Programma
09.30u. |
Onthaal |
10.00u. |
Welkom en inleiding Mieke VAN HECKE, directeur-generaal VSKO |
10.15u. |
“Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.“ (A. de Saint-Exupéry) Pierre BREYNE, priester en gedelegeerd bestuurder GID(t)S |
11.00u. |
Koffiepauze |
11.30u. |
Een getuigenis over het verlangen naar een andere visie op leiderschap in (hoger)onderwijs. Van kennis, kunde en kassa naar kennis, verstandigheid en betrokken toewijding Will DERKSE, bijzondere leerstoel Wijsbegeerte, Open Universiteit Nederland |
12.30u. |
Middaglunch |
13.30u. |
Keuzeronde I
- Een burn-out krijg je niet alleen. Luk Dewulf
- Nieuwe tijden vragen nieuwe leiders. Ineke Strijp
- Leiden met liefde. Op zoek naar de nieuwe onderwijsbestuurder. Chris Tils
- Om mensen te leiden, loop achter hen. De tien geboden van inspirerend leiderschap in het onderwijs. Jan Vandekerckhove
|
14.45u. |
Koffiepauze |
15.15u. |
Keuzeronde II
- Een burn-out krijg je niet alleen. Luk Dewulf
- Nieuwe tijden vragen nieuwe leiders. Ineke Strijp
- Leiden met liefde. Op zoek naar de nieuwe onderwijsbestuurder. Chris Tils
- Om mensen te leiden, loop achter hen. De tien geboden van inspirerend leiderschap in het onderwijs. Jan Vandekerckhove
|
16.30u. |
Afronding |
Sprekers
“Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.“ (A. de Saint-Exupéry)
Pierre Breyn, priester en gedelegeerd bestuurder dienstencentrum GID(t)S
De bijdrage wordt een persoonlijk getuigenis van 25 jaar leiding geven in een ruime en complexe organisatie, specifiek binnen de gehandicaptenzorg. De kracht van de organisatie ligt vooral in een ‘narratieve cultuur’: via verhalen en metaforen wordt een wisselwerking gecreëerd tussen top en basis, die uiteindelijk resulteert in een sterke gemeenschappelijke visie en dynamiek. Goede praktijk aan de basis wordt bevestigd, en vanuit de centrale visie geduid en verdicht. Op die manier gaat iedereen binnen de hele organisatie zich gestimuleerd voelen om op zijn eigenste plaats mee te werken aan een gezamenlijk project, waar men echt in gelooft.
Pierre Breyne is priester en gedelegeerd bestuurder dienstencentrum GID(t)S
Een getuigenis over het verlangen naar een andere visie op leiderschap in (hoger)onderwijs. Van kennis, kunde en kassa naar kennis, verstandigheid en betrokken toewijding
Wil Derkse, hoogleraar-directeur
Bij de opening van een academisch jaar sprak een bewindspersoon het direct uit: het gaat steeds om de trits kennis, kunde en kassa. In zijn lezing stelt Wil Derkse een alternatieve trits voor: die van kennis, verstandigheid en betrokken toewijding. De houdingen van verstandigheid en betrokken toewijding zijn geen luxe maar pure noodzaak voor leidinggevenden. Verstandigheid is de kunst van het afwegen, het naar waarde leren schatten, gericht op lange termijn. In turbulente tijden is inspirerende vorming van leidinggevenden via contact met waardecontexten, levensbeschouwelijk gedachtegoed en voorbeelden van betrokken toewijding van belang voor het (hoger) onderwijs en de maatschappij. Tenslotte zal hij ook de leiderschapsprincipes van Machiavelle (macht), Ayn Rand ('greed') en Benedictus (genegenheid, generositeit, gemeenschap) met elkaar contrasteren.
Wil Derkse was hoogleraar-directeur van het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij bekleedt momenteel de bijzondere leerstoel wijsbegeerte bij de Open Universiteit Nederland en is directeur van het bij de abdij behorende Gastenhuis Kasteel Slangenburg.
Keuzerondes
Een burn-out krijg je niet alleen
Luk DEWULF, pedagoog en adviseur bij Kessels & Smit, the Learning Company
De themasessie leert je begrijpen hoe je de gevarenzone van een burn-out kunt herkennen en vooral hoe je een burn-out kunt voorkomen. Het is een praktijksessie waarin levensechte voorbeelden benaderd worden vanuit een talentgericht en systemisch perspectief.
