vier workshops naar keuze in de voormiddag en vier workshops naar keuze in de namiddag
±20 min inleiding
- Wat is biochemie en wat niet ?
- Biochemie binnen Techniek
- Voedselagentschap en Inspectie
- Documenten VVKSO en DPB
7 workshops - sessies van 1/2u
Workshop 1 Werking van gist – practicum.
Gist is de naam voor een aantal soorten micro-organismen waarvan de gewone gist (= biergist = wijngist, = broodgist) een bekende vertegenwoordiger is.
Gist is een belangrijk ingrediënt in brood. In deze sessie wordt a.d.h.v. proefje gedemonstreerd wat gist precies doet, welke zaken een invloed hebben op de werking van gist enz.
Daarnaast stellen de studenten ook een mogelijke realisatie die hieraan kan gekoppeld worden, voor.
Workshop 2 Conservering technieken - Werking koelkast (deze sessie duurt 50 min.)
Conserveren is het verduurzamen van levensmiddelen, geneesmiddelen of andere bederfelijke waar door het voorkomen van aantasting door micro-organismen zoals bacteriën en schimmels.
Leerlingen staan er wellicht niet bij stil dat heel wat producten die we in de supermarkt vinden conserveringsmiddelen bevatten. Ook suiker en zout kunnen gebruikt worden als conserveringsmiddelen. Leerlingen kunnen proefondervindelijk vaststellen hoe dit kan.
Biochemie is een toepassingsgebied binnen Techniek. Dit wil zeggen dat we ook werken met of rond een technisch systeem. De koelkast past hierin perfect.
Workshop 3: Yoghurt maken
Yoghurt is een melkproduct dat op gecontroleerde manier gefermenteerd en verzuurd is.
De fermentatie van de yoghurt gebeurt door het toevoegen van twee melkzuurbacteriën, de zogenaamde levende yoghurtcultuur.
De melk wordt meestal eerst op 80 - 90°C gepasteuriseerd om eventuele ziekteverwekkers te doden en de melk beter fermenteerbaar te doen zijn door een gedeeltelijke melkeiwit-denaturatie. Daarna wordt de temperatuur naar 30 à 45°C teruggebracht. De yoghurtcultuur wordt aan de verwarmde melk toegevoegd. Dit geheel blijft dan gedurende 4 tot 16 uur (afhankelijk van de temperatuur) onder constante temperatuur staan, zodat de bacteriën hun werk kunnen doen. Hierna wordt het geheel afgekoeld en is de yoghurt klaar voor consumptie.
In deze sessie wordt aangetoond dat je op een zeer eenvoudige manier yoghurt kunt maken.
Workshop 4: Kaas maken
Kaas is een voedingsmiddel gemaakt van melk. Bij het maken van kaas worden de vaste stoffen in de melk (eiwitten, vetten en mineralen) gescheiden van het vocht. Er wordt aan de kaas stremsel, zuursel en zout toegevoegd tijdens de bereiding.
In deze sessie wordt op aangetoond dat je op een zeer eenvoudige manier kaas kunt maken.
Workshop 5 Composteren (compostbakje – wormenbakje)
Composteren is waarschijnlijk een van de oudste natuurlijke recyclingprocessen. Dit van nature traag verlopende proces kan versneld worden door het optimaliseren van bepaalde omstandigheden. De hoeveelheden zuurstof en water beïnvloeden elk de microbiële activiteit. Compostering vindt plaats door activiteit van bacteriën en schimmels, die van nature al op het organisch materiaal aanwezig zijn. Zij breken het materiaal af en gebruiken de afbraakproducten voor hun eigen levensprocessen. Bij dit afbraakproces gebruiken ze zuurstof en ontstaat er kooldioxide, water en warmte.
In deze sessie wordt aangetoond dat je op een zeer eenvoudige manier kunt composteren en dit gebruik te maken van een zelfgemaakt compostbakje.
Workshop 6: composteren Vlaco
Vlaco behartigt al 20 jaar het beleid en de belangen van de biologische kringloop in Vlaanderen. Vlaco verenigt zowel overheden (de OVAM en intergemeentelijke verenigingen) als bedrijven die organisch-biologisch afval verwerken. In totaal zijn zo’n 70 bedrijven bij Vlaco aangesloten.
In deze sessie geeft een medewerker van Vlaco meer uitleg m.b.t. composteren en reikt hij voorbeelden aan van hoe je dit in de klas kan gebruiken.
Workshop 7: confituur maken
Leerlingen staan er wellicht niet bij stil dat heel wat producten die we in de supermarkt vinden conserveringsmiddelen bevatten. Naast het feit dat suiker het product extra zoet maakt, heeft het ook een conserverende werking (doden micro-organismen). In deze sessie bekijken we de mogelijkheden van het maken van confituur in de klas.
Workshop 5 Composteren (compostbakje – wormenbakje)
Composteren is waarschijnlijk een van de oudste natuurlijke recyclingprocessen. Dit van nature traag verlopende proces kan versneld worden door het optimaliseren van bepaalde omstandigheden. De hoeveelheden zuurstof en water beïnvloeden elk de microbiële activiteit. Compostering vindt plaats door activiteit van bacteriën en schimmels, die van nature al op het organisch materiaal aanwezig zijn. Zij breken het materiaal af en gebruiken de afbraakproducten voor hun eigen levensprocessen. Bij dit afbraakproces gebruiken ze zuurstof en ontstaat er kooldioxide, water en warmte.
In deze sessie wordt aangetoond dat je op een zeer eenvoudige manier kunt composteren en dit gebruik te maken van een zelfgemaakt compostbakje.
Workshop 6: composteren Vlaco
Vlaco behartigt al 20 jaar het beleid en de belangen van de biologische kringloop in Vlaanderen. Vlaco verenigt zowel overheden (de OVAM en intergemeentelijke verenigingen) als bedrijven die organisch-biologisch afval verwerken. In totaal zijn zo’n 70 bedrijven bij Vlaco aangesloten.
In deze sessie geeft een medewerker van Vlaco meer uitleg m.b.t. composteren en reikt hij voorbeelden aan van hoe je dit in de klas kan gebruiken.
Workshop 7: confituur maken
Leerlingen staan er wellicht niet bij stil dat heel wat producten die we in de supermarkt vinden conserveringsmiddelen bevatten. Naast het feit dat suiker het product extra zoet maakt, heeft het ook een conserverende werking (doden micro-organismen). In deze sessie bekijken we de mogelijkheden van het maken van confituur in de klas.