De vorming is opgedeeld in drie delen verspreid over twee halve dagen.
- De eerste halve dag behandelen we deel 1 (Wat zijn competenties?) en 2 (Competentiegericht leren);
- de tweede halve dag besteden we tijd aan deel 3 (competentiegericht evalueren).
De vormingen worden telkens opgebouwd rond een input van een 20/25 minuten, gevolgd door een oefening, een videofragment of een praktijkvoorbeeld. Tegen het einde van de eerste halve dag krijgen de deelnemers een taak mee. De opgedane ervaringen rond deze taak zijn de basis van gesprek en reflectie op de tweede halve dag.
Bij het einde van de tweede halve dag moeten de deelnemers via de oefeningen, de inhoudelijke input en de verwerkingsopdracht zicht hebben op
- hoe ze een competentiegericht leeromgeving kunnen opbouwen
- hoe ze competentiegericht kunnen evalueren.
Aanvullend op de tweede halve dag worden de inzichten rond competentiegericht evalueren verder uitgediept met de coördinatoren van de scholen. Dit initiatief wordt aanvullend georganiseerd door de begeleiders Handel.