1. Kleuters visueel geletterd maken met prentenboeken !
Wat is visuele geletterdheid? Hoe kunnen we kleuters beelden leren 'lezen' in prentenboeken. Omdat beelden zo dicht bij onze eigen waarneming liggen, gaan we er meestal van uit dat we dat soort kijken niet meer hoeven te leren. Maar dat is onjuist, want in prentenboeken zitten verborgen boodschappen . Hoe hoger de visuele geletterdheid van een kleuter, des te groter het begrip van het prentenboek. Beeldtaal ontwikkelt zich voortdurend onder invloed van techniek en tijdsgeest. Daarom is er sprake van een continu leerproces.
In deze sessie laat ik de kleuterleerkrachten verborgen boodschappen in prentenboeken ontdekken. Na deze workshop ga je nooit meer op dezelfde manier naar een prentenboek kijken want je blik verruimt door verrassende prentenboeken te bespreken.
In deze workshop ontwikkel jij je literaire competenties om vervolgens kinderen visueel geletterd te maken.
Daniëlle Daniëls
2. Schatten zoeken bij peuters.
Kinderen zijn schatten, schatten van kinderen. Peuter of kleuter, wat een verschil. Kijk en luister naar hen en stap mee in hun wereld van verwondering. Verwondering voor de vlieg die door klas zoemt, voor vuile handen, "kapotte" knietjes en leuke melodietjes. Stap mee in hun schatkamer van belevingen en zoek kleine en grote schatten in verschillende BC's op maat van het 2,5-jarig kind.
Wie kijkt en luistert, wie zoekt die vindt......een schat aan informatie, een schat IN elk kind.
Als juf van de allerkleinste kleuters heb ik ter voorbereiding op deze workshop, BC's kritisch bekeken, behouden, geschrapt of aangepast. Ik wil mijn zoektocht naar schatten graag met jullie delen a.d.h.v. voorbeelden, activiteiten, materialen en foto's. Zo kunnen jullie hopelijk met veel nieuwe ideetjes en mogelijk een nieuwe invalshoek, in jullie klas aan de slag.
Sofie Schroos, VBS Sint-Michiel Keerbergen
3. Een kleuter-blik op de toekomst.
Internet, you-tube, touchscreen, tablet,… deze woorden zijn niet vreemd voor de kleuters van vandaag. Geïntegreerd in het belangstellingscentrum en binnen de vier ervaringssituaties ontdekken we hoe ict-gebruik kan bijdragen tot een krachtiger leeromgeving.
Concrete praktijkvoorbeelden vormen het uitgangspunt.
Veronique De Kock, Pedagogisch Begeleider Broeders van Liefde
4. Godsdienst in de kleuterschool.
Heb je ook nog vragen bij het invullen van het componentenschema? Vraag je je af welke Bijbelverhalen je in elk B.C kan geven? Weet je nog niet goed wat je in je agenda moet schrijven? Vraag je je af hoe de godsdienstige activiteiten aan bod kunnen komen in de verschillende ervaringssituaties? Moet de godsdienstige ontwikkeling bij kleuters geëvalueerd worden? Hoe werken met brugverhalen? Wat met moeilijke BC’s? Moeten we nog bidden met kleuters? Wat als je moslimkinderen in de klas hebt? …
Dit alles, en nog veel meer, kan ter sprake komen in deze workshop. We spelen in op al jouw vragen, suggesties, bedenkingen,…
Hedwig Berghmans, Coördinerend inspecteur-adviseur RK Godsdienst
5. De kleuterspeelplaats in de kijker!
Kleuters ontwikkelen zich via spel. De speelplaats van de kleuterschool is dan ook een uitgelezen plek om kleuters binnen verschillende domeinen allerlei ontwikkelingskansen te bieden. In deze workshop ontdek je hoe de ruimte van de speelplaats, het aangeboden materiaal en de gekozen begeleidingsstijl kleuters kunnen ondersteunen. Belangrijk blijft wel dat de kleuter zelf en zijn spel centraal staat. Aan de hand van foto’s en spelmateriaal verkennen we mogelijke impulsen om de eigen kleuterspeelplaats en de speelplaatswerking te verrijken.
