PROGRAMMA
Donderdag 11 oktober
10.00 uur Aankomst, ontvangst, registratie, koffie
10.30 uur Keynote door Johan Deklerck
12.00 uur Lunch
13.15 uur Themasessies ronde 1
14.45 uur Koffiepauze in de Foyer
15.15 uur Themasessies ronde 2
17.00 uur De zee lonkt…
19.00 uur Receptie in de bar
19.30 uur Diner
21.00 uur Tijd om gezellig bij te praten tot …..
Vrijdag 12 oktober
Va. 7.30 uur Ontbijt
9.00 uur Reflectietijd aan de posters
10.00 uur Keynote (deel 1) door Maarten Vansteenkiste
11.00 uur Koffiepauze
11.30 uur Keynote (deel 2)
13.00 uur Afsluiting en lunch
Keynote 1: LEREN + LEREN = 2
Existentieel leren op school door Prof. Johan Deklerck
De huidige samenleving maakt het de scholen niet altijd makkelijk. De onrust van de postmoderniteit sijpelt de scholen binnen en de vroegere disciplinerende rust lijkt stilaan meer en meer te verdwijnen. Na zowat tweehonderd jaar geschiedenis van de moderniteit, komen we aan het herfst-wintertij van de moderniteit. Maatschappelijke veranderingen laten zich voelen en in meer en meer scholen wordt het moeilijk om de generaties oude gezagsformules te handhaven. Ze worden verstoord door verschuivingen in de normativiteit. Dit hangt samen met dit tijdsgewricht dat ons uitnodigt niet alleen het professionele of instrumentele leren, maar ook het existentiële leren ernstig te nemen. In deze uiteenzetting gaan we dieper in op wat de maatschappelijke veranderingen betekenen voor de leefwereld van jongeren en leerkrachten, en hoe de actuele sociologische context ons oproept tot een andere dimensie van leren: het existentieel leren.
Sessie 1: “Mijn konijn is dood”: leren….,ook als het moeilijk met je gaat.
Pubers zijn onrustig en gaan al eens over de schreef. Sommige leerlingen krijgen het niet op hun leien dakje. Ze maakten diepe kwetsende ervaringen mee, en gaan van daaruit het gevecht met het leven aan. Ook de school, de klas wordt de arena van dit gevecht, en medeleerlingen en leerkracht het mikpunt. Aan de hand van de ‘levensstroom’ kijken we naar probleemgedrag en de achtergrond ervan. Deze jongeren worden volledig opgeslorpt door ‘existentieel leren’, dat het gewone leren in de weg staat. In deze workshop gaan we hier dieper op in, verder bouwend op de inleiding van de ochtend .
Sessieleider: Prof Johan Deklerck
Sessie 2: Ongelijk is een bochel. Hoe brengen we jongens (en meisjes) bij de les?
Jongens, ze doen het toch zo slecht!
Het is een vaak gehoorde jammerklacht. Op veel vlakken neemt de ongelijkheid tussen meisjes en jongens onheilspellende proporties aan. Meer jongens dan meisjes verlaten de school zonder diploma. Jongens behalen algemeen minder goede resultaten dan meisjes. Het hoger onderwijs kleurt dan ook heel vrouwelijk.
Een van de verklaringen is dat jongens minder geïnteresseerd zijn om te leren. Ze zijn intrinsiek minder gemotiveerd. Vaak nemen ze geen genoegen met de school en neemt hun onvrede openlijke vormen van protest aan. Het is de taak van scholen om daar verandering in te brengen, of daar tenminste bewust en actief mee om te gaan. Scholen verschillen trouwens in de mate waarin ze de ongelijkheid tussen jongens en meisjes versterken of verminderen.
In deze sessie willen we in de eerste plaats de gendergevoeligheid van de deelnemers aanwakkeren en ze motiveren om voor zichzelf en voor de school uitdagingen aan te gaan op het vlak van gender. We benaderen hierbij jongens niet als een probleem, maar gaan samen op zoek naar de best mogelijke aanpak waar alle jongens en meisjes baat bij hebben. Deze sessie streeft naar een dialoog met de deelnemers, zodat er ruimte ontstaat voor het beantwoorden van vragen, en het uitwisselen van ervaringen, ideeën en voorbeelden van goede praktijk.
Sessieleider: Jos Van Thienen
Sessie 3: Leerstijlen
De meeste leerders hebben een persoonlijke leerstijl. Ze hebben een voorkeur om op een bepaalde manier met nieuwe informatie en leeractiviteiten om te gaan. De ene wil bijvoorbeeld graag veel achtergrondinformatie, de andere wil meteen aan de slag.
De leerstijlen van Kolb, de Inventaris van Leerstijlen van Jan Vermunt en het taaldenken versus het beelddenken komen aan bod. Het is niet de bedoeling jongeren vast te pinnen op één bepaalde leerstijl maar hen wel te zien bewegen op een continuüm.
