“Voorlopers”.
Geen programma. U krijgt de gelegenheid om voor de meerprijs van 54,55 euro naar Sol Cress in Spa te komen, avondmaal vanaf 19 uur, overnachting en ontbijt inbegrepen.
10 uur - 10.10 uur: Welkomstwoord. Bezinning, verzorgd door diocees Gent
10.10 uur - 10.30 uur: Opening
10.30 uur - 10.45 uur: Voorstelling van het colloquiumprogramma.
Hans Verpoest en Annemie Jennes, colloquiumvoorzitters.
10.45 uur – 12 uur: Inleidend referaat, “buitengewoon veranderingsmanagement’, gebaseerd op het boek ‘Tussen de acties door.
Managementreflecties voor d(o)enkers’,
Bert Boone, sociaal ondernemer bij de BMO-groep (Bewust Mensgericht Ondernemen) in Gent.
In ontvangst nemen van het boek ‘D(o)enkers’.
12 uur - 14 uur: Middagpauze
14 uur - 15.30 uur: Keuzewerkgroepen: u kan kiezen voor 2 kortdurende werkgroepen of 1 masterclass.
Eerste reeks keuzewerkgroepen
15.30 uur - 16 uur: Koffiepauze
16 uur - 17.30 uur: Tweede reeks keuzewerkgroepen of vervolg masterclass
Overzicht kortdurende werkgroepen:
W1 Onze ijsberg smelt! Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden.
Tijdens deze workshop word je op een interactieve manier ingeleid in het gedachtegoed van John Kotter, een toonaangevend veranderkundige werkzaam aan Harvard Business School. Hij schreef samen met Holger Rathgeber het boek ‘Onze ijsberg smelt! Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden’, een fabel waarin een pinguïnkolonie het proces van verandering in 8 fasen succesvol doorloopt. Het pinguinverhaal biedt een waardevolle metafoor die in elke organisatie kan gebruikt worden als tool om een veranderingsproces bespreekbaar maken en om in team aan het veranderingsproces te werken.
Giselinde Bracke en Marleen Clissen, VVKBuO
W2 Vijf werelden van veranderen. Waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen.
In deze workshop nemen we u mee op reis naar de vijf werelden van verandering. Tijdens deze tocht verwerven we inzicht in vijf concurrerende manieren om met verandering om te gaan. Deze workshop is gebaseerd op de kleurentheorie van professor Leon de Caluwé (NL). De kleurentheorie helpt om je organisatie in beweging te krijgen. Niet door middel van het aanreiken van een stappenplan of te volgen procedure, maar door het verwerven van inzicht in de manier waarop verschillende medewerkers van een organisatie naar verandering kijken en hoe men met deze diversiteit aan opvattingen kan omgaan. Wil je mee op reis gaan naar de vijf werelden van verandering? Bereid je reis dan voor aan de hand van de kleurentest…
Isabelle Dobbelaere en Annemie Jennes, VVKBuO
W3 Positief veranderen door middel van Waarderend Onderzoek (Appreciative Inquiry) in je organisatie
In je organisatie op zoek gaan naar sterktes, naar kennis over de zaken die echt goed lopen, die je medewerkers energie geven en van daaruit veranderingsprocessen aansturen. Dat is de kern van Appreciative Inquiry (Ai) ofwel Waarderend Onderzoek. Ai werkt omdat zij vertrekt vanuit de positieve ervaringen van mensen. Energie aanboren bij de mens in de organisatie door het stellen van de juiste vraag verandert het denken in termen van problemen naar denken in termen van mogelijkheden.
Dominiek Lootens, Caritas Antwerpen
W4 Van activerend ondersteunen naar een gedeelde verantwoordelijkheid. GOL(L)D-concept: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met diversiteit
Klassen in Vlaamse basisscholen worden steeds meer gekenmerkt door een diversiteitsvolle samenstelling van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dit gaat samen met een evolutie waarbij de klasleraar als eerste verantwoordelijk wordt gezien voor alle leerlingen. Hierbij is ondersteuning van de leerkracht essentieel. Geen compenserende ondersteuning, waarbij adviezen worden gegeven en taken worden overgenomen, maar een meer activerende ondersteuning, waarbij de leraar de regie van de klaspraktijk in handen houdt en zijn competenties versterkt worden. Vanuit deze laatste visie werd het GOL(L)D-concept ontwikkeld. In de presentatie wordt het ondersteuningsconcept toegelicht en worden implicaties voor de praktijk
besproken.
Inge Van De Putte, Universiteit Gent, Vakgroep Orthopedagogiek
W5 Zorg eerst voor de leerkracht, dan voor de leerling! Of hoe ontwikkeling stimuleren vanuit een mediërende interactie.
