders) in de focus staan, als op teamniveau.

Binnen dit ganse groeiproces wordt het team begeleid.

De vertrekbasis is ‘de identiteit waarin het team zich nu herkent.’

Deze module kiest voor een procesgerichte en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Strategie en methode:

Binnen de school wordt een kernteam (denktank) gevormd bestaande uit max. 4 personen.

D.m.v. een intakegesprek met dit kernteam wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school in kaart gebracht: publiek, schoolcultuur, teamsterkte, omgeving, kennismaken met het schooleigen opvoedingsproject… De specifieke vraag van de school wordt scherp gesteld.

Sessie 1: een pedagogische studiedag met het ganse team

Hier wordt vooral gewerkt rond de vraag: ‘Welke school zijn wij?’   Het schoollogo, de naam van de school of een metafoor waarin het team zich herkent wordt als inspiratiebron aangewend om:

  • aanwezige krachten en waarden te accentueren en te borgen.
  • Op zoek te gaan naar het oorspronkelijk en inspirerend gedachtegoed ( bv. van de stichter )
  • Tevens willen we de hedendaagse context  waar de school zich bevindt laten weerspiegelen in deze hernieuwde inspiratiebron.
  • Hoe kunnen we deze reflectie laten doorklinken in ons dagdagelijks bezig zijn met onze leerlingen, onze collega’s, onze ouders, ons zorgbeleid en andere domeinen op school?

Binnen het tweede deel van de gezamenlijke zoektocht lichten fundamenteel menselijke waarden op.

Binnen deze veelheid wordt gezocht welke waarden verder worden uitgebouwd en ondersteund.

Tussenfase: de nascholer zoekt verhalen binnen de Joods – Christelijke traditie (of stichter) die deze waarden vanuit dit perspectief kunnen verbreden.

Tussentijdige evaluatie met het kernteam.

Sessie 2: personeelsvergadering 1

De verzameling aan waarden die het schoolteam in de eerste sessie heeft uitgefilterd worden verder geconcretiseerd. Deze sessie wordt tevens gebruikt om het schoolteam de kans te bieden zichzelf te laten bevragen door verhalen vanuit de Joods – Christelijke traditie (of stichter) die de aangereikte waarden verbreden en verdiepen.

Sessie 3: personeelsvergadering 2

Er wordt samen met het team gezocht welke waarden uit het schooleigen opvoedingsproject meer verankering vragen binnen de concrete schoolwerkplanning. Er volgt een eerste zoektocht naar haalbare acties die dit proces kunnen ondersteunen

Vanuit het aangereikte materiaal uit de voorgaande sessies wordt een identiteitskaart van de school gedestilleerd die aangeeft welke geïnspireerde eigenheid deze concrete school, dit concrete schoolteam wil uitstralen.

Vanuit deze herbronning kan het team komen tot een herformulering of een herschrijven van het eigen opvoedingsproject waarin bovenstaande elementen worden opgenomen.
De concretiseringen en acties kunnen een plaats krijgen in het schoolwerkplan.

Eindevaluatie met het kernteam.

Bijkomende info:

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 5 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 10 en mogen maximum 35 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.