Hilde Hendrickx, Pedagogisch Begeleider VVKBaO
6. Kinderklanken in de kleuterschool.
Met kinderklanken maak je kennis met lied- en spelmateriaal dat tegemoet komt aan de motorische, taal, sociale, emotionele, zintuiglijke, verstandelijke en muzikale ontwikkelingsfase van de peuter/kleuter. Geen saaie theorie want alle informatie wordt onmiddellijk verduidelijkt met praktische voorbeelden.
Je gaat aan de slag met eenvoudig spelmateriaal, simpele muziekinstrumenten en keert naar huis met een rugzak vol liedjes, muziekjes en versjes.
Hilde Van Beveren, vzw Notenboom
7. Pop en co (OPGELET! Vervolg in de namiddag: Kies bij Ronde 2 voor workshop 18)
In deze workshop leer je op korte tijd de knepen van de poppenmaker en creëer je wonderbaarlijke figuren (bladmousse-pop, latex-pop, houtpasta-pop, Krik-pop of de twintig-seconden-pop,…). De ingrediënten voor deze nascholing zijn het vernieuwende materiaal, een dosis creativiteit en al heel vlug zal je merken dat je niet de dure pop uit de winkel hoeft te kopen maar vliegensvlug de ware duurzame kunstwerken zelf kan maken. Je keert dus niet alleen terug naar huis!
Hoe? Via een speelse manier van werken krijg je een duwtje in de rug van je begeleider die er alles aan zal doen jouw wezentje te creëren.
Martin Nica, vzw Krik
8. ‘SINTeractieve’ verteltafels.
Hoe breng ik verhalen tot leven in mijn klas? Hoe stimuleer ik dramatisch spel? Hoe werk ik op een speelse manier aan spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid? Hoe ga ik met mijn klas mediawijs aan de slag? … Hoe sla ik al deze vliegen in een klap?
In deze workshop beantwoorden we graag bovenstaande vragen met illustraties uit het projectwerk ‘SINTeractieve verteltafels’ van onze tweedejaarsstudenten.
Kim Op de Beeck, Lector Lessius
9. Familie Muis op bezoek in de peuterklas.
Op een dag horen de peuters een luid gepiep in de klas.
Als ze op zoek gaan vanwaar het gepiep komt, ontdekken ze een dikke muis.
Muis krijgt vele baby-muisjes. Muisjes mét streepjes en muisjes zonder streepjes, muisjes met één streep maar ook muisjes met vele strepen. Rode muisjes maar ook blauwe en gele. Muisjes … overal!!!
Je zal merken dat je met een mand vol muizen in alle hoeken van de klas wel iets kan beleven en dat je dit materiaal wiskundig kan integreren in alle hoeken van de klas. Zowel getalbegrip, metend rekenen, probleemoplossend denken en meten als logisch denken komen tijdens deze workshop ruimschoots aan bod en dit telkens op peuterniveau.
Sandra Loyens, Lector Lessius
10. Kijken naar de tenen van God; Theologiseren met kinderen
Kinderen stellen zichzelf en anderen een hele dag vragen. Verrassend gaan een deel van die vragen over godsdienst en geloof. In het theologiseren met kinderen gaat het over: vragen die kinderen vanuit verwondering zelf stellen of vragen die worden opgeroepen, bijvoorbeeld in verhalen, een uitstap naar een inspirerende plek zoals een moskee, een kerk of een bos, doorheen symbolen,….
Wanneer kinderen zelf aan de slag gaan met hun geloofsvragen, leren ze hun eigen godsbeeld vorm te geven. “… minder een theologie voor kinderen, maar veelmeer een theologie van kinderen”. Deze stelling vormt het uitgangspunt van de workshop… de rest ondervinden we wel.
Piet Tutenel, Lector Lessius
11. De klankkast is als een huisje.
In de workshop tonen we het proces en materialen van onze school om op een speelse manier aan de slag te gaan rond fonemisch en fonologisch bewustzijn in alle klassen.
