De school is vrij om het aanbod te beperken tot een half dagdeel of er een dagvullend programma van te maken.
Voormiddag.
Binnen dit deel gaat het team, onder begeleiding van de nascholer, met elkaar in gesprek rond het thema 'dragen en gedragen worden' dat hen ook professioneel kan raken/geraakt hebben.
Het verdient een pleidooi om dit deel op een locatie buiten de school te organiseren. Een abdij, een bezinningsruimte… Maar het kan zeker ook binnen de school plaatsvinden.
Namiddag:
De inhoud van het tweede dagdeel gaat op een andere locatie door maar in de buurt van de eerste. Binnen dit gedeelte laten we het team ervaren hoe mensen, ook buiten het Katholiek Onderwijs, op velerlei manieren de christelijke inspiratie in hun leven trachten te expliciteren. Hoe zij, net als wij in het onderwijs, deze visie trachten te integreren in hun bezig zijn met mens en wereld. Dat kan bv. een kunstenaar zijn die het religieuze en/of godsdienstige in zijn werk een plaats tracht te geven, een landbouwbedrijf waar men vanuit deze inspiratie aan de slag gaat, een opvangtehuis voor mensen met een mentale beperking. Maar evenzeer komt een bezoek aan een religieuze gemeenschap in aanmerking of een interreligieuze wandeling….
De sessie wordt vooraf gegaan door een intakegesprek met een kernteam om de vraag van de school in kaart te brengen.