De sessie is herkenbaar voor iedereen die het wel eens moeilijk heeft in zijn job. Bovendien biedt het geïnspireerd leidinggevenden een houvast voor een professio-nele begeleiding van mensen met een verhoogd risico op een burn-out. Burn-out is immers niet het probleem van één persoon, maar ontstaat vaak in relatie met anderen. Je zult als (hoge)school dus niet meer kunnen zeggen dat iemand met een burn-out thuis zit, zonder je hier deels medeverantwoordelijk voor te voelen.
Luk Dewulf is pedagoog en adviseur bij Kessels & Smit, the Learning Company. In zijn werk zoekt hij op alle mogelijke manieren naar hoe hij kracht kan losmaken en ontwikkelen in de begeleiding van individuen en organisaties.
Nieuwe tijden vragen nieuwe leiders
Ineke STRIJP, zelfstandig manager; auteur van ‘Leiderschap in evenwicht’
Het onderzoek naar nieuw leiderschap is ontstaan vanuit de fascinatie voor leiderschap en voor de hefboomwerking ervan op de ontwikkeling van organisaties. Vanuit de dissertatie wordt een model gepresenteerd om inzicht te krijgen in de aard van de contextuele dynamiek en de stijl van leiderschap die daarbij past. Het model gaat uit van het type ontwikkeling dat de organisatie moet doormaken om de strategische ambities te kunnen realiseren en het type leiderschap dat daar-mee congruent is. Het model wordt ook toegepast op 5 bestaande organisaties. Het model is toepasbaar op verschillende organisaties. Middels modellen die in het boek staan, is ook zelfevaluatie mogelijk. Tijdens de sessie komen deze modellen aan de orde.
Ineke Strijp is reeds 30 jaar werkzaam als zelfstandig manager en leider en heeft in verschillende bedrijfstakken opdrachten vervuld. Recent verscheen van haar ‘Leiderschap in evenwicht’ op basis van haar doctoraatsonderzoek.
Leiden met liefde. Op zoek naar de nieuwe onderwijsbestuurder
Chris TILS, adviesbureau op het gebied van bestuur, bedrijfsvoering en leiderschap
In de themasessie vertrekt Chris Tils van zijn boek ‘Leiden met liefde. Op zoek naar de nieuwe onderwijsbestuurder’. Het boek is geschreven aan de hand van 50 interviews met onderwijsbestuurders. Het beschrijft het vak van de onderwijsbestuurder in 3 categorieën en 10 rollen: symbolische, richtinggevende en technisch uitvoerende rollen. Ook gaat hij in op de drijfveren van bestuurders. Waarom doen ze eigenlijk hun werk?
Tegelijk reflecteren de deelnemers tijdens de sessie over hun eigen praktijk. Wat zijn eigenlijk hun drijfveren? En beschouwen de deelnemers het zijn van onder-wijsbestuurder als een vak, of is het toch meer een roeping?
Chris Tils heeft sinds 2007 een adviesbureau op het gebied van bestuur, bedrijfsvoering en leiderschap in kennisinstellingen en werkt momenteel vooral in het Nederlandse Hoger Onderwijs.
Om mensen te leiden, loop achter hen. De tien geboden van inspirerend leiderschap in het onderwijs
Jan VANDEKERCKHOVE, departementshoofd HWBK, KHBO
Een persoonlijke getuigenis van 15 jaar leidinggeven in een opleiding en in een departement van het hoger onderwijs. Niet technologische voorsprong zal het suc-ces uitmaken van (onderwijs)organisaties in de toekomst. Wel de mate waarin deze organisaties erin slagen om mensen te engageren rond een gemeenschappe-lijk doel. Het is tijd voor authentiek en verbindend leiderschap. De klemtoon komt vandaag te liggen op het maken van de brug tussen de gemeenschappelijke waarden en doelen van de organisatie en de persoonlijke drijfveren van medewerkers en studenten. Lukt dit, dan ontstaan begeestering, vertrouwen, integriteit en trots.
Jan Vandekerckhove is departementshoofd handelswetenschappen en bedrijfskunde en binnen het directiecomité tevens bevoegd voor het studentenbeleid van de Katholieke Hogeschool Brugge Oostende