Tijdens deze driedaagse vorming worden deelnemers uitgenodigd om de meer klassieke positie van het kijken naar het individuele gedrag van teamleden te verrijken door het innemen van een heel ander standpunt. Dat waarin we kijken naar de groep-als-geheel.
Een aparte entiteit met een eigen identiteit en specifieke wensen en verlangens. Die zich soms ook op een erg ‘eigen-aardige’ manier toont. Met moeilijk te verklaren gedragingen die ons dan ook kunnen frustreren in ons niet-begrijpen van wat er aan de hand is.
In deze vorming willen we een aantal kapstokken en handvatten aanbieden om ons ‘verstaan’ van groepsprocessen te verhogen (wat ons ‘begrip’ hierdoor wellicht vergroot) . We verduidelijken en verlevendigen de theoretische aspecten met concrete schoolvoorbeelden en cases.
In het kijken door deze ‘groepsbril’ merken we dan ook hoe het teamlid soms zelfs gewoon de boodschapper van het team is en dat het individuele gedrag meer zegt over wat er in de groep aan de hand is dan over die concrete persoon.
In plaats van een ‘klassieke’ persoonsgerichte aanpak, die vaak maar een beperkt en tijdelijk effect heeft, gaan we in een volgende stap op zoek naar alternatieve interventies die de groep als geheel aanspreken en meer kans maken op een fundamentelere en langdurige verandering.