Dag 1 ochtendprogramma:
Kennismaking
Visie:
Wat is de landelijke visie in België over onderwijs aan leerlingen met een IQ<35.
Wat is de visie van uw school over onderwijs aan leerlingen met een IQ<35.
Wat is uw eigen visie over onderwijs aan leerlingen met een IQ<35.
Hoe ziet de zorgstructuur er in uw school uit?
Doelgroep:
Over welke leerlingen hebben we het nu precies? Heeft iedereen dezelfde beelden voor ogen (afstemming met cursisten).
Pauze
Komen tot een persoonsbeschrijving:
Uitleg van de lijst kindkenmerken 1 en invullen hiervan voor 1 leerling.
Uitleg van het stroomschema en invullen hiervan voor 1 leerling.
Middagpauze
Dag 1 middagprogramma:
Beschrijving van het netwerk van de leerling en de wijze waarop de leerling daarbinnen functioneert:
Uitleg lijst kindmerken 2 en invullen hiervan voor 1 leerling.
Formuleren van een toekomstperspectief:
Aan de hand van het beslisschema worden de stappen gezet om uiteindelijk te komen tot een toekomstperspectief.
Afsluiting van de dag:
Korte terugblik: wat hebben we vandaag geleerd, voldoet het aan de verwachtingen, vragen/opmerkingen voor de volgende dag.
Dag 2: ochtendprogramma:
Presentatie van de leerlijnen:
- Overzicht van de leerlijnen.
- Hoe zijn de leerlijnen opgebouwd.
- Op welke wijze kun je leerlingen inschalen in de leerlijnen.
- Uitleg van het digitale leerlingvolgsysteem.
Voor 1 leerling wordt een inschaling in de leerlijnen gemaakt.
Formuleren van een handelingsplan:
Vanuit het toekomstperspectief, wordt met behulp van het beslisschema een keuze gemaakt voor een hoofddoel en werkdoelen. De leerlijnen zijn hierbij ondersteunend.
Middagpauze
Dag 2: middagprogramma:
Activiteitenkaarten:
Uitleg van de wijze waarop de activiteitenkaarten uitgewerkt zijn en hoe ze te gebruiken zijn tijdens lessen.
Inbedden in de organisatie:
Hoe nu verder?
- Welke mogelijkheden ziet u voor de Vijf Wijzer binnen uw school?
- Welke randvoorwaarden moeten er zijn voordat u met de Vijf Wijzer aan de slag kan?
- Hoe past de Vijf Wijzer binnen uw zorgsysteem (hoe verhoudt de Vijf Wijzer zich ten opzichte van al bestaande zorgstructuren en methodieken)?
- Welk implementatietraject is er binnen uw school nodig om de Vijf Wijzer optimaal in te kunnen voeren.
Afsluiting:
- Wat zijn voor u de opbrengsten van deze twee dagen?
- Heeft deze cursus aan u verwachtingen voldaan?
Mogelijkheden/vragen voor een vervolgtraject, contacten onderling, uitwisseling, etc.