Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/12/08-TEAM Een nieuwe syntactische benadering in de leerplannen Latijn/Grieks

Doelstellingen:
  • de belangrijkste syntactische inzichten uit de valentiegrammatica kunnen toepassen bij de lectuur van een Latijnse of Griekse tekst;
  • de pedagogisch-didactische visie van de leerplannen klassieke talen over grammatica- en lectuuronderricht kennen en erover reflecteren (om ze in de klas te kunnen toepassen);
  • kennis over taalbeschouwing in het geheel van de vernieuwde taalleerplannen (basisonderwijs, eerste en tweede graad van het secundair onderwijs) verwerven.
Doelgroep:

Deze module is uitsluitend bedoeld voor één of meer (in principe volledige) vakgroepen die bij voorkeur hetzelfde handboek voor Latijn gebruiken.

Leden van de vakgroep(en) die de nascholing al in 2011-2012 hebben gevolgd, hoeven ze uiteraard niet opnieuw te volgen.

Het kan gaan om vakgroepen uit eenzelfde scholengemeenschap, maar dat hoeft niet.

Een team bestaat uit minimum 12 en maximum 20 leraars.

Deze leraren geven Klassieke Studiën, Latijn en/of Grieks (in eender welke graad/graden); ook leerkrachten Nederlands of moderne vreemde talen die zich grondig willen informeren over taalbeschouwing in de leerplannen klassieke talen zijn welkom.

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:

Eerste sessie:

  • De volgende begrippen correct toepassen bij de lectuur van een Latijnse tekst, niveau eerste graad (demonstratie + oefeningen uit het gebruikte handboek):
    • syntactische functie, morfologische vorm en semantische rol
    • gezegde
    • valentie
    • zinsdelen en zinsdeelstukken
    • (syntactisch) noodzakelijke en niet-noodzakelijke zinsdelen;
  • Taalbeschouwing en valentiegrammatica in het geheel van de vernieuwde taalleerplannen (basisonderwijs, eerste en tweede graad van het secundair onderwijs)
  • Visie op valentiegrammatica van het gebruikte handboek.

Tweede sessie:

  • Groepsgesprek: welke vragen over valentiegrammatica zijn sinds de vorige sessie vanuit de klaspraktijk ontstaan? ;
  • Categorisering van syntactische fenomenen:
  • overlopen van mindmaps m.b.t. alle syntactische leerinhouden van de eerste en tweede graad
  • Begrippen uit de valentiegrammatica correct toepassen bij de lectuur van een Latijnse tekst, niveau tweede / derde graad (oefeningen):
    • begrippen uit de eerste sessie (herhaling)
    • ingebedde gezegdes (uitdieping);
    • lange zinnen met een complexe structuur (bv. passages uit Caesar)

Pedagogisch-didactische aanpak in de klas:

  • hoe valentiedenken inpassen in een specifieke leesmethode? ;
  • overleg door de vakgroep(en) over de te gebruiken leesmethode;
  • zinvolle evaluatievragen m.b.t. syntactische leerinhouden.

 Derde sessie:

  • Groepsgesprek: welke vragen over valentiegrammatica zijn sinds de vorige sessie vanuit de klaspraktijk ontstaan? ;
  • Toepassing op poëtische teksten (voorbeelden uit Ovidius);
  • Bruikbaar materiaal voor de klaspraktijk uitwerken aan de hand van een zelf meegebrachte tekst.
Strategie en methode:

De valentiegrammatica wordt echt ingeoefend, aan de hand van het door het team gekozen handboek Latijn (en desgewenst ook Grieks).

Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan vragen van de aanwezigen en aan uitwisseling van ervaringen uit de klaspraktijk.

Bijkomende info:

‘DNI streeft naar geografische spreiding van de teamgerichte modules, opdat niet enkel de scholen(gemeenschappen) in één of enkele Vlaamse regio’s aan deze activiteit kunnen deelnemen.’

Derde sessie: een Latijnse of Griekse tekst die je in de klas leest, meebrengen

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

De theorie wordt ingeoefend aan de hand van Latijnse teksten.

Kennis van het Grieks is niet vereist; bij enkele oefeningen wordt wel de mogelijkheid geboden om met Griekse teksten te werken.


Voor dit initiatief mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 150,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.