De module bestaat uit 2 sessies waarvoor men zich afzonderlijk kan inschrijven. De sessies zijn opgebouwd rond een aantal prangende vragen omtrent Frans in het basisonderwijs waarmee leerkrachten zitten:
Sessie 1: schrijven, grammatica en handboeken
- Moeten de leerlingen in het basisonderwijs ook Frans kunnen schrijven?
- Moeten de leerlingen de woorden uit het hoofd kunnen schrijven?
- Moet ik punten aftrekken voor spellingfouten?
- Hoe bereid ik de leerlingen best voor op de lessen Frans in het secundair onderwijs?
- Wat is het ‘beste’ handboek’?
- Moeten de leerlingen de vervoegingen nog uit het hoofd kennen?
- Hoe kan ik de grammatica echt functioneel aanbrengen?
Bij het ‘beantwoorden’ van de vragen wordt telkens voldoende aandacht besteed aan een ruimer kader: vertrekkend vanuit het leerplan Frans van het Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) gaan we na, aan de hand van concrete voorbeelden en reflectie, hoe de visie op tweedetaalonderwijs in de 3de graad basisonderwijs optimaal naar de klaspraktijk kan vertaald worden.