INLEIDING/SITUERING
“Wiskunde is saai en te theoretisch”
Deze uitspraak hoor je vaak. Het vak wiskunde is bij veel jongeren niet zo populair. Velen houden niet van formules, definities en bewijzen. Wiskunde is voor jongeren liefst een “ver van mijn bed show”. Volgens hen is het een vak waarvoor je oefeningen en vraagstukken oplost en waarvoor je formules moet van buiten leren.
Maar niet enkel leerlingen denken er zo over. Ook vele ouders, volwassenen hebben geen goede herinneringen aan hun lessen wiskunde. Deze verkeerde visie over het vak wiskunde moet dan ook eens grondig worden aangepakt. Want wiskunde is gewoon tof en kan heel leuk en boeiend zijn!
INHOUD van het PROGRAMMA
Laten we wiskunde in een positief daglicht plaatsen, gebruikmakend van gezelschapsspelen!
Deze nascholing biedt een handleiding voor leerkrachten bij bestaande gezelschapsspelen.
De lesgeefster heeft destijds voor haar eindproef gedurende vele maanden verschillende ideeën uitgewerkt, onderzoeken uitgevoerd en spellen in klassen uitgetest. Na haar opleiding is zij verder blijven werken aan dit thema en organiseerde zij spelmiddagen op school. Zij zal ons deelgenoot maken van haar speelse zoektocht. Natuurlijk kan je de gezelschapsspelen zelf uitproberen (o.a. het spel Wiskunde spelenderwijs van VBTL Die Keure).