Door de leerstijlen van de jongeren te begrijpen kan je door je lesaanpak ervoor zorgen dat elke leerder voldoende aangesproken en uitgedaagd wordt. Zo kan je het welbevinden en de betrokkenheid van de jongeren bij het leren verhogen en tot betere leerresultaten komen. Bovendien kan je de jongeren uitdagen meerdere leerstijlen te beheersen om zo harmonischere leerders te worden. Voorbeelden van werkvormen waar met leerstijlen rekening wordt gehouden komen aan bod.
Dit is een interactieve sessie, afwisseling van input, ervaringsopdrachten, reflectieopdrachten, casussen en voorbeelden, en uitwisseling.
Sessieleider : Leen Pil
Sessie 4: Optimaliseren van klassenraden
Een goede klassenraad zou ervoor moeten zorgen dat de leerkracht ondersteund wordt om het leren van de jongere te bevorderen of bij te sturen.
Dit teamoverleg zou een professionele ondersteuning moeten zijn voor elke deelnemer. Het gericht delen van informatie en samen op zoek gaan naar oplossingsstrategieën, het samen reflecteren op wat werkt en wat niet werkt, … Dit alles zou het leerproces en bijgevolg de schoolloopbaan van de jongeren positief moeten beïnvloeden.
In deze sessie gaan we eens kijken of we de principes van handelingsgericht werken kunnen toepassen op dit overleg. Kan HGW een meerwaarde betekenen om onze klassenraden te optimaliseren en er bijgevolg voor te zorgen dat ze niet vervallen in ‘praatbarakken’.
Sessieleider: Alain Noëz
Sessie 5: Leerlingen zijn knap op verschillende manieren!
Leerlingen zijn knap op verschillende manieren. Natuurlijk! Dat is iets wat leraren in de praktijk dagelijks meemaken. We kennen de leerlingen die teruggetrokken zijn bij de lessen Nederlands, maar heel enthousiast zijn bij de lessen wiskunde. We kennen de leerlingen die niet zo goed zijn in wiskunde maar uitstekend in tekenen. We kennen ook de leerlingen die moeite hebben om in de klas mee te kunnen maar in sport het haantje – de – voorste zijn. En daarnaast verbazen we ons over sommige leerlingen die uitblinken in bijna alles. Inderdaad, elke leerling is verschillend. Elk kind is uniek. Het model van de meervoudige intelligentie (MI) maakt het omgaan met verschillen hanteerbaar. De theorie is al in 1983 door de Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner gepubliceerd, maar pas sinds het begin van de jaren negentig in onderwijsland doorgedrongen. Je kan fervent voor deze theorie zijn ofwel fervent tegen. Toch is het goed, als je met onderwijs bezig bent, om het begrip meervoudige intelligentie te kennen. Deze sessie gaat over de omschrijvingen en kenmerken van deze verschillende intelligenties. Wat is een intelligentie? Wat zijn de acht intelligenties die tot nu toe ontdekt zijn in de MI research? Kunnen we ook meervoudig intelligent werken in het secundair onderwijs?
Sessieleider: Henk De Reviere
Sessie 6: Leren in een multiculturele omgeving
Omgaan met multiculturaliteit op school vraagt onderwijsverstrekkers met interculturele vaardigheden. Weinigen worden met die vaardigheden geboren. Het debat verloopt soms beladen, ook in de media. Het debat is dagelijks voelbaar. Binnen het onderwijs dient de reactie sereen en professioneel te zijn. Visie-ontwikkeling is aan de orde.
U krijgt in deze workshop een aantal theoretische kaders en leestips. Inzicht in persoonsgebonden of groepsculturele logica helpt immers om intercultureel vaardiger te worden. Het besef dat we allemaal vanuit een sociaal en cultureel referentiekader kijken, kan helpen. Het besef dat we een bepaalde visie op de wereld aanbieden aan jongeren wiens ouders uit een andere wereld komen, kan helpen. U krijgt ook meer zicht op de rol van ouders, leraar en directie in dit schoolse gegeven. Individuele groeiprocessen en collectieve groei processen van scholen die verkleuren, worden besproken.
Workshopleider: Herman Frooninckx
Keynote 2: “Waarom doet hij zijn best niet?” door Prof. Maarten Vansteenkiste
Moet-ivatie werkt niet, goesting wel.
Waarom toont een leerling niet wat hij echt kan? Omdat hij faalangst heeft, perfectionist is, te weinig uitdagingen krijgt, niet gemotiveerd is? In elke klas zitten onderpresteerders. “We geven hen misschien niet genoeg goesting”, zegt Maarten Vansteenkiste, professor in de motivatiepsychologie aan de UGent.
In deze keynote zal de professor ons laten nadenken over het concept motivatie, wat is een gemo(e)tiveerde leerling en leraar. Ook zal hij ons een referentiekader aanbieden om te reflecteren over een motiverende leerkrachtstijl.