Sessie 1: theoretisch kader rond rouwverwerking met ASS-knipperlichten
Sessie 2: 1 werkwinkel naar keuze
gesprekgroepen na bekijken materialen vanuit ASS-knipperlichten.
Workshop 1: “De babbelbox, een verhaal van meer dan 20 jaar rouwverwerking”
Jef Goethals - aalmoezenier in het K.O.C St. Gregorius , Gentbrugge
Aan de hand van getuigenisverhalen gaan we dieper in op rouwarbeid en specifieke aandachtspunten in de rouwzorg. Een draaiboek of stappenplan kan behulpzaam zijn om mee aan de slag te gaan in de klas. Er is aandacht voor de hulpverleners en medewerkers, want het rouwen raakt ook hen. We maken kennis met de eerste rouwbox (babbelbox) en de ASS – knipperlichten die men in de babbelbox benoemt. Tot slot stellen we de vraag naar het waarom en de relatie tot God.
Workshop 2: “Het proces van een scholengroep met de voorzieningrond rouw en verlies als inspiratie voor andere scholen en voorzieningen”.
Nele Decorte (VOC De Rozenkrans) en Heidi Notredame (BuSO De Rozenkrans) – beiden lid van het rouwteam van BuBaO De Strandloper(type 1 en 2) , BuSO De Rozenkrans (OV1-OV2), BuSO De Nieuwe Poort (OV3-type1) en VOC de Rozenkrans.
Binnen de kwaliteitszorg naar hun leerlingen toe, werd er 8 jaar geleden met een werkgroep rouwbegeleiding op school gestart. Het is een overkoepelende werkgroep met afgevaardigden van de leefgroepen van het VOC, de BuSO-scholen de Rozenkrans en De Nieuwe poort en de BuBaO-school De strandloper.
Nele en Heidi vertellen over 8 jaar werken aan een overkoepelende visie, protocol en rouwwerking. Ze hebben een hele weg afgelegd, die weg gaan ze voor ons schetsen. Ze gingen oa te rade bij de palliatieve dienst ‘De Westhoek’. Ze blijven ook nu nog verder zoeken om hun aanbod en werking te verfijnen. Dit jaar staan ze stil bij de vraag of hun rouwkoffer auti-vriendelijk is en of ze deze nog kunnen aanvullen. In hun tekst ‘Actiepunten voor het rouwteam” kunnen we het volgende lezen: “ Naar integratie toe is het belangrijk leerlingen (en hun ouders, familie) met een verlieservaring te begeleiden, waarbij we met respect voor elkaar, keuzes kunnen maken in belang van de leerling.(emancipatorisch denken) Gedurende ons leven worden we dikwijls geconfronteerd met verliessituaties en afscheid nemen. Via onze visie en ons stappenplan willen we ruimte creëren om de dood en afscheid bespreekbaar te maken.”