Onze cvo’s leiden is het bezielen van een expeditie. We bevinden ons in een uitdagende en steeds veranderende omgeving met veeleisende stakeholders. Onze expeditie beroert alle aspecten van onze organisatie. Vanuit noodzaak en een diepe overtuiging ontwikkelen we een visie met een eindbestemming voor ogen. We laten de bureaucratie achter ons en we organiseren ons in zelfsturende teams. De teams dragen zorg voor cursisten (“klanten”) die aan hen zijn toegewezen. De medewerkers leren in hun team een veelheid aan taken en krijgen steeds meer greep om zelfstandig een aantal dingen te regelen. De leidinggevenden krijgen een nieuwe rol: coach worden. Om onze eindbestemming te kunnen bereiken hebben we een nieuwe cultuur nodig. Ons gedrag wordt eveneens gedreven door strategische waarden. In de teams worden hierover afspraken gemaakt. Om onze teams slagvaardig te maken ontwikkelen we door te “doenken” (denken en doen tegelijkertijd) tal van instrumenten en systemen.
- 1. Organisaties veroorzaken gedrag van medewerkers - ½ dag
- Inzicht verwerven in de integrale benadering van een organisatie: op weg naar een innovatieve arbeidsorganisatie
- Inzicht verwerven in de verwevenheid van de technische (de structuur en de systemen) en de sociale (de cultuur en de mensen) variabelen van een organisatie
- Creëren van essentiële voorwaarden voor het ontwikkelen van zelfsturende teams: Wat zijn de condities waarbinnen zelfsturende teams gedijen?
- Hoe krijgen wij vandaag onze medewerkers zo zot om in onze organisatie te willen en te blijven werken?
- Het beleidsvoerend vermogen van scholen verankeren door integraal beleid in de teams als bouwstenen.
- Uitwisselen van goede praktijken.
- 2. Visie zorgt voor binding van medewerkers en geeft richting - ½ dag
De deelnemers inspireren:
- hoe men vanuit visie en waarden gedreven wat waardevol is kan organiseren en (personeels)managen: wordt mijn cvo even visiegedreven als Greenpeace, Amnesty International, Artsen zonder grenzen, ... de Colruyt?
- hoe men betrokkenheid bij medewerkers creëert opdat zij bereid zouden zijn om steeds betere resultaten te leveren.
De deelnemers werkvormen aanreiken die nuttig zijn in het process van visieontwikkeling en –gedragenheid (oriënterende oefeningen):
- de cursisten(klanten)arena,
- het belanghebbendenperspectief (Cirque du soleil),
- de SWOT-analyse,
- WAM-momenten (scenariodenken),
- ZOT-zijn-sessie,
- het onderwijstestament,
- de rondetafelconferentie
- 3. Leidinggeven aan teams - 1 dag
- Bij de invoering van zelfsturende teams doet zich de vraag voor of een zelfsturend team wel leiding nodig heeft, het team stuurt zichzelf toch zo zegt de naam? Wat komt er allemaal kijken bij het leidinggeven aan zelfsturende teams?
- De veranderende rol van de leidinggevende: van baas naar teamleider in verschillende rollen (manager/coach/leider)
- Teamontwikkeling
- Teams sturen teams
- Vanuit zelfkennis zijn voorkeurstijl van leidinggeven kunnen benoemen en het kennen van sterkten en mogelijke valkuilen.
- 4. De organisatie bestaat uit teams als bouwsteen - ½ dag
Inzicht verwerven in de ontwerpprincipes voor zelfsturende teams:
- de teamtaak is zo complete mogelijk en kan gekoppeld worden aan een meetbaar resultaat;
- de taken van de teamleden vertonen onderlinge afhankelijkheid zodat de activiteiten elkaar aanvullen;
- de omvang van het team is zodanig dat de teamleden een herkenbare bijdrage leveren aan het teamresultaat;
- het team heft voldoende regelmogelijkheden en bevoegdheden om de teamtaak zo zelfstandig mogelijk te kunnen uitvoeren;
- het team verzorgt zoveel mogelijk zelf de benodigde afstemming binnen het team en met de omgeving;
- de leden van het team zijn voor meerdere taken binnen het team inzetbaar;
- het team beschikt over eigen middelen en informatie en is in het cvo herkenbaar;
- de besturingssystemen moeten aansluiten op de zelfstandigheid en de resultaatsverantwoordelijkheid van het team;
- het evaluatiesysteem moet aansluiten op teamwork en zodanig zijn ingericht, dat het de leden uitdaagt een bijdrage te leveren aan het groepsproces, maar tevens de teamleden individueel prikkelt zich verder te ontwikkelen.
- 5. De medewerkers werken in team volgens een teamcharter - 1½ dag
- Wat is een geschikt pakket van uitvoerende en regelende taken? ?
- Werken de teams KWIC? Het diagnose- en ontwikkelingsmodel voor zelfsturende teams – De KWIC-toolbox.?
- Wat is een geschikte taakstructuur binnen een groep (hoe breed inzetbaar zijn mensen)??- De fleximatrix
- Welke beoordelings- en beloningssystematiek is geschikt? – Weg met de functiebeschrijving leve het teamcharter
- Hoe kan een zelfsturend team haar prestaties verbeteren??
- Welke zijn de grenzen van zelfsturing? ?
- Hoe kan een groep zich ontwikkelen tot een goed samenwerkend en resultaatgericht team??- de functioneringscyclus van het team