08.30 – 09.00: Onthaal met koffie
09.00 – 09.15:
- Welkom en duiding formaat Muzolab (KORTUA-methodologie) door de projectleider
09.15 – 09.45: Inleiding op het Muzolab door de nascholers
09.45 – 10.40: Demo met leerlingen van het eerste leerjaar
10.40 – 11.00: Pauze
11.00 – 11.40: Leergesprek bij demo door de nascholers
11.40 – 12.30:
- Toelichting bij de inhoud en organisatie van Muzolabs met kans tot vragen stellen
Deze sessies zijn opgebouwd volgens de KORTUA-systematiek van Lemoulle.
kadering - observatie – reflectie – toepassing – uitwisseling - actie
Bij de start van de sessie krijgen de deelnemers kort maar krachtig input rond de specifieke doelen of het specifieke aanbod die tijdens het muzolab aan bod zullen komen. Daarbij wordt uitgegaan van het leerplan. Er wordt ook een kijkwijzer toegelicht die zal gebruikt
worden bij de observatie van een groep kinderen.
Na deze voorbereiding gaat de nascholer aan de slag met een groep kinderen. De deelnemers observeren de activiteit aan de hand van de kijkwijzer en verzamelen informatie. Na de demo volgt een reflectie in de vorm van een leergesprek.
Thema’s van de reflectie zijn: doelgericht werken, leerkrachtenstijl, leerlingenevaluatie en het muzisch proces.
Na het leergesprek gaan de deelnemers in duo’s aan het werk om het geleerde toe te passen aan de hand van een concrete oefening.
De suggesties worden uitgewisseld en er worden afspraken gemaakt voor het uitproberen van het geleerde in de eigen klas.
Aangeboden muzolab:
Demolab Herselt
De draad van Alexander.