Wanneer de school zich inschrijft voor deze module, doorloopt ze een traject waarvan:
Sessie 1 – intake in de school of SG (directie of afgevaardigde, vakgroepverantwoordelijke en beschikbare leerkrachten techniek)
Sessie 2 en 3 zijn schooloverstijgend. De techniekcoördinatoren van 16 deelnemende scholen volgen samen de opleiding. Aan de hand van een eigen project bestuderen we de visie op techniek (via het leerplan), het evalueren van een techniekproject (visiedocument en puntenboek) en gebruiken we de graadplanning om een overzicht te krijgen op het geheel. Tijdens de nascholing zullen de deelnemers zelf een open opdracht beleven en ervaren om deze nadien te kunnen gebruiken in hun eigen school/scholengemeenschap. Hierbij zullen ook de elementen van praktische voorbereiding en evaluatie aan bod komen. Na het toepassen zal in de laatste sessie een evaluatie gehouden worden waarin vooral aandacht zal gaan naar het delen van ervaringen. Voor deze sessies worden de namen van de deelnemers bepaald tijdens of kort na de intake. Deze personen worden ingeschreven op Module 1-individugericht en enkel deze personen kunnen de nascholing volgen.
Sessie 4 richt zich tot de vakgroep per school of scholengemeenschap. De leraren techniek leren er open opdrachten integreren in de les.
Sessie 5 richt zich tot de techniekcoördinatoren, die samen evalueren over de toepassing van het leerplan en meer bepaald de open opdracht in hun school.