Fundamentele wijzigingen in maatschappijvisie hebben geleid tot een gewijzigde mensvisie in het algemeen, en kindvisie in het bijzonder. Deze evolutie krijgt haar vertaling in wet- en regelgeving, die uiteraard in dezelfde zin evolueert en die steeds meer voelbaar wordt. Binnen het onderwijs ontstaat zo een spanningsveld tussen de visie op de school als pedagogische omgeving en de wetgeving die geënt is op het huidig maatschappelijk denken. De uittekening van de leerlingenbegeleiding roept bij de scholen vaak heel wat vragen op: hoe de belangrijke actuele principes uit de wetgeving (zoals deontologische en juridische aspecten) verzoenen met de realisatie van de waarden uit het eigen opvoedingsproject?
Welke positie neemt onze leerlingenbegeleiding in binnen ons totaal schoolbeleid? Hoe kunnen we zorgen dat onze leerlingenbegeleiding de nodige effecten bereikt, rekeninghoudend met de huidige regelgeving en ons eigen pedagogisch project?
Dit nascholingsproject wil scholen stimuleren tot en ondersteunen bij het verder ontwikkelen van een schooleigen leerlingenbegeleiding, en daarbij de juridische evoluties toelichten en duiden.