Albert Janssen, CeSMOO - Centrum voor het Stimuleren van Mediërend Opvoeden en Onderwijzen
Overzicht Masterclasses (langdurende werkgroepen van 3 uur):
W6 Begrijpen van de betekenis, de waarde van weerstand in functie van gerichtere interventie in het begeleiden van het ontwikkelingsproces van je school
Weerstand is een deel van het ontwikkelproces van de school en is betekenisvol: heeft de weerstand met de groep, de taak of individuele processen te maken, gaat het om een breder organisatieprobleem of ligt het buiten de school. Op individueel en groepsniveau speelt het ‘persoonlijk interpretatiekader (nr Geert Kelchtermans) van de leerkrachten/paramedici’ een centrale rol: het professioneel zelfverstaan én subjectieve onderwijs / handelingstheorie van elk teamlid, de onderlinge verschillen hierin alsook de dominante opvatting over ‘goed onderwijs/begeleiding’ (working concensus) in het team zijn bepalende factoren. We vertrekken van praktijksituaties van de deelnemers en reiken verschillende brillen aan om de situatie te analyseren en te leren van elkaars strategische inzichten.
Karel Binon, projectleider Profs, DNI-VSKO
W7 De spiraal van verandering. Hoe stuur ik zelf veranderingen aan in mijn school?
Verandering is onvermijdelijk in deze razendsnel evoluerende tijden. Daarom is het als school beter om proactief in te spelen op veranderingen, eerder dan ze passief te ondergaan of dan ze opgelegd te krijgen. Verandering is niet zozeer een lineair proces dat rationeel kan gemanaged worden, maar een complex en emotioneel geladen leerproces dat vraagt om leiderschap. In deze Masterclass worden de deelnemers aan de hand van hun eigen casussen stap voor stap meegenomen door alle fases van het veranderingsproces: initiatie, implementatie en integratie, om uiteindelijk te komen tot duurzame ontwikkeling. Er wordt ingezoemd op het onvermijdelijk fenomeen van weerstand en deelnemers worden geholpen hun eigen denkkader voor veranderingsprocessen te ontwikkelen.
Rudi Schollaert, SESS (Schollaert Education Support Services)
18 uur - 19 uur: Verwelkoming nieuwe directies en nieuwe secretaris-generaal, Richard Timmerman
19 uur - 19.30 uur: Aperitief, aangeboden door het VVKBuO.
19.30 uur: Avondmaal
Vanaf 7.30 uur: Ontbijt
8.45 – 9 uur: Bezinning en voorstelling van het dagprogramma
9 – 10 uur: Inleidende lezing prof. dr. Jan Van Damme, Steunpunt Studie en Schoolloopbanen. Twee relevante onderzoeken voor BuBaO: de toename van het aantal leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs en resultaten van het SiBO-onderzoek (Schoolloopbanen in het BasisOnderwijs).
10 – 11.15 uur: Inspirerende samenwerkingsprojecten tussen buitengewoon en gewoon onderwijs: praktijkvoorbeelden en discussie. Keuzegroepen
11.15 - 11.45 uur: Koffiepauze
11.45 – 13 uur: Inspirerende samenwerkingsprojecten tussen buitengewoon en gewoon onderwijs: praktijkvoorbeelden en discussie. Keuzegroepen
Overzicht:
D1 Project ‘to play’ BuBaO De Boomgaard, Assebroek &
Project voor buitengewone onderwijsontwikkeling - Waregem
D2 Het GIN-project, Dominiek Savio, Gits
D3 Centrum voor leerzorg: een net- en niveauoverstijgend samenwerkingsverband tussen Leuvense scholen en hun CLB met als doel de expertise van het Buitengewoon onderwijs zichtbaar te maken en deze ter beschikking te stellen aan scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs in de regio
D4 GOBO-project van Diocees Gent & Project ‘gemotiveerd verslag’
D5 Zorgnetwerk Berkenbeek - Wuustwezel
D6 Projectkoffer auti-vriendelijke school, Sint-Lievenspoort,Gent & GOBO Izegem
D7 “Gon in BuO voor type 6”: Het ambo-project – Ganspoel
13 uur - 14 uur: Middagpauze
14 uur – 16.30 uur: Ontspanningsactiviteiten
Overzicht ontspanningsactiviteiten:
B1 Natuurwandeling o.l.v. Nederlandstalige gids.
B2 Een uurtje leren jongleren met Ivo Meus, directeur de Boemerang, Bree
B3 Relaxen in de thermen: 16 € per persoon ter plaatse te betalen. Badpak/zwembroek verplicht.
B4 Mountainbike: 18 € voor de huur van een mountainbike, ter plaatse te betalen
B5 Ik neem niet deel aan een georganiseerde ontspanningsactiviteit.
16.30 uur - 17 uur: Koffiepauze
17 uur - 17.45 uur: Voorstelling van de nieuwe website VVKBuO.
Kim Maesen en communicatieteam VVKBuO
18 uur: Gebedsvering, verzorgd door diocees GENT
Bedanking afscheidnemende directies
19.30 uur: Feestmaaltijd
21 uur: Praat- en danscafé
8.45 uur - 9 uur: Bezinning en duiding van de dag
9 uur - 10 uur: Toespraak secretaris-generaal, Richard Timmerman
10 uur - 10.30 uur: Koffiepauze
10.30 uur – 12 uur: Piv Huvluv. Nieuwe voorstelling: Piv @ school.
12 uur: Middagmaal
Einde