8312G-mod. 3 Het gebruik van Kurzweil als dyslexiesoftware - Module voor beginnende gebruikers
Doelstellingen:
- Zicht krijgen op de mogelijkheden van Kurzweil in de klaspraktijk (basisvaardigheden)
- Dyslexiesoftware efficiënt inzetten in de school.
- Samen leren met en van ervaren gebruikers van de dyslexiesoftware
Doelgroep:
Gewoon basisonderwijs, gewoon secundair onderwijs, Buitengewoon onderwijs
- Leerkrachten, zorgcoördinatoren, logopedisten, leerlingenbegeleiders en graadcoördinatoren.
Beginsituatie van de deelnemers: De deelnemers aan deze module hebben computervaardigheden als openen en opslaan van documenten, basiskennis Word. Het werken met de verkenner vormt geen probleem.
De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie.
Aanbieder:
VVKBuO, VVKBaO, VVKSO in samenwerking met medewerkers van Sensotec i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:
Deze sessie kan een eerste kennismaking zijn, maar is ook nuttig voor de mensen die het programma reeds gebruiken en voor de introductie toch graag bij de basis starten.
Inhoud
Na de sessie zijn de basisvaardigheden gekend:
- Hoe je het programma kunt aanpassen aan de leerling.
- Hoe de leerling kan lezen met de juiste uitspraak, ook bij vreemde talen.
- Hoe de leerling de ingebouwde opzoekhulpmiddelen kan gebruiken.
- Hoe de leerling gebruik kan maken van de studietools in de digitale pennenzak: markeerstiften, hyperlinks, voetnoten, geluidsbestanden,…
- We oefenen dit in de ADIBib boeken.
- Hoe de leerling zelfstandig kan schrijven (ook met Mindmap) en gebruik kan maken van de woordvoorspelling en spellingscontrole.
- Hoe de school en/of leerling met ander digitaal materiaal of van papier kan werken.
- Hoe de school functies kan blokkeren bij toetsen of in functie van het (dyslexie) attest.
Strategie en methode:
De uitleg, instructie en demonstratie worden centraal gegeven. Daarna gaat iedere deelnemer onder begeleiding met het programma aan de slag op zijn eigen laptop.
Bijkomende info:
De deelnemers brengen hun eigen laptop mee waarop het dyslexieprogramma Kurzweil is geïnstalleerd. Eventueel heeft de deelnemer audio-oortjes bij.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Beginsituatie van de deelnemers: De deelnemers aan deze module hebben computervaardigheden als openen en opslaan van documenten, basiskennis Word. Het werken met de verkenner vormt geen probleem.
De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
25,00 Euro
Lesgever:
medewerkers van Sensotec .
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Noorderlaan 108
2030
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- dinsdag 20 november 2012
van
09:00
tot
12:00
- Reeks
2:
(Afgelast)
- dinsdag 20 november 2012
van
09:00
tot
12:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Baron Ruzettelaan 435
8310
Assebroek
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 22 november 2012
van
09:00
tot
12:00
- Reeks
2:
(Afgelast)
- donderdag 22 november 2012
van
09:00
tot
12:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 8 november 2012
van
09:00
tot
12:00
- Reeks
2:
(Voorbij)
- donderdag 8 november 2012
van
09:00
tot
12:00