Leerlingen zijn op verschillende manieren knap. De manier waarop de leerkracht de leer- en oefenactiviteiten aanpakt, heeft daarom een zekere invloed op het leren maar ook op de motivatie van de leerlingen (of het gebrek daaraan).
In deze sessie gaan we na hoe het nu precies zit met die meervoudige intelligenties, wat de kenmerken ervan zijn en hoe je ze kan ontdekken bij je leerlingen.
Coöperatieve werkvormen houden niet alleen rekening met de aanwezigheid van meervoudige intelligenties in de klas, ze zijn ook een gedroomde manier om alle leerlingen écht erbij te betrekken.
We zien hoe dergelijke werkvormen kunnen ingezet worden met typische voorbeelden voor de Franse les, zowel voor kennis als voor vaardigheden. We houden steeds het leerplan in ons achterhoofd en focussen ons bij de voorbeelden op de realisatie van de leerplandoelen.
Na deze sessies hebben meervoudige intelligenties geen geheimen meer voor jou: je weet wat ze inhouden, wat de implicatie voor je klaspraktijk is en hoe je ze kan onderkennen bij je leerlingen. Je hebt inspirerende voorbeelden op zak om coöperatieve, dus activerende, werkvormen in de lessen Frans toe te passen.