De methode om te werken met de “Klankkast “ vond in onze school zijn intrede naar aanleiding van de outputgegevens uit de schoolrijpheidstest van de derde kleuterklas. Als school waren we ons bewust dat het niet alleen de juf van de 3de kleuterklas is die onze kleuters gevoel voor taal moet bijbrengen: het hele team heeft deze opdracht. Samen met de pedagogische begeleider zijn we van start gegaan: wat willen we bereiken, hoe willen we dit bereiken, wat is hiervoor nodig op onze school, wat is precies de klankkast,…. Met vallen en opstaan, zoeken en brainstormen, samenwerken en afspraken maken, lukt het. Onze kleuters zijn er dol op!
Karolien De Leeman/Erika De Brandt , VKS Trip Trap Schepdaal
Keuze workshops ronde 2 (namiddag)
12. Luisterverhalen.
In de handel zijn allerlei luisterverhalen te vinden op CD. Deze voldoen niet steeds aan de criteria (vb. voor een muziekaal verhaal moet het muzikale op de voorgrond staan, niet de tekst).
Je kan ook zelf luisterverhalen maken! Met enkele vaardigheden, die we aanleren in het gratis geluidsverwerkingsprogramma Audacity, maken we op één twee drie zelf zo’n verhaal voor de kleuters. Door een verhaal op te nemen, bijhorende muziek op de achtergrond te plaatsen en passende geluiden toe te voegen, maken we van een verhaal een boeiende luisterervaring.
Tessa Schellens, Lector Lessius
13. De klankkast is als een huisje.
In de workshop tonen we het proces en materialen van onze school om op een speelse manier aan de slag te gaan rond fonemisch en fonologisch bewustzijn in alle klassen.
De methode om te werken met de “Klankkast “ vond in onze school zijn intrede naar aanleiding van de outputgegevens uit de schoolrijpheidstest van de derde kleuterklas. Als school waren we ons bewust dat het niet alleen de juf van de 3de kleuterklas is die onze kleuters gevoel voor taal moet bijbrengen: het hele team heeft deze opdracht. Samen met de pedagogische begeleider zijn we van start gegaan: wat willen we bereiken, hoe willen we dit bereiken, wat is hiervoor nodig op onze school, wat is precies de klankkast,…. Met vallen en opstaan, zoeken en brainstormen, samenwerken en afspraken maken, lukt het. Onze kleuters zijn er dol op!
Karolien De Leeman/Erika De Brandt , VKS Trip Trap Schepdaal
14. Godsdienst in de kleuterschool
Heb je ook nog vragen bij het invullen van het componentenschema? Vraag je je af welke Bijbelverhalen je in elk B.C kan geven? Weet je nog niet goed wat je in je agenda moet schrijven? Vraag je je af hoe de godsdienstige activiteiten aan bod kunnen komen in de verschillende ervaringssituaties? Moet de godsdienstige ontwikkeling bij kleuters geëvalueerd worden? Hoe werken met brugverhalen? Wat met moeilijke BC’s? Moeten we nog bidden met kleuters? Wat als je moslimkinderen in de klas hebt? …
Dit alles, en nog veel meer, kan ter sprake komen in deze workshop. We zullen inspelen op al jouw vragen, suggesties, bedenkingen,…
Hedwig Berghmans, Coördinerend inspecteur-adviseur RK Godsdienst
15. Een kleuter-blik op de toekomst.
Internet, you-tube, touchscreen, tablet,… deze woorden zijn niet vreemd voor de kleuters van vandaag.
Geïntegreerd in het belangstellingscentrum en binnen de vier ervaringssituaties ontdekken we hoe ict-gebruik kan bijdragen tot een krachtiger leeromgeving.
Concrete praktijkvoorbeelden vormen het uitgangspunt.
Veronique De Kock, Pedagogisch Begeleider Broeders van Liefde
16. De kleuterspeelplaats in de kijker!
Kleuters ontwikkelen zich via spel. De speelplaats van de kleuterschool is dan ook een uitgelezen plek om kleuters binnen verschillende domeinen allerlei ontwikkelingskansen te bieden. In deze workshop ontdek je hoe de ruimte van de speelplaats, het aangeboden materiaal en de gekozen begeleidingsstijl kleuters kunnen ondersteunen. Belangrijk blijft wel dat de kleuter zelf en zijn spel centraal staat. Aan de hand van foto’s en spelmateriaal verkennen we mogelijke impulsen om de eigen kleuterspeelplaats en de speelplaatswerking te verrijken.
