Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8312C-M02-team Meervoudige intelligentie en coöperatieve werkvormen, ook in de lessen Frans

Doelstellingen:

Sessie 1

  • Kennismaken met de verschillende intelligenties en hun kenmerken.
  • Methodes leren kennen om de predominante intelligentie bij je leerlingen te ontdekken.
  • Inzien welke klasactiviteiten geschikt zijn voor bepaalde intelligenties en waarom.
  • Kennismaken met en uitproberen van coöperatieve werkvormen die de leerlingen actief aan het werk zetten en bij hun leren betrekken.

Sessie 2

  • Inzien hoe meervoudige intelligentie één van de criteria kan zijn om te differentiëren in de klas.
  • Didactische werkvormen leren kennen om in de Franse les actief aan de slag te gaan met meervoudige intelligentie.
  • Voorbeelden leren kennen van coöperatieve werkvormen, zowel voor kennis als vaardigheden in de Franse les.
  • De aangereikte oefeningen linken aan de leerplandoelen van het nieuwe leerplan Frans voor de eerste graad.
  • Geschikt oefenmateriaal leren kennen om meervoudige intelligenties aan bod te laten komen in de lessen Frans.
Doelgroep:

Leerkrachten Frans eerste graad SO

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

Leerlingen zijn op verschillende manieren knap. De manier waarop de leerkracht de leer- en oefenactiviteiten aanpakt, heeft daarom een zekere invloed op het leren maar ook op de motivatie van de leerlingen (of het gebrek daaraan).

In deze sessie gaan we na hoe het nu precies zit met die meervoudige intelligenties, wat de kenmerken ervan zijn en hoe je ze kan ontdekken bij je leerlingen.

Coöperatieve werkvormen houden niet alleen rekening met de aanwezigheid van meervoudige intelligenties in de klas, ze zijn ook een gedroomde manier om alle leerlingen écht erbij te betrekken.

We zien hoe dergelijke werkvormen kunnen ingezet worden met typische voorbeelden voor de Franse les, zowel voor kennis als voor vaardigheden. We houden steeds het leerplan in ons achterhoofd en focussen ons bij de voorbeelden op de realisatie van de leerplandoelen.

Na deze sessies hebben meervoudige intelligenties geen geheimen meer voor jou: je weet wat ze inhouden, wat de implicatie voor je klaspraktijk is en hoe je ze kan onderkennen bij je leerlingen. Je hebt inspirerende voorbeelden op zak om coöperatieve, dus activerende, werkvormen in de lessen Frans toe te passen.

Strategie en methode:
  • Aan de hand van praktische voorbeelden leer je de verschillende intelligenties kennen.
  • Je ontdekt verschillende mogelijkheden om te werken rond meervoudige intelligenties, conform de doelstellingen en bepalingen van het nieuwe leerplan Frans.
  • Je maakt kennis met bestaand didactisch materiaal om coöperatieve werkvormen toe te passen en leert ook zelf geschikt materiaal bedenken.
Bijkomende info:

Wil je meer informatie over deze module, neem dan contact op met de projectleider Liesbeth Martens via liesbeth.martens@vsko.be.

Lesgevers: Roos Mestdagh - roos.mestdagh@vsko.be- Liesbeth Martens - liesbeth.martens@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:

Beide sessies duren 3 uur.

De prijs bedraagt € 570 per sessie.

 


Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 1140,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.