Evalueren met de competentiemeter: een inspirerend voorbeeld
In het kader van de vernieuwde leerplannen binnen de TSO-BSO willen we vanuit de pedagogische begeleiding scholen inspirerend materiaal aanreiken om de eigen evaluatiepraktijk zo zuiver mogelijk te kunnen afstemmen op de visie van het leerplan. De competentiemeter is ongetwijfeld een ‘good practice’ voorbeeld.
Kris Mostrey, leraar en ict-coördinator van VISO Roeselare, stelt de competentiemeter voor, een instrument om de competenties van leerlingen in kaart te brengen. Het hele evaluatieproces kan met dit instrument in beeld gebracht worden: vertrekkende van de observatie van vaardigheden en attitudes en schriftelijke toetsen tot en met de rapportering en remediëring.
Deze webtoepassing streeft volgende doelen na:
- de competenties van de leerlingen in kaart brengen;
- transparant communiceren over je evaluaties met je leerlingen;
- objectief en doelgericht evalueren;
- een betrouwbaar en snel resultaat van je evaluatie.
Naast evaluatie door leerkrachten is het instrument geschikt voor zelf-en peerevaluatie. Deze toepassing is ook uiterst geschikt voor evaluatie met verschillende collega’s en voor de evaluatie bij graadleerplannen.