Hilde Hendrickx, Pedagogisch Begeleider VVKBaO
17. Betoverd door Kamishibai
Voorlezen is voor jong én oud vaak een heerlijk en rustgevend moment. Voorlezen is niet alleen leuk, het is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het prikkelt o.a. de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel, vergroot de woordenschat en draagt bij tot hun emotionele ontwikkeling. In deze workshop krijg jij een heleboel tips en praktijkvoorbeelden om met de Kamishibai ( Japans theatertje) voor te lezen en kinderen te laten vertellen. Je leert hoe je taalzwakke en weinig geconcentreerde kleuters kan betoveren.
Zin in een taalstimulerende workshop? Schrijf je dan in!
Daniëlle Daniëls
18. Pop en co (vervolg van voormiddag)
Martin Nica, vzw Krik
19. ‘Kleine voetjes, Groot gebouw’
Op uitstap in de Sint-Romboutskathedraal
“Verhalen en schatten,
In een reus van een gebouw.
Kleine voetjes op uitstap,
Die luisteren naar jou.
Een uitstap in het klein om niet te vergeten.
Beleven van verhalen bij elke schat.
Van kunst, architectuur, muziek tot religie je leert er heel wat.
Kleine oogjes zien veel meer dan je denken kan,
Samen maak je er een onvergetelijke uitstap van.”
Tips en ideeën over wat je kan doen met kleuters in historische of Religieuze gebouwen.
We bekijken samen de rondleiding in de kathedraal op kleuterniveau.
Jullie worden vanuit het pastortaalcentrum begeleid naar de Kathedraal.
An Frans, VBS WAVO Onze-Lieve-Vrouw-Waver
20. “Wij hebben twee juffen in onze klas! (Team teaching in het kleuteronderwijs)”.
In deze workshop gaan we dieper in op het concept team teaching. We brengen een aantal praktijkvoorbeelden en concrete tips om op jouw school aan de slag te gaan? Hoe begin je aan die team teaching? Kan je ook team teachen zonder de infrastructuur van de school te veranderen? Hebben mijn kleuters er voordeel bij?
En welke voordelen haal ik er zelf uit als kleuterleerkracht?
Marie Haeck, Pedagogisch Stafmedewerker VVKBaO
21. "De bewegingshoek in de kleuterklas... In deze hoek beweegt alles !
Bewegen is de basis van alle leren. Via groot- en kleinmotorisch bewegen krijgen kleuters greep op de wereld waarin ze leven. Voor de ontwikkeling van kinderen is het ontzettend belangrijk dat zij dagelijks ruime en waardevolle bewegingskansen krijgen.
In deze workshop schetsen we welk effect beweging heeft op andere ontwikkelingsgebieden/leergebieden. Uiteraard linken we dit aan een aantal praktijkvoorbeelden. In de workshop moedigen we de deelnemers aan om via een kijkwijzer stil te staan bij de bewegingshoek en bij het zelfstandig speelgedrag van kleuters in hoeken. Een uitdaging om achteraf aan de slag te gaan.
Karen Nackom, Pedagogisch Begeleider Bewegingsopvoeding Mechelen-Brussel, Lector KHL
22. Anderstaligen… Taal anders bij peuter/kleuters?!
Geen eenvoudige klus, maar toch haalbaar…
Hoe onthaal ik een anderstalige kleuter?
Hoe ga ik ermee om?
Pas ik mijn klas aan?
Hoe werk ik rond taal en communicatie?
In deze actieve workshop kruip je even in de huid van een anderstalige peuter/kleuter.
Ervaar je hoe je taal kunt stimuleren in w.o., wiskunde, muzische activiteiten,…
Krijg je tips voor je klasinrichting en neem je tijdens deze workshop zelf deel aan activiteiten voor de verschillende leeftijdsgroepen.
Hannelore Peeters/Nathalie Denivel, VBS Sint-Jozef Tienen